کاهش ۱۷ درصدی دانشجویان بین‌المللی در عربستان/ امارات و قطر مقاصد جذاب‌تری برای دانشجویان هستند

دانشگاه‌های عربستان با کاهش ۱۶.۹ درصدی دانشجویان بین‌الملل در پنج سال اخیر مواجه هستند که یکی از دلایل آن ایجاد پردیس‌های دانشگاه‌های مشهور بین‌المللی در کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی و قطر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های عربستان در سال‌های اخیر با چالش جذب دانشجویان بین‌الملل مواجه بوده‌اند. البته با وجود این که شرایط دانشگاه‌های عربستان در جذب دانشجویان بین‌الملل در سال ۲۰۲۲ با بهبود نسبی همراه بوده است؛ اما کارشناسان آموزشی هنوز نمی‌توانند از بازگشت جذب دانشجویان بین‌المللی عربستان به مسیر رشد پایدار اطمینان دهند.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار یونسکو (UIS) تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی عربستان تحصیل می‌کنند، در مدت پنج سال از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ کاهش ۱۶.۹ درصدی یافته است.

آمارها بیانگر کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل در موسسات آموزش عالی عربستان سعودی است. به این معنا که تعداد دانشجویان بین‌الملل عربستان از ۷۶ هزار و ۳۴۴ نفر در سال ۲۰۱۷، به ۷۳ هزار و ۹۷۷ نفر در سال ۲۰۱۸ رسید. این آمار به ۷۳ هزار و ۲۱۶ نفر در سال ۲۰۱۹ و ۶۹ هزار و پنج نفر در سال ۲۰۲۰ و ۶۳ هزار و ۴۱۷ در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند عوامل متعددی مانند شیوع کرونا می‌تواند در کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل موثر باشد. چرا که سفر به عربستان در فاصل بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به شدت مختل شد. از جمله دلایل دیگری که برای کاهش دانشجویان بین‌الملل در عربستان ذکر می‌شود؛ برنامه بورسیه تحصیلی ملک عبدالله (KASP) است که به دانشجویان عربستانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور اختصاص دارد. بر اساس این بورسیه دانشجویان عربستانی می‌توانند فرصت تحصیل در خانه را جستجو کنند.

افزایش تعداد جوانان عربستانی و به تبع افزایش تعداد دانشجویان یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی در این کشور است. برای مثال تعداد افراد ۱۸ تا ۲۴ سال عربستان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ از ۳ به ۴ میلیون افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش ۳۳ درصدی است.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ در مورد مهاجرت دانشجویان بین‌المللی عربستان به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان می‌دهد که یکی از دلایل کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶، ایجاد پردیس‌های دانشگاه‌های مشهور بین‌المللی در کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی و قطر است. امارات و قطر به ترتیب با ۳۰ و ۱۱ پردیس بین‌المللی خارجی جزو پنج کشور برتر میزبان پردیس‌های بین المللی خارجی هستند.

آمارها در مورد دانشجویان بین‌المللی عربستان نشان می‌دهد که دانشگاه ملک عبدالعزیز محبوب‌ترین مقصد برای دانشجویان بین‌المللی در دهه ۱۹۷۰ بود و هم‌اکنون دانشگاه اسلامی بزرگترین موسسه آموزش عالی در عربستان سعودی است که میزبان دانشجویان خارجی است.

اغلب دانشجویان بین‌المللی در موسسات آموزش عالی عربستان از ملیت‌های عربی هستند. در سال ۱۹۷۵، دانشجویان فلسطینی بزرگترین گروه دانشجویان بین المللی بودند. در سال ۲۰۲۱، دانش آموزان جمهوری یمن بزرگترین گروه را تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =