یک ساعت اضافه‌کار پرستار معادل قیمت یک بستنی چوبی / آخرین واکنش مسئولان به اعتصاب و اعتراض‌ها

اعتراض پرستاران در شهرهای مختلف ادامه دارد و آن‌ها می‌گویند که مجبور به گذراندن ساعت‌های طولانی اضافه‌کار هستند اما پولی که دریافت می‌کنند، متناسب با زحمتی که می‌کشند، نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تجمع و اعتصاب پرستاران در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد ودر یکی از پلاکاردهای تجمع کنندگان نوشته شده: «یک ساعت اضافه‌کار یک پرستار معادل قیمت یک بستنی چوبی»

بیشتر بخوانید

اعتصاب و اعتراض گسترده پرستاران در شهرهای مختلف / وعده‌های تلنبار شده آتش زیر خاکستر را دوباره شعله‌ور کرد

پای صحبتشان که می‌نشنیم می‌گویند که تنها خواسته‌ای که دارند، اجرای قانون است. یکی از پرستاران معترض در این باره به ایسکانیوز گفت: تقریبا تمام بیمارستان‌های دولتی مشهد تجمعاتی را برگزار کردند و معترض هستند. فرصت هفت روزه‌ای به مسئولان داده‌ایم تا خواسته‌های ما را مورد توجه قرار دهند. مهمترین خواسته ما رسیدگی به وضعیت اضافه‌کاری اجباری و تعرفه‌های بسیار کم است. ما تحت فشار هستیم و نمی‌توانیم ساعت‌های طولانی کار کنیم، باید نیروهای جدید استخدام شوند تا فشار از دوش ما برداشته شود. در بسیاری از موارد پرستاران ۱۵۰ ساعت اضافه‌کاری در ماه دارند که حتی بنا بر قانون تمام آن هم پرداخت نمی‌شود و وعده می‌دهند که در ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد. مبلغ اضافه‌کار هم بسیار کم است.

حذف مالیات از حقوق پرستاران

وی افزود: حذف مالیات از حقوق پرستاران هم یکی دیگر از خواسته‌های ما است. از طرفی پرستاری باید در دسته مشاغل سخت قرار بگیرد اما این اتفاق نیفتاده است. اجرای قانون ارتقای بهره‌وری هم از مهمترین خواسته‌های ما است. در شرایط سخت از ما به عنوان قهرمان یاد می‌شود اما در زمان رسیدگی به حقوقمان ما را نادیده می‌گیرند.

یکی از پرستاران هم در پیامی به ایسکانیوز با اشاره به نادیده گرفتن سختی کار پرستاران نوشته که بیمارستان عنوان شغلی آن‌ها را کارمند، کارگر، سرآشپز و غیره ثبت می‌کند تا مشمول سختی کار نشوند.

اجرای نمایشی قانون بهره‌وری

پرستار دیگری هم عنوان کرده که وقتی از بیمارستان خواسته قانون بهره‌وری را اجرا کند، در پاسخ گفته‌اند که زمان حضور کاهش پیدا نمی‌کند اما مبلغی برای بهره‌وری واریز می‌شود. این درحالی است که طبق قانون باید ساعت حضور در بیمارستان برای پرستاران کاهش پیدا کند اما حتی بنا به گفته پرستاران حتی با وجود شرایط جسمی دشوار هم بیمارستان با درخواست آن‌ها موافقت نمی‌کند.

اضافه‌کاری با ساعتی ۲۰ هزار تومان

اضافه‌کاری اجباری و فشار کار گلایه پرتکرار آن‌هاست و پرستاری در این خصوص برای ایسکانیوز نوشته: اضافه‌کاری با ساعتی ۲۰ هزار تومان که مشمول مالیات هم می‌شود، چه سودی برای ما دارد؟

آن‌ها می‌گویند که تنها با افزایش حقوق پایه و اعمال فوق‌العاده خاص بر روی فیش حقوقی راضی می‌شوند و اگر برای راضی کردن تنها مبلغی واریز شود، تنها پاک کردن صورت مسئله است.

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار درخصوص ریشه اعتراضات به ایسکانیوز گفت: منشا اعتراضات به چندین سال گذشته باز می‌گردد که پرستاران مطالباتی در راستای اجرای قوانین داشتند. یکی از قوانین تعرفه‌گذاری است که مصوب سال ۱۳۸۶ بوده و بارها هم بین نهادهای مختلف دست به دست شده است و سران قوا هم پیگیر بودند اما وزارت بهداشت همواره مخالف آن بود. ۲ سال پیش با فشار جامعه پرستاری و درخواست مسئولان و ورود رهبری این قانون اجرا شد اما این کار درست و اصولی نبود و منجر به اعتراض جامعه پرستاری شد.

وی افزود: قانون تعرفه‌گذاری طوری اجرا شد که با اصل آن تفاوت داشت؛ در حقیقت مبلغی را تقسیم بر تعداد تخت‌های بیمارستانی کرده و این مبلغ را بین گروه پرستاری توزیع کردند. در حقیقت در ۲۴ ساعت تمام خدماتی که یک بیمار می‌گیرد، شامل خدمات سه شیفت پرستاری و گروه مدیریت می‌شود. از این رقم ۱۴ درصد هم به رئیس بیمارستان می‌رسد که عملا مبلغ ناچیزی می‌ماند.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: این درحالی است که تمام خدمات پزشکی تعرفه‌گذاری شده است و قرار بود که خدمات پرستاری هم تعرفه‌گذاری شده و کارانه به پرستار تعلق بگیرد. از ۱۰ هزار خدمت ۹ هزار مورد برای پزشکان و هزار مورد برای سایر گروه‌های پزشکی است و تنها گروهی که همچنان تعرفه‌گذاری ندارد، پرستاران هستند. اگر قانون درست اجرا می‌شد، هر پرستار برابر حقوق خود کارانه می‌گرفت.

وی ادامه داد: قانون‌گذار کار خود را کرده و سران قوا هم دستورات را داده‌اند اما وزارت بهداشت زیربار نمی‌رود. نگاه طبقاتی به گروه پرستاری مانع اجرای درست قانون است.

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: علاوه بر این قانون ارتقای بهره‌وری هم وجود دارد که سال ۸۸ تصویب شد و براساس آن پرستاران به دلیل شرایط سختی کار باید زمان کمتری در محیط کار باشند. یعنی ۱۲ ساعت با ضریب یک و نیم ۱۸ ساعت محاسبه شود. هفت ساعت هم به تناسب سنوات و بخش کم می‌شود و با این فرمول ۱۹۰ ساعت کار پرستار به ۱۳۰ ساعت کاهش پیدا می‌کند اما به دلیل کمبود نیرو بیمارستان‌ها پرستاران را مجبور به اضافه‌کاری اجباری می‌کنند. اضافه کار باید با توافق طرفین بوده و اجباری نباشد.

وی افزود: علاوه بر این پرستاران بخش خصوصی و فوریت‌ها مشمول قانون بهره‌وری نیستند و یکی از دلایل اعتراض هم این موضوع است. از جهتی طبق قانون سخت و زیان‌آور بودن مشاغل، پرستاری که ۲۵ سال کار کند، پنج سال بخشودگی می‌گیرد و بازنشسته شود اما به دلیل کمبود نیرو پرستاران از مزایای این قانون محروم هستند.

شریفی‌مقدم بیان کرد: خواسته پرستاران ما اجرای قانون است. ما بارها این مسائل را مطرح کرده‌ایم اما وزارت بهداشت مقاومت می‌کند. پرستاران ابتدا سعی کردند که با گفت‌وگو اعرتاضشان را اعلام کنند اما بی‌توجهی‌ها باعث شد که تا بخشی از پرستاران به تغییر شغل و یا مهاجرت فکر کنند. امروز هم این بی‌توجهی‌ها باعث شده تا صدای اعتراض پرستاران بلند شود. پرستار می‌گوید که وقتی برای هر ساعت اضافه‌کار ۲۰ هزار تومان می‌گیرم و این مبلغ هم دیر پرداخت می‌شود، چرا انرژی و وقت خود را صرف آن کنم؟

احتمال استخدام ۲۵ هزار پرستار

احمد نجاتیان رئیس سازمان نظام پرستاری درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به اعتراضات پرستاران گفته که امیدواریم با صدور مجوز استخدام ۲۵ هزار پرستار در روزهای آینده، در کوتاه‌مدت فشار کاری از روی دوش پرستاران برداشته شود.

وی افزود: شاید یکی از آخرین پیگیری‌هایی که داشتیم جلسه‌ای بود که در خدمت آقای ظفر قندی، وزیر بهداشت داشتیم که وی و رئیس جمهور تاکید جدی بر حل معضلات نظام سلامت داشتند؛ به ویژه حوزه پرستاری که موضوعات کلی را خدمت وی ارائه دادیم و قرار شد وزیر بهداشت در اولویت کاری خودش قرار دهند.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا بودجه‌ای تعلق گرفته است، توضیح داد:‌ هفت همت درهفته گذشته که اعلام کردم به دانشگاه‌ها پرداخت شده و طبق اعلامی که به دانشگاه‌ها شده موظف شدند در حوزه پرسنلی به ویژه پرستاری پرداخت کنند و دانشگاه‌ها این کار را شروع کردند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: ۲ یا سه ماه کارانه‌ها را پرداخت کرده‌اند البته عدد کارانه‌ها عدد درستی نیست و خیلی شفاف نیست اما بخشی از مطالبات در حال پرداخت است.

نجاتیان با بیان اینکه کارگروه‌ بررسی فرمول پرداخت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وزارت بهداشت تشکیل شده، گفت: کارگروه بررسی فرمول پرداخت تعرفه‌گذاری تاکنون دوبار تشکیل جلسه داده و مسائلی در این جلسه مورد بررسی قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از ۲ وجه قابل بررسی است، بین کرد: «شفاف‌نبودن فرمول پرداخت» و «پرداخت با تاخیر» جزو نگرانی‌های پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به حساب می‌آید. پرستاران بر این باور هستند که فرمول کنونی پرداخت تعرفه‌های پرستاری چندان شفاف نیست. اگرچه وزارت بهداشت نسبت به ارائه فرمول پرداخت تعرفه‌ها اقدام کرده اما میزان تعرفه‌های دریافتی پرستاران در بخش‌ها و بیمارستان‌ها با عملکرد یکسان، متفاوت است.

نجاتیان با بیان اینکه تعرفه‌های پرستاری با تاخیر پرداخت می‌شود، توضیح داد: بررسی‌ها بیانگر این است که به طور متوسط هشت ماه معوقه داریم.

به گزارش ایسکانیوز، بنا به گفته پرستاران بیشتر اعتراض‌ها ناشی از اجرا نشدن یا اجرای ناقض قوانین است و اگر مسئولان به جای امنیتی کردن موضوع به این خواسته‌ها توجه کنند، اعتراض‌ها هم فروکش می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1241147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =