جشنواره ملی شعر «بعثت» در شهر ری برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری از میزبانی جشنواره ملی شعر بعثت خبر داد و گفت: سال گذشته سومین دوره این جشنواره برگزار شد و تعداد زیادی آثار به دبیرخانه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا لادن‌مقدم، با بیان اینکه جشنواره شعر بعثت در قالب برنامه های چهارمین جشنواره امامت و مهدویت برگزار می شود، اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر بعثت تشکیل و در نخستین جلسه آن اعضای کمیته اجرایی تعیین شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) افزود: مبعث نقطه عطفی در تاریخ بشریت و هدایت جامعه بشری است و خداوند بر پیامبر خاتم صلوات‌الله علیه در این روز تجلی ویژه داشته است. پس مبعث یکی از رویدادهای مهم برای ما مسلمانان است.

وی ادامه داد: ما به عنوان دانشگاهیان وظیفه داریم سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و اماما را معرفی کنیم. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری اقدام به برگزاری چهارمین جشنواره شعر بعثت کرده است.

لادن‌مقدم با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره بخش ویژه جشنواره ملی شعر بعثت است اظهار کرد: از بین زیارت‌نامه‌های جامع، زیارت جامعه کبیره از امام هادی (ع) به ما رسیده است که به تعبیر علامه مجلسی بهترین و کامل‌ترین زیارت‌ها است که متن آن مفصل و حاوی دریای عظیمی از معارف است. این زیارت دارای سند قوی و ار نظر فصاحت و بلاغت نیز از بهترین و قوی ترین زیارات ائمه (ع) است. در این زیارت به اصلی‌ترین عناصر فکری شیعه اشاره می‌شود و با معارف خاصی مواجه می‌شویم و شناخت عمیقی از ائمه به ما می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ادامه داد: با توجه به جایگاه زیارت جامعه کبیره؛ این زیارت در چهارمین دوره محور جشنواره امامت و مهدویت قرار گرفته است و جشنواره شعر بعثت نیز حول مضامین این زیارت برگزار می‌شود.

وی به محورهای جشنواره بعثت اشاره کرد و گفت: مدح پیامبر اعظم(ص)، پیامبر خاتم(ص) اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، انسانیت و رسالت پیامبر در تکوین دین الهی، حسن خلق پیامبر (ص)، پیامبر اعظم (ص) محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، بعثت و سبک زندگی اسلامی، بعثت و جهاد تبین، بعثت و الهام بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و مفاهیم زیارت جامعه کبیره و سایر موضوعات مرتبط محورهای این جشنواره را تشکیل می دهند.

لادن‌مقدم اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در این حوزه یعنی زیارت جامعه کبیره و مفاهیم بلند آن در بخش‌های دانشجویی و استادی اقدامات تخصصی و در خور شأنی را انجام داده است. به عنوان مثال در حوزه دانشجویی با مکاتبه با گروه‌ معارف اسلامی، بخش اعظم دانشجویان را با این مسئله آشنا و آنان را برای حضور در مسابقه تشویق کرده است.

به گفته لادن مقدم این واحد دانشگاهی از دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و رشته‌های تخصصی همسو برای شرکت در جشنواره دعوت کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با بیان اینکه این واحد دانشگاهی با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، دانشگاه علوم و حدیث، حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی العالمیه و... مکاتبه کرده است افزود: ما پوستر همایش را برای آنان ارسال کرده ایم تا آنان در این جشنواره با مضمون و مفاهیم بلند زیارت جامعه کبیره ما را یاری نمایند.

وی از نقش تشکل های دانشجویی در جشنواره شعر بعثت خبر داد و گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی از تشکل‌های خودجوش دانشجویی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هستند که هدف این تشکل‌ها فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای ظهور استعدادها و کسب تجربه‌های اجرایی و مهارت‌های کارآفرینی توسط آنهاست. این واحد دانشگاهی اکنون دارای ۲۵ کانون فعال دانشجویی، به غیر از سایر نهادهای دانشجویی همانند بسیج دانشجویی، تشکل و هیئات مذهبی و انجمن‌های دانشجویی می باشد که همیشه همراه و بازوان توانمند ما در انجام امور و رویدادهای علمی و فرهنگی خواهند بود.

لادن‌مقدم ادامه داد: در برگزاری جشنواره شعر بعثت انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی نقش مهمی دارند. انجمن‌هایی که از لحاظ علمی مرتبط با موضوع جشنواره هستند در برگزاری دوره و ارزیابی آثار آمده به جشنوار نقش ایفا می‌کنند. به علاوه دانشجویانی که از مهارت‌های هنری برخوردارند در برگزاری جشنواره نقش دارند. هم چنین پوستر جشنواره شعر بعثت را دانشجویان واحد طراحی کرده‌اند. سایر کانون‌ها و انجمن‌ها هم با نقش فعال خود در اطلاع‌رسانی، برگزاری سمینارهای مقدماتی، اجرای جشنواره و ... به برگزاری این جشنواره کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و تبلیغات دقیق و گسترده ای برای افزایش شرکت مخاطبان در جشنواره شعر بعثت صورت گرفته است گفت: دست اندرکاران این جشنواره در این واحد دانشگاهی نیز تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر تهران انجام داده‌اند. همچنین با نهادها و سازمان‌های شهری مکاتبه و بنر و پوستر همایش را برای آنان ارسال تا در ادارات و سازمان‌های مختلف نصب شود. پوستر و بنرهای همایش در سطح شهرستان ری نیز نصب شده است. همچنین با نهادهای علمی و پژوهشی همچون دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نیز گروه‌های ادبی مکاتبه و اطلاع‌رسانی شده است تا انشاالله علاقمندان در جریان برگزاری جشنواره قرار گیرند.

لادن مقدم افزود: جشنواره شعر بعثت در دو بخش دانشگاهیان (دانشجویان، اساتید و کارکنان) و بخش عمومی یا سایر شرکت کنندگان برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا ۱۳ دی ۱۴۰۳ است و اختتامیه جشنواره ۸ بهمن ۱۴۰۳ مصادف با ۲۷ رجب عید سعید مبعث برگزار می‌شود. در این جشنواره از ۸ اثر برگزیده در هر بخش تجلیل خواهد شد.

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی وهنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می شود علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =