جرییات جدید از لاشه کشتی تایتانیک در بستر دریا

شرکت آرام‌اس تایتانیک مستقر در آمریکا که حقوق انحصاری تفحص تایتانیک را در اختیار دارد، روز دوشنبه ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) تصاویر جدیدی را از بقایای این کشتی غرق‌شده در بستر دریا منتشر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ عکس‌های جدید انتشار یافته نشان می‌دهد پوسیدن اجزای این کشتی در زیر آب شدت گرفته و از آن از جمله بخش قابل توجهی از نرده‌های جلوی دماغه پس از ۱۱۲ سال فروریخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«برنارد هیل» بازیگر مطرح تایتانیک درگذشت

به گزارش یورونیوز، در همین حال یک مجسمه برنزی در کشتی تایتانیک که در دهه‌های گذشته دیده نشده بود و بیم آن می‌رفت که برای همیشه گم شده باشد، در اکتشافات جدید بار دیگر پیدا شده است.

این موسسه در بیانیه‌ای گفت یافته‌های ماموریت تحقیقاتی در تابستان امسال «ترکیبی تلخ و شیرین از بقایای حفظ شده و بخش‌های از دست رفته را نشان می‌دهد.»

جرییات جدید از لاشه کشتی تایتانیک در بستر دریا

مجسمه برنزی یافت‌شده از بقایای کشتی تایتانیکعکس: آسوشیتد پرس

این شرکت گفت که یکی از نکات برجسته سفر اکتشافی امسال پیدا شدن مجدد مجسمه «دیانا ورسای» بود که آخرین بار در سال ۱۹۸۶ مشاهده شده بود.

این شرکت در بیانیه خود آورده است: «نکته غم‌انگیزتر این بود که بخش قابل توجهی از نرده‌های عرشه، که دماغه کشتی را احاطه کرده بودند، فروریخته‌اند.»

به گفته آرام‌اس تایتانیک، این نرده‌ها تا سال ۲۰۲۲ همچنان پابرجا بودند.

در بیانیه منتشره آمده است: «کشف مجسمه دیانا لحظه هیجان‌انگیزی بود. اما ما برای از دست دادن نرده‌های نمادین و مشاهده دیگر شواهد پوسیدگی، که تنها تعهد ما به حفظ میراث تایتانیک را تقویت کرده‌اند، ناراحت هستیم.»

انتشار تصاویر تازه از لاشه کشتی تایتانیک؛ از فروریختن نرده‌های نمادین تا پیدا شدن مجسمه برنزی گمشده

بقایای کشتی تایتانیک در اعماق دریا

خدمه کاوشگر اکتشافی ۲۰ روز را در محل لاشه گذراندند و توانستند بیش از ۲ میلیون تصویر با وضوح بالا از محل قرارگرفتن کشتی در بستر دریا در این گوشه دورافتاده اقیانوس اطلس شمالی ثبت کنند.

آرام‌اس تایتانیک گفته است که تیم کاوش همچنین به طور کامل از کشتی و میدان زباله پیرامون آن با تجهیزات جدید نقشه‌برداری کرده است.

پیش از این در ژوئن سال ۲۰۲۳ یک شناور کاوشگر آزمایشی به نام «تیتان» در جریان بازدید از لاشه تایتانیک دچار حادثه شد و هر پنج سرنشین آن، شامل پل هنری نارگئولت مدیر تحقیقات زیرآبی شرکت آرام‌اس تایتانیک، کشته شدند.

این شرکت قبل از آغاز کاوش اعلام کرده بود که پس از مرگ آقای نارگئولت، این کاوش را ماموریت مهمی قلمداد می‌کند.

تحقیقات گارد ساحلی درباره حادثه زیردریایی تیتان در اواخر ماه سپتامبر موضوع یک جلسه استماع عمومی خواهد بود. خانواده آقای نارگئولت از شرکت «اوشن‌گیت»، اپراتور زیردریایی تیتان، شکایتی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کرده‌اند.

کشتی مسافربری اقیانوس‌پیمای «آرام‌اس تایتانیک» در روز ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ در اولین سفر خود پس از برخورد با یک کوه یخ در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد و بیش از ۱۵۰۰ نفر از ۲۲۴۰ مسافر و خدمه کشتی جان خود را در این فاجعه از دست دادند.

بقایای این کشتی اکنون در عمق حدود ۳.۸ کیلومتری اقیانوس اطلس شمالی و حدود ۶۴۰ کیلومتری جنوب شرقی ساحل نیوفاوندلند کانادا قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =