۵۴ مدرسه جدید سما در کشور راه‌اندازی می‌شود/ بی‌انگیزگی دانش‌آموزان؛ مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش

معاون امور تحول و تعالی مدارس سما، از صدور مجوز راه‌اندازی ۵۴ مدرسه جدید سما در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۸ مدرسه تأسیس شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

فاطمه حمیدی فر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: الگوی تربیتی مدارس سما براساس آمایش سرزمینی طراحی و در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و در واقع رویکرد جدید مدارس سما در حوزه «الگوهای تربیتی» است یعنی با توجه به اطلاعات آمایشی که در هر استان وجود دارد و شرایط فرهنگی و قومیتی و همچنین ظرفیت هایی که در هر استان وجود دارد؛ مدارس، از الگوی تربیتی که جنس اسلامی، مهارتی و آموزشی دارد تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: رویکرد مجموعه قبلی سما بیشتر نیاز آموزشی نقاط مختلف جغرافیایی را برطرف کرده است و نه اینکه برنامه ای اساسی برای محور تربیت داشته باشد که این مهم یک آسیب جدی در این حوزه محسوب می‌شد.

حمیدی‌فر خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هم اسناد بالادستی بسیار با ارزشی دارد اما زمانی که میخواهد وارد عرصه و پیاده سازی شود ما ضعف سرمایه فکری و انسانی داریم که بتواند با فهم آن اسناد ، محورهای مختلف و به ویژه ساحت ها را درنظر و به کار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه میانگین نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان در کل کشور پایین است، افزود: برای متوسطه دوم و به ویژه دوره دوازدهم بنیه علمی عوامل اثرگذار به عنوان دبیران آموزشی در سطح کل، توانایی و دانایی لازم را ندارند و در عین حال به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی مجازی و فرآیندهای اطلاعاتی و مسائل محیطی که نوجوان ما امروز با آنها روبه روست انگیزه لازم که «خودیادگیری» صورت بگیرد از دانش آموز گرفته شده است.

حمیدی‌فر با بیان اینکه بی‌انگیزگی دانش‌آموزان مهم‌ترین چالش امروز آموزش و پرورش است، اضافه کرد: انگیزه محرک انسان و باعث ایجاد ارتباط اجتماعی است. اگر انگیزه کافی در دانش‌آموزان ایجاد شود، آن‌ها شایستگی‌های خود را توسعه داده، خلاق بوده و در جهت استعدادهایشان گام برمی‌دارند.

برخورداری از پشتوانه دانشگاهی؛ ویژگی شاخص مدارس سما

معاون امور تحول و تعالی مدارس سما، گفت: در مدارس سما در عین برگزاری دوره های توانمندسازی بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته در مدارس مختلف اعم از تمام ساحتی الگوی شمسه ، تربیت احسن، بوستان علوی و فاطمی؛ اقتضائیات توان افزایی تیم تربیتی با یکدیگر متفاوت است ضمن اینکه دوره هایی عمومی را با توجه به پایه های مختلف برگزار میکنیم که امیدواریم دانایی لازم را به همکاران در مدارس بدهیم تا محرک های انگیزشی برای دانش آموزان در مدارس مختلف باشند.

وی بهره‌مندی از پشتوانه دانشگاهی را ویژگی شاخص مدارس سما دانست و تصریح کرد: این مدارس با همکاری جریانات دانشی و نگاه حکمی مدار میتواند جریانات تربیتی را تقویت بکنند و در این فرآیند توفیق داشته باشند.

آغاز به کار راهبران تربیتی در ۹۸ مدرسه

حمیدی‌فر افزود: امسال اولین سالی است که راهبران تربیتی کار خود را آغاز میکنند و در میان ۹۸ مدرسه منتخب سما، راهبران تربیتی از پایه یک همراه با دانش آموزان به پایه دو و پایه چهار هم به پایه پنج منتقل می‌شوند.

وی از صدور مجوز راه اندازی ۵۴ مدرسه جدید سما در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: از این ۵۴ مجوز ۲۸ مورد تأسیس شده و ما بقی در دست راه اندازی است. در حال حاضر هم ۸۲۶ مدرسه در کل کشور داریم که ۱۵۴ هزار و ۵۹۵ داش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =