۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
لقمه های گلوگیر!

جام حذفی جام شگفتی هاست. جمله ای کلیشه ای که اتفاقا می توان آن را جزو ادبیات فوتبالی صرفا به حساب آورد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ جدا از آبی و قرمز تهران که توانستند جواز صعود را بگیرند، هوادار تهران در ماهشهر زمین گیر شد و قافیه را به به تیم لیگ دویی باخت. نود ارومیه هم در حال حماسه سازی بود که در هر حال زورش نرسید و از طرفی ویستا توربین تا لحظه گل اول پرسپولیس ساختار دفاعی خوبی از خود نشان داده بود. در هر حال اینکه منتظر یک بازی سرتاسر هجومی این سبک تیم ها باشیم کمی دور از انتظار است و تیم های روبرو باید منتظر بازی انتحاری را داشته باشند تا مبادا غافلگیر شوند .در مورد بازی دو تیم پایتخت نشین که روزهای سختی را نسبتا در بازی با این تیم ها گذراندند باید به چند نکته اساسی اشاره کرد.

ترکیب اصلی

ایده ی مناسبی است که این تیم ها و اصولا تیم های با اعتبارتر در این جام با ترکیب دوم خودبازی کنند اما این همین ارنج هم باد حداقل هارمونی را داشته باشد. بعضی از بازیکنان انصافا هنوز ظاهرا نمی دانند کجا بازی می کنند.ضمن اینکه شاید اگر از ترکیب اصلی تیم ها استفاده کنند و سریعتربه گل برسند با این تعداد تعویض بتوانند به بازیکنان دیگر هم که با این سبک بازی ها به درجه اعتماد و شرایط می رسند بازی برسد. البته که نگاه مربیان در این سبک بازی ها متفاوت است و قابل احترام.

فصل مشترک استقلال

یکی از نکات مثبت استقلال در بازی حذفی نه در داخل زمین و چمن سبز بلکه در کنفرانس خبری بعد از بازی این تیم بود که مجیدی قبول داشت که تیمش بد بوده و باید برای ساختن آن بیشتر تلاش کند.این خود یک قدم به جلو رفتن است. اما استقلال همچنان یک درد مشترک در لیگ برتر و جام حذفی دارد و آن هم اینکه باید برای بردن ایجاد موقعیت کند. تیمی که گل نمی خورد یا کم گل می خورد و فاز دفاعی را به نوعی ترمیم کرده و ذهنیت بردن را برای خود ایجاد می کند باید بداند صرفا این سبک بازی و تفکر برای موفقیت لازم است اما کافی نیست. ضربات ایستگاهی و سانتر ها می تواند کارگشا باشد اما یادمان باشد تیم های برنده باید موقعیت های صد در صد برای خود ایجاد کنند. مجیدی باید برای بازیکنان کناری خود شرح وظایف جدید داشته باشد و حتی مشخص کند که جایگزین ها کدام بازیکن هستندهنوز چپ و راست استقلال برای ما مشخص نیست، وریا هم که مصدوم است و ظاهرا کار دارد تا برسد،از طرفی آن جلو هر چقدر دوندگی بازیکنان زیاد است چرخش توپ کم است و بازیکنان درگیر صرفا دادن پاس های آخر هستند امثال رضاوند هم حداقل داشته های خود را تحت فشار روانی نمی توانند بروز دهند. استقلال تیم بد افتی شده این فصل، یعنی سخت گل می خورد و بباز نیست،اما راهکارهای گل زدن را هنوز بلد نیست، مجیدی خودش جزو مهاجمین این تیم بوده و قطعا فضاهای متفاوت بازی را می شناسد. بسنده کردن به سانتر یا احیانا شوت دست تیم را از مالکیت در فضای حمله خال می کند، بدون تعارف مجیدی احتیاج به طراوت بیشتری در فاز حمله تیم خود دارد. 

فشار روی پرسپولیس

زدن ۴گل در چنین بازی هایی می تواند اعتماد به نفس تیم را بالا ببرد، اما یک نکته در این تیم پرسپولیس کاملا به وضوح دیده می شود، چه در لیگ و چه در جام حذفی پرسپولیس تا قبل از زدن گل اول کمی دچار بی اعتمادی است. عدم اعتماد به نفس جای خود، اما بازیکنان این تیم برای ساختن بازی در فاز حمله کمی برای انتخاب گزینه ها چه در پاس دادن به نفرات و چه در انتخاب راهکار برای گل زدن با استرس رفتار می کنند. شما حرکت عبدی را بعد روی گل دوم این تیم ببینید، کاملا مشخص است که آرامش روانی برای آنها حالا از همه چیز واجب تر می باشد. محمد شریفی گلی به سبک سیاق احمد نورالهی زد و حالا، هم او گل زده هم شجاعی، این دستاوردها برای گل محمدی شیرین تر از هر برد دیگری است. در روزهایی که این تیم در زمان گذار می باشد و برای رسیدن به ساحل آرامش باید معیارهای مختلفی را برای خود محیا کند ین ۴گل می تواند کمک اساسی برای برگشتن این تیم باشد. نکته دیگر اگر پرسپولیس بتواند آن سبک از پاس هایی که در نیمه اول بخصوص در زمین خود می دهد را به پشت محوطه جریمه حریف بکشاند و زون ۱۴ زمین حریف را که معمولا در شلوغی نفرات تیم مقابل هست مال خود کند شاید عمده مشکلات این تیم در فاز حمله حل شود البته که انواع مختلف پرس تیم های روبرو البته که حالا روز به روز سنگین تر می شود.

امیر کریمی

کد خبر: 1122710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =