حقوق شهروندان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه حکمرانی نوین شهری است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان با تاکید بر توسعه راههای شناخت حقوق شهری، توسط شهروندان گفت: به روزرسانی اطلاعات شهروندان در حقوق شهری، یکی از شاخصه های مهم توسعه در حوزه حکمرانی نوین شهری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احسان کامرانی در اولین همایش ملی حقوق شهری که به همت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس با حضور جمع کثیری از استادان علم حقوق، حقوقدانان، دانشجویان و صاحنظران در سالن دکتر حسابی دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد با اشاره به تحولات بزرگ پیش روی کشور و استان هرمزگان در حوزه توسعه همه جانبه به خصوص توسعه شهری گفت: 75 کشور در جهان وسعتی کمتر از استان هرمزگان دارند و از نظر جمعیتی نیز 83 کشور، جمعیتی کمتر از این استان را تجربه می کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندادی خوزستان افزود: یکی از بزرگترین ظرفیت های این استان در حوزه توسعه، ظرفیت بی نظیر دریا محور در استان است که باید از دیدگاه حقوقی هم مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

حقوق شهروندان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه حکمرانی نوین شهری است

وی با بیان اینکه 60 در صد سبد انرژی کشور با راه اندازی دو پالایشگاه بزرگ دیگر در استان هرمزگان، سهم این خطه خواهد بود افزود: تحولاتی که در استان در حال شکل گیری است بسیار سریع و آنی است.

معاون سیاسی استانداری هرمزگان یاد آور شد: در  اکوسیستم های شهری؛ بحث روابط اجتماعی، از داغترین مباحث است که چگونگی روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و همچنین در برابر جامعه مورد کنکاش قرار می گیرد و اگر مردم از این حقوق خود در مقابل دیگران و جامعه غافل باشند، مشکلات عدیده ای در حکمرانی کلان شهرها رخ خواهد داد.

کامرانی خواستار فرهنگ سازی برای بروز رسانی اطلاعات شهروندان در مواجه با مباحث حقوق شهری شد و گفت: یکی از رسالت ها و وظلیف دانشگاه ها و آموزش و پرورش، شناساندن حقوق شهری در روابط اجتماعی افراد در زندگی شهر نشینی و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این همایش، با ابراز رضایت از برگزاری این همایش های بزرگ و تاثیر گذار علمی، خواستار توسعه همه جانبه علمی و پژوهشی با برگزاری همایش ها، راه اندازی نشریات علمی و پژوهشی، فعال سازی انجمن های علمی و باشگاه پژوهشگران جوان و توجه به تولید علم و فناوری در حوزه شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور شد و گفت: برگزاری این همایش ها علاوه بر جنبه علمی و پژوهشی آن، موجب شناخت بیشتر دانشجویان از محیط پیرامونی خود می شود  و تا مرز جامعه و خانواده نیز توسعه و پیشرفت پیدا می کند.

محمد حسین رنجبر با اشاره به توسعه شهرها و جوامع و تعریف های جدید از روابط اجتماعی و روابط افراد با حاکمیت و سایر مردم و تدوین  قانون گذاری های جدید گفت: دانشگاه ها در در توسعه و بسط روابط اجتماعی نوظهور و جدید با  تبیین و تعالی این اندیشه های بیش از پیش فعال و توانمند عمل کنند.

حقوق شهروندان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه حکمرانی نوین شهری است

وی رفع اشکالات در حقوق شهری، تعریف جامعه از روابط اجتماعی و توسعه آن بر اساس ضوابط حقوقی و شهروندی را یک مقوله مهم در بحث حقوق شهری مطرح ساخت و بیان کرد: رشد اقتصادی و اجتماعی شهرها به خصوص در دو دهه اخیر می طلبد تا روابط اجتماعی افراد نیز مورد اصلاح، مطالعه و باز تعریف قرار گیرد که برگزاری این گونه همایش ها باید دستاوردهای علمی و سیاست گذاری خوبی را در راستای آگاهی دادن به جامعه ایفا کند.

این مقام مسئول دانشگاهی، استمرار بخشیدن به این همایش ها و توجه به سایر مقوله های علمی و پژوهشی را از برنامه های مهم دانشگاه برشمرد و خاطرنشان ساخت: حرکت های نوین علمی و پژوهشی باید بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه برای تحقق اهداف و اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری مورد اهتمام قرار گیرد و دانشگاه ها باید مسیر حرکت خود را بر این مهم منطبق سازند.

دبیر این همایش عملی نیز گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: این همایش با محوریت حقوق شهری و سخنرانی اساتید برجسته حقوق عمومی در سطح ملی و استانی انجام می شود واز  مقالات برگزیده و رسیده به دبیرخانه همایش نیز علاوه بر ارائه، از برگزیدگان  تجلیل نیز صورت خواهد گرفت.

مصطفی سراجی، پرداختن به موضوع «حقوق شهری» را در این برهه زمانی مهم دانست و گفت: شهروندان باید ضمن شناخت حقوق خود و افراد اجتماع، بر روابط خود با جامعه و قانون نیز توجه نمایند و پرداختن به این موضوع می تواند بسیاری از ابهامات و پرسش های احتمالی در ذهن دانشجویان و جامعه را پاسخ دهد.

استادیار گروه حقوق و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس، ضمن تقدیر از همه دست اندرکان همایش، گفت امید است تا با حضور دانشجویان فعال در عرصه های مختلف حقوقی بتوان راه رشد و بالندگی را بهتر از گذشته برای فردایی بهتر رقم زد.

این همایش با سخنرانی سخنرانان این همایش ادامه یافت و با تشکیل پنل های علمی و ارائه مقالات برتر و تجلیل از مقاله های برگزیده به کار خود پایان داد.

حقوق شهروندان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه حکمرانی نوین شهری است

کد خبر: 1171550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =