تبعات سومین سال خشکسالی / باید منتظر طوفان‌های متعدد در کشور باشیم؟

سومین سال خشکسالی را درحالی پشت سر می‌گذاریم که به گفته کارشناسان تبعات و عوارض ناشی از خشکسالی هرسال در کشور شدیدتر خواهد شد. یکی از عواقبی که برای خشکسالی بیان می‌کنند افزایش طوفان‌ها است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سومین سال خشکسالی را درحالی پشت سر می‌گذاریم که به گفته کارشناسان تبعات و عوارض ناشی از خشکسالی هرسال در کشور شدیدتر خواهد شد. یکی از عواقبی که برای خشکسالی بیان می‌کنند افزایش طوفان‌ها است.

بارش‌ها کمبود آب تهران را جبران نکرده است / شدت گرفتن اثرات خشکسالی

وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این باره به ایسنا گفت: ماسه‌های روان هنگام حرکت به سوی اراضی کشاورزی، روستا، خطوط راه‌آهن و جاده‌ها خسارات بسیاری به وجود می‌آورند و در سال جاری نیز چندین بار اخبار مرتبط با خروج ریل از قطار ناشی از هجوم شن‌های روان به خطوط راه‌آهن منتشر شد و یا خسارات جاده‌ای بسیاری به دلیل فقدان دید کافی رخ داد.

وی با تاکید بر افزایش خسارات ناشی از فرسایش بادی در سال‌های اخیر گفت: تشدید این خسارات و فرسایش بادی به خشکسالی، افزایش توفان‌ها در ایران که به نوعی متاثر از شرایط تغییر اقلیم در ایران هستند، مربوط است. شرایط اقلیمی در ایران دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. الگوهای بارشی، الگوهای طوفان‌های منطقه‌ای، بادهای ۱۲۰ روزه جنوب شرق کشور که حداقل تا شش ماه با شدت ادامه دارند، آستانه‌های سرعت باد و فراوانی این جریانات طی دهه جاری نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته است.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور هم از افزایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۲۲۰ روز در اردیبهشت سال جاری خبر داده بود.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره گفت: طوفان‌ها در هر شرایطی ایجاد می‌شوند، اما در دنیا با گرم شدن زمین شدت و تعداد طوفان‌های دریایی افزایش پیدا کرده است که نمونه آن طوفان فیلیپین بود که باد ۳۰۰ کیلومتر سرعت داشت و تلفات بسیاری برجای گذاشت.

وی افزود: در کشور ما محیط در اواخر بهار و اوایل تابستان بسیار خشک می‌شود که زمان وقوع طوفان است. طوفان‌ها همراه با گرد و غبار هستند که مهم‌ترین تاثیرات آن‌ها افزایش غلظت گرد و خاک و آلودگی هوا است.

وطیفه عنوان کرد: تابستان گذشته شاهد طوفان‌های متعدد در خوزستان، استان‌های غربی و حتی تهران بودیم. محل گرد و خاک استان تهران هم از منابع محلی جنوب غرب تهران بود.

یکی از مناطقی که تبعات خشکسالی و ایجاد طوفان را لمس کرده ارومیه است؛ به گفته کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه افزایش طوفان‌های نمکی را به دنبال خواهد داشت.

عیسی کلانتری، دبیر پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه که خود سال‌ها مسئولیت احیای این دریاچه را برعهده داشت، چندی پیش گفته بود «این دریاچه مجبور به احیا شدن است. حاکمیت و دولت هم نمی‌تواند آن را خشک کند، حتی اگر کشاورزی از بین برود؛ چون ۱۳میلیارد تن نمک در بستر آن خوابیده است؛ اگر این بستر نمکی بدون پوشش شود، چندین میلیون نفر ازجمله ساکنان شهر تبریز باید تخلیه شوند. مهاجرین ما در کل زمان جنگ به یک‌میلیون نفر نمی‌رسیدند که آن همه مشکل برای کشور آفرید. 

حالا می‌شود شهر تبریز را زیر غبار نمکی رها کرد؟ اگر دریاچه آب نداشته باشد، زمستان حداقل ۳ تا ۴درجه سردتر و تابستان ۳ تا ۴درجه گرم‌تر است. این ۸-۷ درجه اختلاف دما تمام اکولوژی منطقه را بهم می‌ریزد. در غبار نمکی که سال۹۳ ایجاد شد، زنبور عسل در آذربایجان‌شرقی مسیر خود را گم کرد. جایی که زنبور عسل ۸-۷ سال وجود نداشته باشد، کشاورزی منطقه ریشه‌کن می‌شود. چون مسائل اکولوژیک پیوسته به هم است.»

به گزارش ایسکانیوز، خشکسالی روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد درحالی که تغییری در الگوی مصرف ما به وجود نیامده و گویا کسی حواسش نیست که سال‌های بعد تبعات خشکسالی را با شدت بیشتری احساس خواهیم کرد اگر امروز به فکر نباشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1172150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =