رواج بی‌عدالتی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان/ مراکز آموزش عالی از شرکت در رتبه‌بندی‌ اجتناب می‌کنند

مدیران دانشگاهی جهان معتقدند که رتبه‌بندی‌های دانشگاهی به رواج بی‌عدالتی علمی منجر می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از دانشگاه‌های جهان از شرکت در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی اجتناب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبران دانشگاه‌های جهان به شیوه فعلی رتبه‌بندی‌های دانشگاهی انتقاد دارند؛ چرا که معتقدند شیوه‌ای که در حال حاضر برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وجود دارد باعث شکلگیری رقابت ناسالم و بی‌عدالتی علمی در جهان می‌شود. مشکلات امروز جهان به گونه‌ای است که نیازمند همکاری و اتحاد دانشگاه‌هاست نه رقابت برای به دست آوردن رتبه بهتر.

بهبود وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی ۲۰۲۴ کیو اس

این موضوعی است که اخیرا در بیانیه شورای دانشگاه‌های جهان در هامبورگ آلمان مطرح شد. در این شورا بیش از ۳۰ نفر از رهبران دانشگاهی جهان گردهم آمدند تا درباره چگونگی مدیریت موسسات آموزش عالی  و همکاری آن‌ها در راستای رفع مشکلات جامعه گفت‌وگو کنند.

همچنین مطالعه‌ای در این زمینه انجام شده که ۲۷ دانشگاه در ۱۵ کشور را بررسی کرده است و آثار منفی این رتبه‌بندی را در مواردی مثل سلب آزادی آکادمیک نشان می‌دهد. در این مطالعه، هشت دانشگاه از اروپا، ۶ دانشگاه از آسیا، سه دانشگاه از آمریکا لاتین، ۲ دانشگاه از استرالیا و چهار دانشگاه از آفریقا و چهار دانشگاه از آمریکای شمالی بررسی شدند.

رتبه‌بندی‌ها، دانشگاه‌ها را در حال رقابت برای اعتبار و بودجه قرار می‌دهد

جهان امروز با چالش‌های بزرگی مانند پاندمی، بحران آب و محیط زیست مواجه است. حل این مشکلات نیازمند همکاری نهادهای علمی در سراسر جهان است. با وجود ضرورت این همکاری، رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها باعث شده است که دانشگاه‌ها مدام در حال رقابت برای اعتبار و بودجه باشند.

در بیانیه شورای مدیران دانشگاهی آمده است که آزادی دانشگاهی در برخی کشورها در معرض تهدید قرار دارد. راه برون‌رفت از این بحران این است که دانشگاه‌ها در کنار هم ایستاده و در برابر محدودیت‌های ناروا مقاومت کنند.

کارشناسان معتقدند که رواج بی‌عدالتی از طریق رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، باعث شده است که تعداد زیادی از دانشگاه‌های جهان از ارائه اطلاعات خود به مراکز رتبه‌بندی خودداری کنند. برای مثال دانشگاه کلمبیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که اطلاعات مربوط به دوره کارشناسی خود در سال جاری را در اختیار مراکز رتبه‌بندی قرار نخواهد داد؛ چرا که رتبه‌بندی‌ها نمی‌توانند تجربیات دانشجویی یا اولویت‌های دانشگاه را نشان دهند.

همچنین دانشگاه رودز در آفریقای جنوبی اخیرا اعلام کرد که قصد شرکت در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی را ندارد؛ چرا که نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از نظر علمی مشکوک و ضد تحول هستند. دانشکده حقوق دانشگاه ییل هم در سال ۲۰۲۲ از رتبه‌بندی آمریکا خارج شد و این نوع رتبه‌بندی را «ناقص» توصیف کرد.

رهبران دانشگاه‌ها باید دولت‌ها و سازمان‌هایشان را تشویق کنند تا ابزارهای سیاستی خود را بدون تکیه بر رتبه‌بندی‌ها تنظیم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =