مشکلات تحصیل در دانشگاه دویسبورگ / آلمانی‌ها با دانشجویان بین‌الملل همگروه نمی‌شوند

یکی از دانشجویان دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان گلایه‌هایی در زمینه عدم تعامل دانشجویان این کشور با دانشجویان بین‌الملل مطرح کرد.

شراره قدوسی دانشجوی مقطع دکتری مهندسی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت تحصیل خود در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان اظهار کرد:  برخی از دانشجویان به عنوان دانشجوی مشروط شناخته می‌شوند، یعنی پذیرش غیر مستقیم دانشگاه را دارند اما از سطح زبانی که بتوانند امتحان TestAs را پاس کنند، را ندارند. دانشجویان بین‌الملل پس از ورود به آلمان باید در کلاس زبان ثبت‌نام کرده و مدرک مربوطه را اخذ کنند تا پذیرش آنان در دانشگاه به صورت مستقیم شود. 

تجربه‌های یک دانشجوی ایرانی در ایتالیا؛ از تغییر روش تدریس بخاطر دانشجو تا ماجرای اشتغال

وی ادامه داد: آزمون TestAs به صورت عمومی برگزار می‌شود و اصلا رشته دانشجو و میزان تحصیلات وی در این آزمون لحاظ نمی‌شود. یکی از مشکلات من در زمینه مباحث کلی آموزش زبان در این دوره بود؛ چون موارد کلی را با شرکت در کلاس‌ها یاد می‌گرفتیم اما زمانی که وارد دانشگاه می‌شدیم، شرایط مطلوبی نداشتیم. تصور کنید یک دانشجوی بین‌الملل برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شده اما لغات تخصصی آن رشته را بلد نیست. همین امر موجب شد تا دانشجویانی مثل من دو تا سه ترم سردرگم شوند و مهارت کافی برای درک مفاهیم دروس تخصصی خود را نداشته باشند.

دانشجوی مقطع دکتری مهندسی عمران با گلایه از سرعت تدریس اساتید گفت: یکی دیگر از مشکلات دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان، تدریس اساتید با سرعت بالا است؛ به طوری که استاد برایش مهم نیست که دانشجوی بین‌المللی در کلاس حضور دارد و ممکن است برخی مفاهیم را به دلیل ضعف در زبان آلمانی، متوجه نشود. 

وی با ذکر مثالی یادآور شد: من حدود یک ساعت باید درباره « اتودسک رویت» ( Autodesk Revit یکی از نرم‌افزارهای معماری) صحبت می‌کردم تا استاد متوجه تخصص من شود. این اقدام برایم دشوار بود و زمانی که من به استاد گفتم آلمانی زبان مادری من نیست، به من گفت زمانی که شما در آزمون زبان TestAs قبول شدید پس می‌توانید در مباحث کلاسی شرکت کنید. من به استاد اعلام کردم که امتحان TestAs یک امتحان کلی است و کوچکترین کمکی به من که می‌خواهم یک ساعت درباره یک نرم‌افزار تخصصی معماری صحبت کنم، نکرده است، اما متاسفانه این موضوع برایشان مهم نبود.

دریافت شهریه بلیط راه‌آهن و اتوبوس در دوران تعطیلی کرونا

قدوسی افزود: یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان در دوران کرونا، ترمی ۳۵۰ یورو (حدود ۲۰ میلیون تومان) از دانشجو شهریه دریافت می‌کنند که ۲۶۰ یورو به دلیل بلیط راه‌آهن و اتوبوس است. در دوران کرونا همه جا تعطیل بود و عملا ما نمی‌توانستیم از این امکانات استفاده کنیم اما دانشگاه این پول را از دانشجو می‌گرفت، در حال حاضر که بلیط راه‌آهن یا اتوبوس برای عموم آلمانی‌ها ۴۹ یورو شده است، اما ساکنان شمال غرب آلمان باید ۵۰ یورو پرداخت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: من در دانشگاه آزاد رودهن تحصیل می‌کردم ما در دانشگاه می‌توانستیم با اساتید صحبت کرده و مشکلات خود را بیان کنیم. در حال حاضر یک استاد داریم که دارای مشکلات روحی و روانی است و حتما باید به روانپزشک مراجعه کند. به عنوان مثال با لجبازی تمام تمرین‌های دانشجویان را تا ۲ هفته مانده به امتحان بررسی نمی‌کرد و روی سایت قرار نمی‌داد و در زمینه یادگیری برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کرد. حتی ما به این استاد اعتراض کردیم اما گویا این موضوع برایش اهمیت چندانی ندارد. نکته جالب توجه آنجاست هر ترم به این استاد واحدهای بیشتری برای تدریس ارائه می‌شود.

وضعیت تعامل آلمانی‌ها با دانشجویان بین‌الملل

دانشجوی مقطع دکتری مهندسی عمران با بیان اینکه دانشجویان معماری در برخی از دروس باید به صورت گروهی پروژه ارائه کنند گفت: ما به عنوان دانشجوی بین‌الملل نیاز داریم که یک دانشجوی آلمانی در گروهمان باشد. تعداد دانشجویان ایرانی در رشته عمران دانشگاه ما کم نیست، در کل دانشگاه نیز تعداد دانشجویان بین‌الملل از تعداد دانشجویان آلمانی بیشتر است. زمان گروه‌بندی استاد به ما می‌گفت باید یک آلمانی در گروه برای تعامل بیشتر حضور داشته باشد، اما در کلاس ۴ دانشجوی آلمانی و ۴۰ دانشجوی بین‌المللی داشتیم. دانشجویان آلمانی با یکدیگر هم‌گروه می‌شدند و خبری از تعامل نبود.

وی ادامه داد: برخی دروس رشته عمران را می‌توان یک شبه خواند و پاس کرد اما برای برخی دروس ممکن است ۳ تا ۴ ترم طول بکشد، به طوری که یا نمره قبولی نگیریم یا مجبور به حذف درس شویم؛ زیرا بین مفاهیم تدریس شده و مباحثی که از آن سوال تدریس می‌شود، زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. تنها خوبی دانشگاه ما این است که برای رساله دکتری ۱۸ واحد در نظر گرفته شد و زمان تحویل آن، نیازی به دفاع نیست.

قدوسی در پایان بیان کرد: دانشجویان ایرانی در کشور باید در دوره لیسانش ۱۸۰ واحد درسی را پاس کنند، اما دانشجویان آلمانی در دوره لیسانس باید ۲۵۰ واحد را بگذرانند. به همین منظور دانشجویان ایرانی که برای تحصیل وارد دانشگاه‌های آلمان می‌شوند باید ۳۰ واحد پیش نیاز بگذرانند؛ یعنی باید ۵ امتحان بیشتر بگذرانند و دوران تحصیلاشان بیشتر طول می‌کشد و مشکلاتی در حوزه اقامت برایشان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه دویسبورگ-اسن یکی در شهر اسن در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان واقع شده است. این دانشگاه توانسته است در رتبه‌بندی کیواس ۷۸۰-۷۷۱ را کسب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =