جولان روانشناسان زرد در فضای مجازی / قوه قضائیه باید متقلبان را احضار کند

روانشناس گفت: روانشناسان زرد تحصیلات مرتبط، نماد اعتماد الکترونیک و مدرک معتبر ندارند و حرفشان هم این است که مدرک مهم نیست. پس اگر مدرک مهم نیست که شما زیر نظر کدام ارگان فعالیت می‌کنید؟ فعالیت این افراد در فضای مجازی است و در فضای حقیقی این افراد هیچ رزومه‌ای ندارند.

شهرزاد هودین‌شاد روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز   درخصوص دلایل تمایل مردم به روانشناسی زرد گفت: مردم برای رفتن پیش متخصص مقاومت به خرج می‌دهند و جمله معروف بین مردم نیز این است که روانشناس‌ها خودشان دیوانه‌اند و روانشناس که جز صحبت کاری انجام نمی‌دهد. اولا اینکه هیچ دکتر قلبی اگر به مریضی قلبی دچار شود، با چاقو قلب خودش را جراحی نمی‌کند پس یک روانشناس می‌تواند آدم متخصصی باشد اما خودش هم درگیر مسائلی شود که برای حل آن‌ها مجبور شود تراپیست بگیرد.

روانشناسی از نگاه مردم جزو خدمات لاکچری است / چرا بیمه هزینه‌های درمان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؟


وی افزود: مردم در نظر می‌گیرند که برای مراجعه به روانشناس باید جلسه‌ای ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند درحالی که شخصی با یک میلیون فالوور پکیج‌هایی در زمینه رابطه عاطفی که معمولا پربازدید هستند و با واکنش‌های مثبت بسیاری همراه شده‌اند را به قیمت خوبی می‌فروشد، پس فرد به جای مراجعه به مشاوره، از همین پکیج‌ها تهیه می‌کند. افرادی که این پکیج‌ها را می‌سازند، خوب می‌دانند چگونه محصولات خود را به فروش برسانند.

روانشناس عنوان کرد: این افراد با گرفتن ویدیو از مشتری‌های راضی، حریم شخصی بیمار را رعایت نمی‌کنند و مشکلات بیمار را در صفحات مجازی خود به اشتراک می‌گذارند. این شلوغ بازی‌های فضای مجازی مخاطبان صفحه این افراد را به این سمت می‌کشاند که فکر کنند چرا با مراجعه به تراپیست پول خود را هدر دهیم درحالی که می‌توانیم با هزینه کم‌تر همان نتیجه را به دست آوریم.

هودین‌شاد اظهار کرد: ما در پروسه درمان حتما درد و رنج را تجربه می‌کنیم؛ زمانی که هیجانات و احساساتی که فرد در درون خود حبس و انباشته کرده و با آن کنار نیامده است، در اتاق درمان بالا می‌آید، خیلی از افراد حساس که برخی از آن‌ها بیماری زمینه‌ای دارند، به خاطر همین درد احساسی از ادامه پروسه درمان اجتناب می‌کنند. 

وی افرود: از طرفی برخی افراد به سندرم نتیجه فوری دچارند؛ این سندرم اینگونه است که اگر من بدانم با زدن یک دکمه به من همبرگر می‌دهند، بدون در نظر گرفتن مضرات آن دکمه را می‌فشارم و در لحظه از خوردن آن لذت می‌برم. در پکیج‌های آماده روانشناسان زرد هم یک نسخه برای تمامی افراد وجود دارد. چگونه می‌شود مشکلات افراد مختلف را این‌ گونه حل کرد ؟ یک راهکار می‌تواند زندگی من را خراب کند در حالی که همین راهکار می‌تواند مشکل فرد دیگری را حل کند اما وقتی بخشی از افراد واکنش مثبتی به پکیج مورد نظر نشان دهند و اعلام کنند که از آن راضی هستند، مخاطب تحت تاثیر هیجانی قرار می‌گیرد و فکر می‌کند اگر پکیج به بهبود وضع او کمک نکرده، خودش مقصر است.

روانشناس گفت‌: افزایش این پکیج‌ها در جامعه می‌تواند منجر به کاهش مراجعه به روانشناس متخصص شود و در مقابل وضعیت بیماران هم بهبود پیدا نکند. یکی دیگر از کارهایی که سازندگان این پکیج‌ها انجام می‌دهند، ایجاد نیازهای کاذب است و سعی می‌کنند مشتریان را به خود وابسته کنند. آن‌ها معمولا آدرس و دفتر معتبری ندارند و زیر زمینی فعالیت می‌کنند.

هودین‌شاد عنوان کرد:  کسی که روانشناس است، کارت نظام دارد  و پروانه می‌گیرد. اگر پروانه و شماره نظام او را استعلام بگیرند تمامی اطلاعات روانشناس مشخص می‌شود. در نتیجه اگر کسی از روانشناس شاکی باشد، به راحتی می‌تواند درسازمان نظام شکایت کند و اگر تشخیص دهند که حق با شاکی است، آن مشاور  محکوم به محرومیت از فعالیت خواهد شد.

وی گفت: روانشناسان زرد تحصیلات مرتبط، نماد اعتماد الکترونیک و مدرک معتبر ندارند و حرفشان هم این است که مدرک مهم نیست. پس اگر مدرک مهم نیست که شما زیر نظر کدام ارگان فعالیت می‌کنید؟ فعالیت این افراد در فضای مجازی است و در فضای حقیقی این افراد هیچ رزومه‌ای ندارند. 

وی در ادامه گفت: این افراد گروه خاصی هستند که خیلی هم هوای یک‌دیگر را دارند. معمولا هم مدرک فن بیان دارند که داشتن این مدرک هیچ توجیهی ندارد که شخص بتواند راجب مسائل روانشناسی صحبت کند. این افراد اسم و عکس بیمار ر ا در صفحه یک میلیونی خود به اشتراک می‌گذارند بدون در نظر گرفتن حریم شخصی و معمولا هم جای مشخصی ندارند. 

 روانشناس در رابطه با اینکه چگونه باید با این مشکل مقابله شود، گفت: مسئله در سازمان نظام روانشناسی باید پیگیری شود ما از دکتر حاتمی تقاضا کردیم که به این موضوع ورود پیدا کنند و یک سری اقدامات انجام دهند. ولیکن واحد حقوقی سازمان هم باید این افراد را از طریق قوه قضاییه احضار کند اما هماهنگی قوه قضاییه با سازمان نظام خیلی ضعیف و علاوه بر این تعداد این افراد در فضای مجازی خیلی زیاد است. خصوصا در دوان کرونا که استفاده از فضای مجازی خیلی زیاد شده بود، تعداد روانشناسان زرد هم افزایش پیدا کرد.

وی افزود: دو نهاد سازمان نظام روانشناسی و قوه قضاییه باید با یک‌دیگر متحد شوند که متاسفانه هماهنگی بین این دو نهاد بسیار ضعیف است؛ یعنی اینکه سازمان نظام اعلانی به قوه قضاییه فرستاده است که از سوی قوه قضاییه خیلی پیگیری نشده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1189825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =