چطور مانع خودکشی عزیزانمان شویم؟ / مراجعه به روانشناس را محدود به مشکلات حاد نکنید

برخی اوقات فشار روانی که خانواده به دلیل انتظارات بیش از حد بر فرزندشان تحمیل می‌کنند، می‌تواند زمینه ساز خودکشی در افراد شود. فشار اجتماعی، فشار اقتصادی، گسست خانوادگی، فشار روانی، ناکامی های شخصی و سستی و بی‌هدفی از جمله دلایل خودکشی در افراد است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز،  سلین یک نوجوان ۱۷ ساله است که با مشکلات زیادی دست و پنجه گرم می‌کند، وی برای آینده‌اش به شدت مضطرب است و دل و دماغ درس خواندن را ندارد چرا که می‌داند پسرخاله‌اش با داشتن مدرک دکتری در خانه بیکار است. مشکلات مالی و خانوادگی امانش را بریده از طرفی، به خاطر نداشتن اعتماد به نفس دوستان کمی دارد و یا تقریبا می‌شود گفت، هیچ دوستی ندارد و تنها تفریحش کافه رفتن است که آن‌هم ماهی یک بار اگر پدرش اجازه دهد. بیشتر اوقات برای فرار از وضعیت فعلی غرق رویاهایش است اما این کار تا کی می‌تواند به او کمک کند؟  

بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری از خودکشی / گام اول خود مراقبتی در خانواده اتفاق می‌افتد

تمام چیزی که می‌خواهد این است که از شرایط فعلی خلاص شود. می‌گوید گاها صدایی در گوشش زمزمه می‌کند، بیا به این زندگی پایان دهیم. این صدا که پیش زمینه افکار خودکشی اوست، برایش مانند فرشته‌ای عمل می‌کند که آمده است تا راه آزادی را به او نشان دهد؛ تنها مانعی که بین او و رهایی‌اش قرار دارد، ترس است. ترس از درد،  زندگی پس از مرگ، ترس از نیمه جان شدن و نمردن این‌ها تمامی چیزهایی هستند که تا به امروز او را زنده نگه داشته‌اند اما این موانع تا چه زمانی بازدارنده هستند؟

جوانان و نوجوانان بسیاری هستند که این حالات را تجربه می‌کنند و اکثرشان در نوعی بلاتکلیفی دست و پا می‌زنند؛ مدام از خود می‌پرسند آینده‌ام چه می‌شود و حاضرند برای فراموش کردن این حجم از اضطراب درست به هرکاری بزنند که فقط برای مدت کوتاهی به آنان آرامش دهد بدون اینکه عواقبش فکر کنند. از جهتی فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور در کشور جا نیفتاده و علاوه بر این هزینه مراجعه به روانشناس هم به دلیل تحت پوشش بیمه نبودن، بالاست.

اما چطور می‌توان از خودکشی پیشگیری کرد؟ فاطمه محمدصادق روانشناس در رابطه با علل خودکشی افراد به ایسکانیوز گفت: هر آدمی با ارزش‌هایش به این دنیا وصل است؛ اینکه ارزش هر فرد در زندگی چیست، به توقعاتی که از خودش دارد بازمی‌گردد. مثلا اگر چه کاری را انجام ندهد، از خود بیزار می‌شود و برخی اوقات حتی می‌خواهد از خودش فرار کند. ارزش یک مسیر بی‌انتها است که اهداف افراد درونش تعریف می‌شود مثلا صداقت و مهربانی یک ارزش است، اگر فردی تصمیم بگیرد که دیگر مهربان نباشد، حتی اگر در ظاهر نیز موفق عمل کند، درونش همیشه یک نارضایتی از خود وجود دارد که حتی اگر ارزشش را فراموش کرده باشد، باز هم حالش خوب نیست و معمولا آدم‌ها در این مواقع می‌خواهند خودشان را حذف کنند به خصوص اگر آگاهی نداشته باشند که می‌توانند به خود واقعی‌شان بازگردند.

احساس ارزشمندی و مهم بودن راهی برای پیشگیری از خودکشی

روانشناس در ادامه عنوان کرد:  مهم در مسیر خود بودن است، اینکه من در مسیری باشم که احساس ارزشمندی و مهم بودن داشته باشم، دیگر دست به خودکشی نمی‌زنم اما اگر نداشتم باشم، احتمال خودکشی آن‌ها بیش‌تر می‌شود چرا که به دنبال راه حل‌های فوری و بدون فکر کردن هستند.

 خودکشی علاوه بر جنبه شخصی، جنبه اجتماعی نیز دارد چرا که علاوه بر شخص، خانواده دوستان و آشنایان وی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که گاه نزدیکان فرد به دلیل عذاب وجدانی که دارند سال‌های سال عذاب می‌کشند که چرا نتوانستند مانع خودکشی فرد شوند و چون خود را مقصر می‌دانند نمی‌توانند به زندگی سابق خود بازگردند البته گاهی اوقات افراد برای برانگیخته کردن حس ترحم دوستان و آشنایان و یا جلب توجه برای دست‌یابی به اهداف خود دست به این کار می‌زنند.

علاوه بر این‌ها اکثر کسانی که خودکشی می‌کنند از عمل خود پشیمان می‌شوند پژوهش‌ها و مشاهدات پژوهشگران می‌گوید افرادی که خود را می‌کُشند و زنده می‌مانند، به‌طرز شگفت‌آوری، از زنده‌ماندن اظهار خوشحالی می‌کنند.  

میانگین سن خودکشی پایین‌تر آمده

 در گفت‌وگویی که با کارشناسان مختلف داشتم، دریافتم که ناامیدی از مهم‌ترین دلایل خودکشی است. حریرچی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانوز با اشاره به این موضوع گفت: کسانی که خودکشی می‌کنند، در اوج افسردگی و ناامیدی هستند. متاسفانه در کشور ما میانگین سن خودکشی پایین‌تر آمده و به سنین جوانی رسیده است که ناامیدی از مهم‌ترین و مسائل عاطفی بخشی از دلایل آن است.

 از طرفی حسین علیزاده روانشناس درباره دلایل روانی میل افراد به خودکشی به ایسکانیوز گفت: اولین چیزی که موجب خودکشی در فرد می‌شود، نداشتن هیچ تصوری از خط زمانی برای آینده‌اش است؛ خط زمان شامل امید، آرزو، اهداف و انگیزه است.

به فرزندانتان حس ارزشمند بودن بدهید

فاطمه محمدصادق روانشناس درخصوص راه‌های پیشگیری از خودکشی به ایسکانیوز گفت: گام اول خود مراقبتی در خانواده اتفاق می‌افتد. اگر خانواده به فرزندانشان احساس ارزشمندی را القا کنند، هیچ چیز نمی‌تواند به فرزندشان آسیب بزند اما اگر کودک احساس ارزشمندی را از خانواده خود دریافت نکند خود را در معرض هر خطری قرار می‌دهد و این چیزی است که پدر و مادرها باید قبل از فرزنددار شدن، به آن توجه کنند.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

روانشناس درخصوص زمان مراجعه به روانشناس افزود:  در چند سال گذشته وقتی فرد به مشکل خیلی حادی بر می‌خوردند به مشاوران مراجعه می‌کردند و بیشتر مسائل خود را با دوستان وآشنایان خود درمیان می‌گذاشتند اما به مرور تمایل افراد برای اینکه مسائل شخصی خود را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارند رو به کاهش است و به همین دلیل مراجعه به مشاوران افزایش پیدا کرده است. زمانی که  هیجانات زیاد می‌شود، بهتر است افراد به مشاوره مراجعه کنند تا بتوانند بهتر، منطقی تر و از زاویه یک نگاه سوم  به مسائل خود بپردازند.

 به گزارش ایسکانیوز، برخی اوقات فشار روانی که خانواده به دلیل انتظارات بیش از حد بر فرزندشان تحمیل می‌کنند،  می‌تواند زمینه ساز خودکشی در افراد شود.  فشار اجتماعی، فشار اقتصادی، گسست خانوادگی، فشار روانی، ناکامی های شخصی و سستی و بی‌هدفی از جمله دلایل خودکشی در افراد است.  

برخی دلایل اقتصادی را عامل مهم خودکشی می‌دانند اما  این درست است که مشکلات اقتصادی و فقر یکی از شایع‌ترین دلایل اقدام به‌خودکشی مطرح می‌شود و بالاترین نرخ خودکشی در جهان هم به کشور آفریقایی «لسوتو» اختصاص دارد (۷۲.۴ مرگ ناشی از خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر) اما در سوی دیگر کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هم نرخ بالای خودکشی را ثبت کرده است. این کشور در رتبه چهارم کشورهای با بیشترین آمار خودکشی (۲۸.۶ مرگ ناشی از خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر) قرار دارد، پس می‌توان نقش عوامل فرهنگی را پررنگ‌تر دانست.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت آمار خودکشی در ایران نصف متوسط جهانی است و  حلق آویز کردن، استفاده از حشره‌کش‌ها و سایر سموم رایج‌ترین روش‌های خودکشی در کشور هستند.

 اغلب کسانی که خودکشی می‌کنند از کرده خود پشیمان می‌شوند که برخی اوقات برای این پشیمانی خیلی دیر است هرگاه به فکر خودکشی افتادید، اول به خانواده و عزیزان خود فکر کنید که چگونه قرار است بعد از شما به زندگی خود ادامه دهند؟ خودکشی بر آینده شغلی، تحصیلی و اجتماعی خانواده  تاثیر می‌گذارد.  

اگر کسی را ندارید که  بتواند مانع خودکشی‌تان شود، با ایجاد انگیزه‌های تازه و یا فکر کردن راجب چیزهایی که هنوز تجربه نکرده‌اید، خود را از خودکشی منصرف کنید؛ فکر کنید خودکشی آخر راه است می‌توانید به باشگاه بروید، ادامه تحصیل دهید یا کسی را پیدا کنید که به زندگیتان امیدی دوباره ببخشد. هرکس فقط یک بار به دنیا می‌آید آیا می‌خواهید با خودکشی تنها فرصت زندگی کردن را از خود بگیرید؟  

انتهای پیام/

کد خبر: 1191637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =