دانشگاه آزاد اسلامی «شهرک حمل‌ونقل» راه‌اندازی می‌کند/ تحقق ۸۵ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای در استان گیلان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان راه‌اندازی شهرک حمل و نقل را یکی از ضرورت‌های شهرستان آستارا عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به زمین‌های بسیاری که در اختیار دارد بانی انجام این پروژه ضروری در شهر آستارا شد و با وزارت راه و شهرسازی نیز وارد مذاکره شد و خوشبختانه این شهرک در کنار خدماتی چون اقامت رانندگان و ارائه تمامی خدمات مکانیکی  راه‌اندازی می‌شود.

محمد دوستار؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در خصوص اصلاح روند بودجه ریزی در استان گیلان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان گیلان وجود دارد باید به سمت افزایش مدارس سما حرکت کنیم و زمینه آن را فراهم کنیم تا دانش آموزان بیشتری جذب این مدارس شوند.  

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان

وی ادامه داد: در زمینه درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز باید از محل فناوری‌ها و ارائه خدمات در زمینه آموزش‌های مهارتی ظرفیت را افزایش دهیم. 

دوستار با اشاره به واحدهایی که درآمدهای آنها با هزینه‌هایشان هم خوانی ندارد نیز گفت: به طور کلی طی سالهای اخیر عملکرد کل استان بهبود پیدا کرده است و سال مالی که پشت سر گذاشتیم نیز با درنظرگرفتن کل مجموعه و مدارس سما حدود ۴۰ میلیارد ریال سود را در استان گیلان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای ما نیز به دلیل اینکه رشته‌های آنها متناسب با ظرفیت‌ منطقه‌ای آنها ساماندهی نشده بود درآمدهای آنها کفاف هزینه‌های واحد را نمی‌داد که برای هریک از این واحدها هم یک برنامه تحولی درنظر گرفته شده است.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به واحد آستارا و بیان اینکه زمانی این واحد رونق بسیاری داشت، افزود: روند بازنشستگی کارکنان و هیئت علمی در این واحد سال به سال افزایش پیدا می‌کند و  در نتیجه نیروها کاهش می‌یابد.

وی راه‌اندازی شهرک حمل و نقل را یکی از ضرورت‌های شهرستان آستارا عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای وارد مذاکره شده و روند کار هم به خوبی پیش می‌رود و امسال قطعا از این محل درآمد خواهیم داشت.

دوستار اضافه کرد: در بندر آستارا که یک گمرک زمینی وجود دارد روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون حامل بار تردد دارد اما در واقع فراتر از ظرفیت شهر کامیون‌ها در خیابان‌ها مستقر هستند و به نمای شهری آسیب وارد می‌کنند ضمن اینکه مشکلات فرهنگی هم ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز بود که محلی برای تجمع و ارائه خدمات به این کامیون‌های حامل بار در آستارا درنظر گرفته شود که در آستارا و در بخش خصوصی مجموعه‌ای که بتواند زمین اختیار کند و کار را پیش ببرد وجود نداشت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر اینکه عملیات راه اندازی این پروژه آغاز شده است و امسال از این محل درآمد خواهیم داشت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به زمین‌های بسیاری که در اختیار دارد بانی انجام این پروژه ضروری در شهر آستارا شد و با وزارت راه و شهرسازی نیز وارد مذاکره شد و خوشبختانه این شهرک حمل و نقل در کنار خدمات شهری، دانشکده مهارتی، خدمات گمرکی و اقامت رانندگان و همچنین ارائه تمامی خدمات مکانیکی  راه‌اندازی می‌شود و خدماتی که ارائه و عوارضی که دریافت می‌شود درآمد خوبی را نصیب دانشگاه خواهد کرد. 

وی تصریح کرد: این اقدام علاوه بر اینکه واحد آستارا را از زیان‌دهی خارج میسازد برای کل استان از منظر درآمدهای غیرشهریه ای مفید خواهد بود.

واحد فومن از زیان‌دهی خارج می‌شود/افزایش تعداد مدارس سما در لنگرود

دوستار با بیان اینکه در استان گیلان ۱۵ مرکز و واحد داریم که از این تعداد ۱۱ مورد واحد و ۴ مورد مرکز هستند، ادامه داد: در کل استان مشکل زیان‌دهی نداریم اما برای واحد لنگرود افزایش تعداد مدارس سما و انتقال کارمندان به واحد مجاور لاهیجان درنظر گرفته شده است. 

وی اضافه کرد: واحد فومن نیز یک ساختمان در حال ساخت و یک مجموعه مجهز در داخل شهر دارد که برای تراکم آن با شهرداری مذاکرات لازم صورت گرفته و مقرر شده که این مجموعه به یک مجموعه تجاری تبدیل شود که درآمد بسیار خوبی برای دانشگاه خواهد داشت و این واحد را هم از حالت زیان دهی خارج می‌سازد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به طرح آمایش هم گفت: طوری برنامه‌ریزی کرده ایم که دیگر رقابت بین واحدها مطرح نباشد بلکه نوعی همکاری بین واحدها شکل بگیرد و با انجام ساماندهی کامل مشکلاتی مثل عدم تناسب رشته با ظرفیت منطقه نیز حل خواهد شد. 

وی ادامه داد: به طور مثال با توجه به گمرکی، مرزی و صادراتی بودن آستارا باید به سمت رشته هایی حرکت کنیم که با این ظرفیت همخوانی داشته باشد و با واحد لاهیجان که در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی و شیلات می‌تواند موفق عمل کند، رشته‌ها مشابه یکدیگر نباشند. 

دوستار با اشاره به بودجه حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به اضافه مدارس سما برای سال مالی پیش رو خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای درآمدهای شهریه‌ای و مابقی به درآمدهای غیرشهریه‌ای اختصاص پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۵ درصد درآمدهای غیرشهریه‌ای استان گیلان محقق شده است، تصریح کرد: تهاتر با بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز بخش های فناوری و فروش خدمات و نیز بخش‌های اجاره‌ اماکن موجب تحقق درآمدها در این بخش شد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: هر چقدر بخش خصوصی و صنعت رونق داشته باشد قطعا همکاری‌ها با دانشگاه هم افزایش پیدا میکند و دانشگاه میتواند از این محل خدماتی را ارائه و درآمدی هم داشته باشد. 

دوستار در پایان در خصوص ساماندهی نیروی انسانی هم گفت: خوشبختانه با توجه به نسبت ۵۰ به یک در حال حرکت به سمتی هستیم که تعادل بین هیئت علمی و نیروهای دانشجویمان به وجود بیاید و واحدهایی که کارمند مازاد داریم را با استفاده از اجرای سیاست های تشویقی به واحدهایی که بیشتر نیازمند بودند تخصیص می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنم امسال از منظر نیروی انسانی به یک نقطه سر به سر برسیم. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1193542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =