لزوم به‌کارگیری دانشگاهیان در مراکز سیاست‌گذار/ معضل تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه آموزش عالی مختص ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: معضل تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه آموزش عالی مختص ایران است و سایرکشورهای جهان با این مشکل مواجه نیستند.

اردشیر عبدی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعدد نهادهای تصمیم گیر در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: به عقیده بنده در حال حاضر نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در این حوزه وجود دارد که شاید مرتبط با این تعدد نهادها باشد.

بیشتر بخوانید:

استقلال دانشگاه‌ها، راهکار حل معضل تعدد نهادهای تصمیم‌گیر آموزش عالی

وی درباره آسیب‌های تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه آموزش عالی بیان کرد: می‌توان از ناهماهنگی در تصمیم‌گیری و سیاست گذاری به عنوان چالش‌های اصلی این موضوع نام برد. مثلا موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت سال‌هاست که به عنوان حلقه مفقوده باقی مانده است.

عبدی اضافه کرد: معضل تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه آموزش عالی مختص ایران است و سایرکشورهای جهان با این مشکل مواجه نیستند. به این معنا که ما در یک مدل کاملا استثنایی فعالیت می‌کنیم و همانند کلاف سردرگم در این مدل گیر کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعدد نهادهای تصمیم‌گیر گاهی منجر به تصمیمات نادرست می‌شود، گفت: مثلا در حال حاضر نمی‌توان منکر لابی‌گری‌ها، نفوذ مدیران یا افراد در حوزه‌های مختلف شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها بزرگ و مطرح کشور همواره از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد آسیب قرار می‌گیرند. به این معنا که نمایندگان مجلس می‌خواهند برای حوزه انتخابیه خود، توسعه کمی مراکز آموزش عالی را داشته باشند و به تبع آن به دانشگاه‌ها فشار وارد می‌کنند که در آن شهر یک مرکز دانشگاه مانند مراکز فنی و حرفه‌ای اضافه شود.

عبدی با ذکر مثالی افزود: سیاست‌های آموزشی مانند افزایش مراکز دانشگاهی باید بر اساس آمایش آموزش، تناسب رشته و فراوانی هنرجو باشد. در حالیکه این موضوعات که جزو چالش‌های اصلی این حوزه هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

رئیس سابق دانشگاه انقلای اسلامی تصریح کرد: فشارهای سیاسی برخی نمایندگان مجلس باعث شده تا سیاست‌های برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تاسیس واحد یا پردیس تحت الشاع قرار گیرد. البته این موضوع در دانشگاه‌های دیگر مانند علمی و کاربردی و پیام نور هم وجود دارد.

وی درباره راهکارهای کاهش نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه آموزش عالی عنوان کرد: این موضوع باید توسط سیاست‌گذاران و در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد.

عبدی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر پیگیری سیاست‌های کاهش نهادهای تصمیم‌گیر، به عقیده بنده استفاده از اعضای هیئت علمی یا افرادی که به نوعی با جامعه دانشگاهی در ارتباط هستند، نیز  در این نهادها الزامی است.
 
انتهای پیام/

کد خبر: 1200891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =