راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در استان گلستان/ محور شکل‌گیری دانشکده‌های موضوعی «حل مسئله» است

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محور شکل‌گیری دانشکده‌های موضوعی حل مسئله است یعنی ما مسئله را شناسایی می‌کنیم و پیرامون این مسئله دانشکده را ایجاد می کنیم و رشته ها برای اینکه کمکی به حل مسئله داشته باشند، نسبت به مسئله انتخاب می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر یک روزه به استان گلستان پیرامون تشریح ساختار دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، رویکرد مربوط به دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی را جزو اهداف و اقدامات سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و گفت: ریشه شکل گیری دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی از نظر قدمت و زمان شکل گیری جلوتر از بقیه دانشکده های موضوعی و از نظر ساختار و تشکیلات به عنوان یک نمونه و الگو برای دانشگاه آزاد اسلامی است.  

بیشتر بخوانید: 

راه‌اندازی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در 15 استان کشور

نادی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به دارا بودن ظرفیت منابع انسانی و حضور آن در تمام مناطق کشور و داشتن 360 واحد دانشگاهی در مناطق مختلف کشور می تواند یک شبکه بزرگ تربیتی، پژوهشی و علمی را ایجاد کند که می تواند آثار خوبی را در بحث تربیتی داشته باشد اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته به صورت عملیاتی فاز دوم اجرایی دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی در استانها آغاز شد که بر اساس ویژگی های آمایشی 7 استان انتخاب شده اند.

وی افزود: در فاز سوم، 8 استان دیگر اضافه شده اند که استان گلستان با توجه به ظرفیت هیأت علمی، زیرساخت ها، ظرفیت مدیریتی سیستم، تعداد رشته ها و همچنین عزم و جزم تیم اجرایی و تشکیلاتی یکی از استانهای منتخب در این موضوع بوده است و حرکت رو به جلو داشته است.

نادی گفت: معاون امور مدارس استان، همزمان عهده دار ریاست دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی است و یکی از دلایل مکانیزم این بوده است که ارتباط بین عرصه و پایه به صفر رسانده شود و معاون سما محور و حلقه مرکزی ارتباط بین مدرسه و دانشگاه باشد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی دو نوع استاد وجود دارد: اساتید پایه و اساتید عرصه. اساتید پایه، اساتیدی هستند که صرفاً در دانشکده تدریس می کنند و دروس را به صورت نظری به دانشجویان انتقال می دهند. اساتید عرصه، اساتیدی هستند که در موقعیت واقعی حرفه ای حاضرند و در همان موقعیت به دانشجویان، مهارت های مرتبط با مفاهیم نظری را که دانشجویان از قبل آموزش دیده اند به آن انتقال می دهند.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین ایرادات در رابطه با تربیت نیروی انسانی این است که بیشتر دانشجویان و فارغ التحصیلان دایره المعارف خوبی هستند، دانش نظری خیلی خوبی دارند ولی متأسفانه دانش عملی بسیار ضعیفی دارند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، اساتید عرصه که ممکن است مدیر، معاون و یا دبیر مدرسه باشند 2 اتفاق را رقم می زنند. اول اینکه دانشجوی ما در کنار این استاد بعنوان شاگرد و استاد عرصه بعنوان منتور، همزمان نکات را به او انتقال می دهد و ارتباط بین استاد عرصه با دانشکده باعث می شود جریان دانشی نظری ما به مدرسه منتقل شود و جریان مسائل مدرسه به دانشکده منتقل شود و استاد عرصه با کمک اساتید پایه ای که در دانشکده وجود دارند و انتقال این مسائل به داخل دانشکده می تواند در قالب پایان نامه ها و رساله ها و نشست های تخصصی داخل دانشکده، موضوع را سرحد ممکن حل نماید.

نادی با بیان اینکه دانشکده های ما نتوانسته اند امید و خودباوری را در جریان دانش ایجاد کنند و جریان دانشی هم که در دانشکده های ما تولید شده است، نتوانسته است به عرصه ی واقعی که مقصد استفاده از آن دانش است راه پیدا کند تأکید کرد: در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به دنبال استخراج الگوهای تعلیم و تربیت اسلامی هم در این دانشکده ها هستیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دانشکده های موضوعی محور شکل گیری این دانشکده ها مسئله است یعنی ما مسئله را شناسایی می کنیم و پیرامون این مسئله دانشکده را ایجاد می کنیم، پیرامون شکل گیری این دانشکده و متناسب با مسئله ای که در این دانشکده طرح شود رشته ها را انتخاب می کنیم. رشته ها نسبت به مسئله انتخاب می شوند برای اینکه کمکی به حل مسئله نمایند.

وی خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی از قبل تولد شروع می شود و تا هرزمانی که فرد توانایی این را دارد که بیاموزد ادامه خواهد داشت.

معاون علوم تربیتی و مهارتی گفت: در این رابطه مرکز تاک را تا 6 سالگی داریم. از قبل از تولد، جریان تربیت آغاز می شود از نظر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی، جریان تربیت از قبل از شکل گیری و انعقاد نطفه است. واژه تاک مخفف تربیت اسلامی کودک است فعلاً در قالب یک مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی توان افزایی برای خانواده هایی که می خواهند فرزندآوری داشته باشند برگزار می شود و کودک پس از تولد، صفر تا 3 سالگی و سپس 3 تا 6 سالگی در مرکز تاک و از 7 تا 18 سالگی به مدارس سما منتقل می شود و سپس وارد نظام دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی خواهد شد. 

نادی افزود: یکی از اهداف در حوزه دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی تکثیر یا همان توزیع است، تکثیر آن مدل یا آن الگوی تعلیم و تربیت اسلامی است که در چند مدرسه موفق بوده است. متناسب با شرایط فرهنگی هر استان و یا شهرستان باید آنها را توسعه دهیم.مدارس نوظهور و تحول خواه مبتنی بر سند تحول بنیادین در حال شکل گیری است. مدارس معارف، بوستات تربیت فاطمی و علوی در این رابطه راه اندازی شده است و استان گلستان نیز از ظرفیت خوبی در این حوزه برخوردار است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در کشور بالغ بر 800 مدرسه سما داریم که عرصه ی دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی است و استان هایی برای ایجاد دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی انتخاب شده اند که تعداد مدارس آنها در دوره های مختلف تحصیلی، تعداد دانش آموزان آنها، اصطلاحاً گستره ی عرصه آنها قابل توجه و چشمگیر باشد. تا جایی که امکان پذیر است بایستی عرصه را توسعه دهیم و توسعه عرصه از این به بعد باید با جریان دانشی دانشکده باشد.

وی اضافه کرد:در نظام جریان دانشی جدید، دانشکده، مدرسه، تاک و عرصه را مدیریت می کند و دانشجویان به دو گروه تقسیم خواهند شد یا به عنوان دانشجو معلم و یا به عنوان دانشجو محقق. دانشجویانی وارد عرصه واقعی و دانشجو معلم می شوند که یک سری ویژگی هایی را داشته باشند و همه ی دانشجویان وارد عرصه نخواهند شد.

نادی گفت: محورهایی که می توان روی آن برنامه علمی داشته باشیم در اختیار استانها قرار گرفته است و هر استانی می تواند بر اساس ظرفیت و علاقمندی نیروهای خود یک برنامه علمی را انتخاب کند و متولی برنامه علمی در حوزه تعلیم و تربیت شود.در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی می توان روی خروجی نظری خاص هم کار کرد و مدل هایی را تولید کنیم که در فرهنگ ما انطباق پذیری داشته باشد، در فرهنگ ایرانی و اسلامی بتوان آن را اجرا کرد و بکار گرفت.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: تولید محتوا و تهیه کتاب های پشتیبان، تشکیل کمیته های تخصصی برنامه ریزی برای اصلاح و بازبینی سرفصل های آموزشی متناسب با مأموریت های دانشکده و برگزاری دوره های توانمندسازی که بر عهده دفتر توسعه سرمایه انسانی زیرمجموعه معاونت هماهنگی جهت به روزرسانی اساتید، افزایش توانمندسازی اساتید و جذب اساتید جدید خواهد بود از دیگر برنامه ها در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی خواهد بود. 

انتهای پیام/    

کد خبر: 1204094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =