آمایش سرزمینی و رصد فکری اساتید، دو بال تاسیس دانشکدگان/ ارزیابی اعضای هیئت علمی وابسته آغاز شده است

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی آمایش سرزمینی و رصد فکری اساتید را دو بال تاسیس دانشکدگان موضوعی در این دانشگاه دانست.

محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از نجف‌آباد درباره نحوه‌ گزینش و انتحاب هیات علمی وابسته و دستیاران آموزشی گفت: هدف ما از به کارگیری اعضای هیات علمی وابسته و دستیاران آموزشی این بود که امکانی برای دانشجویان دوره‌ی دکتری فراهم کنیم تا تمرین آموزشی داشته باشند و تدریس کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، تصمیم داشتیم اعضای هیات علمی وابسته که تجربیاتی در خارج از دانشگاه دارند به دانشگاه کمک کنند و با آموزش در دانشگاه از دیدگاه و تجربیاتی که خارج از دانشگاه داشتند، استفاده کنیم. ارزیابی این افراد با گروه‌های کشوری انجام خواهد شد. این کار هم اکنون آغاز شده است، برای مثال در معاونت مهندسی ۲۱ گروه کشوری خواهیم داشت که پرونده‌های این افراد در گروه‌های کشوری مطرح و رزومه‌هایشان بررسی خواهد شد که آیا کیفیت لازم برای عضویت در هیات علمی وابسته را خواهند داشت یا خیر.

علی اکبری در خصوص نحوه نظارت بر دستیاران آموزشی عنوان کرد: در خصوص دستیاران آموزشی کار ما آسان‌تر است چون این افراد دانشجویان ما هستند. در نظارت بر این افراد می‌توانیم از طریق مدیرگروه‌های کشوری بررسی کنیم و پایان ترم کارنامه‌ها، نمرات و دروس پاس شده‌شان را مشاهده کنیم. گروه‌های کشوری ما را در نظارت بر دستیاران آموزشی نیز یاری می‌کنند. در حال حاضر در واحد تهران_جنوب، به عنوان اولین واحد، اجرای این طرح به صورت آزمایشی را آغاز کرده‌ایم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص سازوکار تشویق و تنبیه هیات علمی وابسته و دستیاران آموزشی خاطر نشان کرد: نحوه‌ تشویق دستیاران آموزشی در آیین‌نامه تدارک دیده شده است و اعضای هیات علمی وابسته هم احتمالا مرتبه خواهد گرفت که هنوز قطعی نشده است.

وی درباره‌ی ساز و کار فعالیت دانشکدگان موضوعی بیان کرد: تاسیس دانشکدگان یک موضوع پژوهش محور است. ما باید به سمتی برویم که پژوهش‌هایی که در دنیا و در کشور مورد علاقه و استقبال است انجام دهیم. در کنار پژوهش‌محوری می‌توانیم آموزش را هم دخیل کنیم اما اصل اول ما پژوهش است. این کار را پیش از این در دانشگاه هم انجام دادیم. برنامه‌های علمی دانشگاه فرآیندی بود که در آن پژوهش را هدفمند و موضوع محور کردیم، بنابراین دانشکدگان هدفمند کردن و محوری بودن برخی موضوعات را در سطح دانشکده پایین خواهد آورد.

علی اکبری ادامه داد: علاوه بر این بعضی سرفصل‌ها و دروس تغییر خواهد کرد و دروس اختیاری و کارآموزی‌های جدید نیز ارائه خواهد شد. بنابراین این مسئله را یک موضوع ببینید که حول آن می‌خواهیم تعدادی کار پژوهشی انجام دهیم و در کنار آن آموزش را با پژوهش هماهنگ کنیم. در پی آمایش مفصلی که برحسب رشته، دانشجو، موقعیت جغرافیایی و امکانات موجود انجام می‌گیرد، اعضای هیات علمی را در شهرهای مختلف بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم روی چه موضوعاتی فعالیت بیشتری دارند. مثلا اگر بخواهیم به شهر مشهد دانشکده انرژی اختصاص بدهیم، باید بدانیم که آیا هیات علمی وجود دارد که بر روی مبحث انرژی کار کرده باشد؟

وی افزود: در این راستا ما آموزشیار را رصد می‌کنیم و هیات علمی‌ها را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود شخصی وجود دارد که به حوزه انرژی علاقه‌مند باشد. پس از آن آمایش و کارهای تحقیقاتی را بررسی می‌کنیم. بنابراین علاوه بر آمایش، رصد فکری اساتید هم صورت می‌گیرد که مشخص شود مناسب دانشکدگان ما هستند یا خیر. بزرگ‌ترین نقش در دانشکده‌گان را اساتید ایفا می‌کنند و می‌توانند شالوده این دانشکده را شکل دهند. ما امیدواریم اساتیدی که حول یک موضوع فعالیت می‌کنند در کنار هم جمع شوند و بتوانند یک دانشکده موضوعی واقعی تشکیل دهند.

خبرنگار: فاطمه لشنی‌زند

انتهای پیام/

کد خبر: 1205420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =