به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رسانه ملی سالهاست در ماه مبارک رمضان با تأمین و ارائه برنامههای متنوع فرهنگی و مذهبی برای مخاطبان سعی دارد پاسخگوی نیازهای مردم در این ایام باشد و هر ساله در پایان ماه مبارک، مرکز تحقیقات صدا و سیما رمضان بر اساس نظرسنجیهایی که از قشرهای مختلف مردم انجام میشود، پرمخاطب ترین برنامههای سیما را اعلام میکند.
بیشتر بخوانید:
«زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطبترین برنامههای تلویزیون/ vod ها نرخ برنامهسازی را افزایش دادهاند
امسال نیز با اتمام ماه مبارک رمضان و طبق روال سالهای گذشته، برنامههای پرمخاطب تلویزیون به ترتیب اول(پرمخاطب ترین) تا سوم اعلام شد و برای پنجمین بار نیز، ویژه برنامه «زندگی پس از زندگی» که از شبکه چهار سیما و در ساعات نزدیک به افطار پخش می شود به عنوان پرمخاطبترین برنامه رکورددار معرفی و کسب مقام نخست پربینندهترین برای این برنامه بارها از بخشهای خبری شبکههای خبری سیما نیز اعلام شد.
اما تنها پس از گذشت سه روز از اعلام رسمی این گزارش در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، مورخ شنبه ۲۵ فروردینماه و گذشت یک هفته از ماه مبارک رمضان، امروز در جریان برگزاری نشست خبری تعدادی از مدیران رسانه ملی با اصحاب رسانه به طور ناگهانی این آمارها تغییر کرد و محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما بر خلاف تمام نظرسنجیهای قبلی اعلام شده، اعلام کرد:«در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده، «محفل» پرمخاطبترین شد و در دو نظرسنجی قبلی، «زندگی پس از زندگی» در صدر بود که در آخرین نوبت، «محفل» بالا آمد و «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد مخاطب داشتند».
حال با این تغییر عجیب و ابهام برانگیز نتایج آماری، ممکن است پرسشهایی برای مخاطبان تلویزیون مطرح شود که:
۱- چرا نظرسنجیهای انجام شده در سالهای گذشته پس از اعلام رسمی تغییری نداشتهاند؟
۲- چرا پس از یک هفته از اتمام ماه رمضان و پس از اعلام رسمی قبلی (که دو روز پس از پایان رمضان و برای چندمین بار از شبکه های سیما اعلام شده بود زندگی پس از زندگی جایگاه پربیننده ترین برنامه را کسب کرده) به ناگاه این آمارها تغییر کرده؟
۳- آیا شیوه نظرسنجیها در مرکز تحقیقات صدا و سیما طی یک هفته گذشته تغییر کرده است؟
۴- در مدتی که از ماه مبارک رمضان گذشته و هیچ یک از این دو برنامه پخش نمیشوند، قاعدتا تغییری در بینندگان و مشاهده برنامهها رخ نمیدهد، پس آمارها چگونه تغییر کردهاند؟
۵- پدیدار شدن تفاوت یک شبه بین نتایج این دو برنامه(آن هم در حد دهم درصد) چگونه و بر اساس کدام نظرسنجی یا روشی صورت گرفته که از نظرسنجی قبلی درست تر است؟
۶- اگر گفته شود، «تمام نظرسنجیهای قبلی که حین و در پایان رمضان به نفع زندگی پس از زندگی اعلام شد صحیح نبوده و نظرسنجی فعلی صحیح است» آنگاه این پرسش مطرح میشود که پس چه تضمین و اعتباری برای صحت دیگر نظرسنجی های مرکز تحقیقات وجود دارد؟
۷-اگر « نظرسنجی های قبلی که حین و در پایان رمضان در مورد برنامه زندگی پس از زندگی اعلام شد، درست بودهاند» آنگاه این پرسش مطرح میشود که چگونه و چرا پس از گذشت هفت روز از ماه مبارک رمضان که این دو برنامه پخش نمیشوند آمارگیری جدید انجام شده است؟.
حال باید دید وقتی قرار است کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، جلسه سالانه تقدیر از برنامههای رمضانی امسال با حضور تهیه کنندگان برنامهها و برخی مدیران در سازمان صدا و سیما برگزار شود، آیا پاسخی به مخاطبان ارائه خواهد شد؟.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما