دانشجوهای ژاپنی‌ در صف اعتراض به نسل‌کشی در غزه/ درخواست قطع همکاری دانشگاه‌ها با اسرائیل

دها دانشجوی ژاپنی با تجمع در محوطه دانشگاه خود، برای توقف حملات اسرائیل به غزه و آزادی فلسطین تظاهرات کردند. این دانشجویان خواستار قطع همکاری دانشگاه‌ها با اسرائیل شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صدها دانشجوی ژاپنی با تجمع در محوطه دانشگاه خود، برای توقف حملات اسرائیل به غزه و آزادی فلسطین تظاهرات کردند. کارشناسان معتقدند این اعتراضات نه تنها پیام‌آور صلح است بلکه نشان‌دهنده یک تغییر مهم در کشوری است که دانشگاه‌های آن معمولا خالی از تظاهرات پایدار است.

هرچند تعداد دانشجویان ژاپنی در مقایسه با تجمعات ده‌ها هزار نفری در آمریکا کمتر است، درخواست دانشجویان ژاپنی برای قطع رابطه با اسرائیل بی‌سابقه تلقی می‌شود. دانشگاه‌های ژاپن از جمله دانشگاه سوفیا، دانشگاه واسدا، دانشگاه هنر، دانشگاه هیروشیما، دانشگاه بین‌المللی مسیحی و دانشگاه کیوتو در چند ماه اخیر شاهد برگزاری اردوگاه‌های همبستگی با فلسطینیان بودند.

برای مثال دانشجویان دانشگاه توکیو ۶ ماه می ۲۰۲۴ با ارسال نامه‌ای، ضمن محکوم کردن تهاجم اسرائیل به نوار غزه از دانشگاه خواستند اطلاعات مربوط به ارتباط با شرکت‌های اسرائیلی را فاش کند؛ اما دانشگاه تاکنون پاسخی نداده است.

درخواست‌های دانشجویان برای قطع ارتباطشان با دانشگاه‌های اسرائیل همچنان ادامه دارد. انجمن دانشگاه کیوتو از مدیریت دانشگاه خود خواستند تا تفاهم‌نامه (MOU) خود با دانشگاه تل‌آویو را لغو کند. چرا که این دانشگاه در حال انجام تحقیقات نظامی است. در بیانیه دانشجویان کیوتو آمده است؛ ما از دانشگاه کیوتو می‌خواهیم از هرگونه همکاری، مشارکت یا حمایتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به ارتش اسرائیل در اقداماتش علیه غیرنظامیان فلسطینی کمک می‌کند، خودداری کند.

کارشناسان معتقدند که هرچند اعتراضات دانشجویی در مقیاس کوچکی رخ می‌دهد؛ اما نشان‌دهنده نمایش قابل توجهی از همبستگی جوانان در ژاپن برای ستمدیدگان است. سائول تاکاهاشی استاد حقوق بشر و مطالعات صلح دانشگاه اوزاکا جوگاکوین در این زمینه به رسانه‌ها گفت که دانشجویان احمق نیستند و از جنبه‌های منفی آموزش عالی ژاپن در اقتصاد نئولیبرال آگاه هستند.

همکاری ژاپن و اسرائیل در زمینه تحقیقات نظامی به سال ۲۰۱۴ و امضای توافق تاریخی بین شینزوآبه نخست وزیر وقت ژاپن و بنیامین نتانیاهو برای تقویت همکاری دفاعی بین دو کشور برمی‌گردد. برخی کارشناسان معتقدند این توافق نشان‌دهند انحراف از سیاست‌های صلح‎‌طلبانه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بود.

شو تودا دانشجوی سال چهارم رشته تاریخ در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه واسدا یکی از اعضای یک گروه حامی فلسطین است. نشان این گروه توسط معترضان شبکه‌های مجازی در سراسر جهان استفاده می‌شود و رنگ‌های پرچم فلسطین را دارد. بیش از ۵۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های توکیو یا سوفیا در این تظاهرات شرکت کردند.

تودا به نمایندگی از دانشجویان اعلام کرد که ما مخالف خشونت خونینی هستیم که غیرنظامیان را هدف قرار داده است. معترضان از ویرانی مداوم در فلسطین شوکه شده و احساس غم و اندوه عمیق دارند. مدیران دانشگاه‌های ژاپنی، فعالیت‌های دانشجویی را سرکوب نکرده‌اند و اردوها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =