اگر حیوان خانگی دارید خودتان هم واکسن بزنید

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام واکسیناسیون فرد نیست و گزش سگ‌های واکسن‌زده هم می‌تواند باعث ابتلا به هاری شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمود فاطمی افزود: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوان گزنده سگ که دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد.

بیشتر بخوانید:

سگ هار کودک ۶ ساله دزفولی را کشت

وی ادامه داد: بیماری هاری از طریق حیوان گزیدگی و حتی پنجه کشیدن گربه نیز انتقال می‌یابد.

وی افزود: بیماری هاری؛ کشنده‌ترین بیماری‌ مشترک بین انسان و حیوان محسوب می شود که ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری وارد بدن فرد می شود.

فاطمی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داده است که تمامی این افراد تحت درمان پیشگیری به موقع (شستشو و واکسیناسیون) قرار گرفته اند و خوشبختانه مورد فوتی ناشی از هاری انسانی صفر بوده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد موارد حیوان گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۲۹۳۱ مورد و مرگ ناشی از هاری انسانی یک مورد بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: با اقدامات به موقع یعنی مراجعه سریع به مراکز مجهز شستشو و واکسیناسیون هاری، نسبت موارد ‌هاری انسانی به میزان بروز حیوان گزیدگی کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1233767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =