آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری با دانشگاه‌های عراق/ جبهه مقاومت فکری ایجاد شود

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد با همکاری دانشگاه‌های عراق، جبهه مقاومت فکری ایجاد کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به اصفهان، عصر امروز با جمعی از رؤسای دانشگاه‌های عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به سیاست‌های نظام سلطه در حوزه ورزش و عبور از جنسیت گفت: نظام سلطه به آرامی در حوزه ورزش جریانی را پیش برده که کشورها حتی اجازه تغییر رؤسای فدراسیون‌های خود را ندارند. یا در کشتی، کشتی‌گیران مسلمان نمی‌توانند بگویند که داور خانم نباید رقابت‌های آنها را داوری کرده و آنها را لمس کند. این در حالی است که حتی مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی هم لمس بدن مرد توسط داور زن را حرام اعلام کردند اما به سادگی از کنار این موضوع عبور می‌کنیم. البته جامعه مقصر نیست بلکه ما دانشگاهیان مقصریم که در این باره تدبیر نکردیم و این حرکت غرب را تشخیص ندادیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما دانشگاهیان باید عمق حرکت نظام سلطه را بدانیم چرا که اگر امروز به مسائل اصلی که حفظ فرهنگ و دین است، نپردازیم، غرب می‌خواهد با عبور از خانواده و دین و هویت و ملیت زندگی جدیدی بسازد و این جریان نیز به طور جد توسط دانشگاه‌های غرب حمایت می‌شود به طوری که آکسفورد،‌هاروارد، استنفورد و... این خط را نظریه‌پردازی کرده و پیش می‌برند. برای فهم بهتر این موضوع کافی است به سایت این دانشگاه‌ها مراجعه کنیم تا ببینیم درباره جنسیت چه کاری می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام سلطه می‌گوید جنسیت امری نسبی است و زن می‌تواند مرد شود و مرد هم می‌تواند جنسیت خود را به زن تغییر دهد، گفت: نتیجه این اقدامات، نابودی خانواده است. وقاحت غرب به جایی رسیده که در مناظره‌های بایدن و ترامپ ادله ای که درباره سقط جنین می‌آورند این است که چون در آمریکا برادر به خواهر تجاوز می‌کند، می‌خواهیم این نسل اینگونه ادامه پیدا می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که آنها پذیرفته اند در جامعه غرب روابط جنسی درون خانوادگی وجود دارد و مشکل آنها این شده که بچه این رابطه به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: علم و فناوری غرب، فرهنگ انسانی را از بین می‌برد. این موضوع خطری است که اگر امروز برای آن فکر و چاره اندیشی نکنیم، ۱۰ سال دیگر دیر است. خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره روم می‌فرماید «ظَهَرَ ٱلفَسَادُ فِی ٱلبَرِّ وَٱلبَحرِ بِمَا کَسَبَت أَیدِی ٱلنَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعضَ ٱلَّذِی عَمِلُواْ لَعَلَّهُم یَرجِعُونَ» ما باید به دارایی‌های غنی خود که قرآن، نهج‌البلاغه و احادیث اهل بیت (ع) است، رجوع کنیم و علم را دوباره بسازیم. باید این مسیر را تبیین کنیم وگرنه فردا جزو نادمین و پشیمانان خواهیم بود.

وی با اشاره به دغدغه مشترک مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های عراق گفت: ما با هم مسائل مشترک داریم و این موضوع فقط محدود به مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و نجات کودکان و زنان فلسطینی نیست؛ بلکه مقاومت برای حفظ فرهنگ است. برای این موضوع، باید آمد و شد ما دانشگاهیان بیشتر باشد و در این موارد با یکدیگر بیشتر صحبت کنیم تا بتوانیم بنیاد علمی بسازیم که دستگیر خوبی برای دولت‌هایمان باشد چرا که دولت‌ها بدون پشتوانه فکری درمقابل این سیل محکوم به تسلیم هستند. امیدوارم این رفت و آمدهای دانشگاهی مستمر باشد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: فضای مجازی و پیشرفت فناوری نوعی تهدید برای نسل جوان است اما همانطور که خداوند در داستان حضرت موسی که عصای بیجان او به امر خدا حیات پیدا کرد و جاندار شد، به او فرمود نترس، ما نیز نباید از فضای مجازی که ابزاری جاندار شده است، بترسیم و باید این فضا را در دست بگیریم و برای آن برنامه داشته باشیم. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد یک برنامه علمی مشترک با دانشگاه‌های عراقی حاضر در این نشست تعریف کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در این دانشگاه تجربه احصاء ۵۰ چالش ملی با ۵۰ هزار زمینه پژوهشی را داریم و می‌توانیم یک کمیته مشترک تشکیل داده و نظام موضوعات را طراحی کنیم. بدین ترتیب وقتی استاد ببیند که موضوعات و چالش‌های مشترک بین دو کشور وجود دارد، بهتر می‌فهمد که این موضوعات فراکشوری است و مسئله ملی و محلی نیست. اگر این کار را امروز شروع کنیم، سال دیگر می‌توانیم در کنار همایش نهج‌البلاغه، نشست پژوهش‌های انجام‌شده را برگزار کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از دانشجویان عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، اساتید عراقی و اساتید ما می‌توانند به صورت همزمان استاد راهنمای این دانشجویان باشند. این اقدام باعث می‌شود اساتید ما با یکدیگر متصل شده و بعد از دو سال، حداقل ۵۰ استاد داشته باشیم که روی این موضوعات و چالش‌های مشترک کار کرده‌اند. در گام بعدی نیز می‌توانیم این برنامه علمی و همکاری مشترک را با دانشگاه‌های لبنان و دیگر کشورها به اشتراک بگذاریم. با این کار یک جبهه مقاومت فکری تشکیل خواهیم داد. دانشگاه آزاد اسلامی آماده عملیاتی کردن این کار است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه ما از لحاظ پشتیبانی تجهیزات فضای مجازی و حقیقی آمادگی کامل داریم، خطاب به رؤسای دانشگاه‌های عراقی حاضر در این نشست گفت: موضوع مهم‌تر این است که هریک از شما در مؤسسات خود این مسئله را یک مسئله بسیار مهم بدانید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: من به عنوان کسی که رژیم آمریکا رسماً او را تحریم کرده، اعلام می‌کنم که کار در راه علم همواره مورد تهدید و تحریم غرب است و در مقابل آن یا باید تسلیم شد و یا خیلی قدرتمند و ما کسی نیستیم که تحریم‌ها بر ما اثر بگذارد.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از پنج دانشگاه اول جهان از نظر جمعیت دانشجویی که یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانشجوی حضوری داشته و اقتصاد بزرگ خود را مدیریت می‌کند، آماده است برای رشد مجموعه دانشگاه‌های عراق کمک‌های لازم را داشته باشد و تجربیات خود را به آنها منتقل کند. همچنین برای ارتباط دانشگاه‌های کشور عراق و دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی و برگزاری دوره‌های مشترک، هیچ مانعی وجود ندارد و ما نیازمند نقشه راه در این مسیر هستیم.

لازم به ذکر است در این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و دانشگاه‌های عراق به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =