دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی برقرار شد

رئیس ایرانداک از برقراری دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی خبر داد و گفت: از ۲۰ مرداد دسترسی به پایگاه‌هایی علمی بین‌المللی اسکوپوس و ساینس دایرکت در دانشگاه‌ها امکان پذیر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد حسن‌زاده رییس ایرانداک با اعلام خبر برقرار شدن دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی گفت: با پیگیری‌های ایرانداک و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بخش عمده بدهی به پایگاه‌های علمی پرداخت شده است و دسترسی دانشگاه‌ها و مؤسسات زیرمجموعه وزارت علوم به پایگاه‌های اطلاعاتی «الزویر» شامل «اسکوپوس» و «ساینس دایرکت» از بیستم مرداد ماه برقرار شد.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۸۰ درصد از نیازهای دانشگاهیان از این طریق دسترسی به اسکوپوس و ساینس دایرکت رفع می‌شود، با این حال دسترسی به سایر پایگاه‌های علمی نیز در دست پیگیری است.

حسن‌زاده با اشاره به بدهی انباشته ۱۷ ساله به پایگاه‌هایی علمی گفت: از پنج سال پیش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مسدود شده بود ولی دانشگاه‌ها می‌توانند از ۲۰ مردادماه، طبق روال قبلی سفارش خود را به ایرانداک اعلام کنند.

وی در مورد جزئیات نحوه دسترسی دانشگاه‌ها توضیح داد: ایرانداک بعد از دریافت سفارش دانشگاه‌ها، از طریق شورای تأمین منابع علمی کشور نسبت به عقد قرارداد و تداوم دسترسی‌ها اقدام خواهد کرد.

رئیس ایرانداک در مورد راهکار جلوگیری از انباشت بدهی و قطعی مجدد دسترسی به پایگاه‌های علمی بین‌المللی گفت: برای جلوگیری از قطع مجدد دسترسی به پایگاه‌های علمی لازم است که بودجه خرید این پایگاه‌ها به صورت متمرکز در اختیار شورای تأمین منابع علمی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =