۲۷ اسفند؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۷ اسفند برابر با ۱۸ مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۷ اسفند برابر با ۱۸ مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۶ اسفند؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها:

۹۸۴ - جلوس شاه اسماعیل دوم در قزوین

شاه طهماسب صفوی یازده پسر داشت که بزرگ‏ترین آن‏ها، موسوم به محمد خدابنده بود. وی در هنگام مرگ پدر ۴۵ سال داشت و هر چند یکسال بعد به تخت سلطنت نشست، اما در هنگام مرگ پدر به جهت ضعفی که در چشم داشت، از پادشاهی استعفا کرد. اما اسماعیل میرزا که مورد خشم پدر بود و در زندان به سر می‏برد توسط هواخواهانش رهایی یافت و بر تخت قدرت تکیه زد. وی تمام برادران خود را یکی پس از دیگری به قتل رساند و هر که را گمان می‏کرد، در فکر پادشاهی باشد، از سرِ راه برداشت. شاه اسماعیل دوم مردی عیاش و خونخوار و سفیه بود و چون در جوانی در هرات به دست معلّمی سنی مذهب تربیت یافته بود، بر آن شد که چون به شاهی برسد، مذهب شیعه را که توسط پدرانش ترویج شده بود، براندازد. او همین کار را هم کرد و خطبه و سکّه را به نام خلفای راشدین جاری ساخت.

۱۱۶۷ - میان فرانکها به ریاست آمارلیک که تحت پرچم صلیبیون وارد خاورمیانه شده بودند و نیروهای مسلمان در «البابین» مصر جنگ در گرفت.

۱۲۳۶ ش - آغاز بهره ‏برداری از تلگراف در ایران

روزنامه وقایع اتفاقیه در شماره ۳۷۲ خود در این روز، رویداد سیم کشی تلگراف در مدرسه دارالفنون و موفقیت‏آمیز بودن آن را خبر داد. پس از آن قرار شد که از کاخ سلطنتی تا باغ لاله‏زار، سیم تلگراف متصل شود و پس از آن، نقاط دیگر نیز دارای تلگراف شدند. نکته در خور توجه این بود که برقراری تلگراف در ایران، در مرحله اول انگلیسی‏ها را بهره‏مند کرد تا ایرانیان را، چرا که آنان با اتصال خطوط مخابراتی هند و اروپا، نه تنها با مستعمره خود، هندوستان، ارتباط برقرار کردند و آن را سرعت بخشیدند، بلکه با ساختن تلگراف خانه‏هایی در ایران و فرستادن مامور به کشور، نفوذ خود را روز به روز در ایران، توسعه دادند.

۱۳۰۲ - درگیری شهید سید حسن مدرس با طرفداران سردار سپه

در روزهایی که بحث جایگزینی جمهوری به جای مشروطه سلطنتی، بسیار اوج گرفته بود و روز تصمیم‏گیری برای اعلان جمهوری نزدیک می‏شد، عالم مجاهد آیت‏اللَّه سید حسن مدرس در برابر این عمل ایستادگی کرد و سعی داشت از تصویب آن جلوگیری نماید. در این میان مشاجره‏ای بین سید محمد تدین، رییس مجلس شورای ملّی با سید حسن مدرس روی داد که پس از هتاکی تدین، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسمیت افتاد. پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا که نمایندگان جمع بودند به ایراد سخن پرداخت. در این هنگام دکتر حسین بهرامی به تحریک تدین به مدرس نزدیک شد و سیلی محکمی به صورت مدرس نواخت به طوری که عمامه او از سرش افتاد. این حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود که برخی نمایندگان آن را محکوم کرده و از جرگه هواداران جمهوری و سردار سپه خارج شدند. در آن زمان، این سیلی را، سیلی به جمهوری تعبیر کردند که در نهایت به شکست آن طرح انجامید.

۱۵۱۰ - آغاز سلطه استعماری اسپانیا بر سرزمین کلمبیا در امریکای مرکزی

سرزمین کلمبیا در امریکای مرکزی در سال ۱۴۹۹م توسط کاشفان اسپانیایی کشف شد و استعمارگران اسپانیایی، ضمن الحاق کلمبیا به کشور خود، از هجدهم مارس ۱۵۱۰م به غارت منابع آن پرداختند. قیام مردم کلمبیا علیه اسپانیا از سال ۱۷۸۱م آغاز شد و پس از آن که ناپلئون، اسپانیا را تصرف کرد، نفوذ و قدرت دولت مادرید در مستعمراتش کاهش یافت. هم‏زمان با تزلزل در حاکمیت اسپانیا، اعلامیه استقلال کلمبیا در سال ۱۸۱۰ تهیه شد. سه سال بعد، وقوع انقلاب مردم کلمبیا همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام سیمون بولیوار آزادی‏خواه معروف امریکای جنوبی در سال ۱۸۱۹م به سلطه اسپانیا بر کلمبیا خاتمه داد و با آزادی ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور و پاناما، جمهوری کلمبیای بزرگ متشکل از این کشورها را تأسیس نمود. طی سال‏های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۰م اکوادور و ونزوئلا اعلام استقلال کردند. نام کشور کلمبیا به پاس کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب به این اسم نام‏گذاری شده است.

۱۹۶۲ - امضای پیمان اویان و پایان استعمار فرانسه در الجزایر

الجزایر از سال ۱۸۳۰م تحت استعمار فرانسه قرار گرفت و مقاومت‏های مردمی مانع این استعمار نگردید و حتی در اوایل قرن بیستم تمام خاک الجزایر زیر سلطه فرانسه درآمد. در زمان جنگ جهانی دوم، الجزایر که مستعمره فرانسه بود.، به جرگه متفقین پیوست و در زمان اشغال فرانسه، دولت در تبعید ژنرال دوگل، مدتی در الجزیره پایتخت الجزایر مستقر گردید. پس از پایان جنگ دوم جهانی، جنبش استقلال‏طلبی در این کشور شدت گرفت، به طوری که تشنجات این دوره، باعث اعطای خود مختاری از جانب دوگل شد. ولی مبارزان که خواستار استقلال بودند، جهاد خود را ادامه دادند تا حدی که در سال ۱۹۶۲م مارشال دوگل قرارداد اویان را که متضمن استقلال کامل الجزایر بود، امضا کرد. در انقلاب هشت ساله مردم الجزایر، یک میلیون نفر از آزادی خواهان به دست اشغال‏گران فرانسوی کشته شدند. الجزایر پس از استقلال، دارای حکومت جمهوری دموکراتیک (سوسیالیستی) شد، که اولین رئیس جمهور آن احمدبن بلا بود.

۱۹۶۵ - انجام نخستین راهپیمایی فضایی جهان توسط الکسی لئونوف کیهان‌نورد روسی.

۱۹۷۸ - محکوم شدن ذوالفقار علی بوتو به اعدام

۱۸ مارس ۱۹۷۸ ذوالفقارعلی بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان به جرم دست داشتن در قتل پدر یکی از رقبای سیاسی اش به اعدام محکوم شد که بعدا اعدام گردید. دولت وی قبلا با یک کودتای نظامی برانداخته شده بود. ذوالفقارعلی بوتو سالها وزیر امورخارجه، رئیس کشور و رئیس دولت پاکستان بود و در سال ۱۹۷۱ موفق شد پاکستان را از بحران پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش امروز) خارج سازد.

سالها بعد PPP (حزب مردم پاکستان) «بی نظیر» دختر ذوالفقار علی بوتو را نخست وزیر پاکستان کرد که وی پس از کنار رفتن از این سمت، بعدا متهم شدن و پس از یک تبعید طولانی در خارج از پاکستان، اواخر سال ۲۰۰۷ به وطن بازگشت و در دسامبر همین سال در پی شرکت در یک اجتماع در راولپندی و ایراد نطق ترور شد و ریاست حزب به پسرش «بلاول» رسید که چون دانشجو بود و در انگلستان تحصیل می کرد، پدر او «آصف علی زرداری» نیابت ریاست حزب را بر عهده گرفت.

۱۹۴۵ - چهل و دو روز پیش از خودکشی هیتلر و زمانی که ارتش مسکو به دیوار برلین نزدیک شده بود و تصرف شهر قطعی بود، پایتخت آلمان مورد حمله ۱۲۵۰ بمب افکن آمریکایی قرار گرفت و چون وسیله دفاع نداشت آسیب فراوان دید. مورخان این بمباران را «غیر ضروری» خوانده و نوشته اند که با هدف خاص انجام شده بود.

۲۰۰۳ - «هو جینتائو Hu Jintao» دبیرکل حزب حاکم رژیم پکن رئیس جمهور این کشور هم شد. وی در همین روز «ون جیابائو Wen Jiabao» را به عنوان نخست وزیر و «لی جائو شینگ» را به سمت وزیر امورخارجه این رژیم تعیین کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =