توافق هسته‌ای هنوز از دسترس خارج نشده است / احتمال مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا منتفی نیست

جان کالابرس با اشاره به پیشینه مخالفت‌های داخلی در ایران و آمریکا در مورد هرگونه مذاکره دو جانبه، ضمن تایید احتمال مذاکرات پنهانی بین دو کشور خاطر نشان کرد: دو طرف در تلاش هستند تا حد امکان از ورود جزییات خاص به گفتمان عمومی تا حصول توافق نهایی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، علیرغم امیدواری‌های اولیه در خصوص احیای برجام پس از تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران به وجود آمد، در هفته‌های اخیر رسانه‌ها و تحلیلگرهای داخلی و خارجی با چرخشی آشکار از احتمال شکست مذاکرات سخن می‌گویند. هر چند که فرضیات دیگری نیز در مورد توافق هسته‌ای وجود دارد. به باور گروهی از کارشناسان بین المللی، این احتمال وجود دارد که دولت‌های ایران و آمریکا به منظور کاهش فشار گروه‌های مخالف داخلی، در حال پیگیری مذاکرات به صورت پنهانی هستند. از نظر حامیان این ایده، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها را در همین راستا باید ارزیابی کرد. به منظور بررسی بیشتر این احتمالات، مصاحبه‌ای با دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه «امریکن» واشنگتن دی سی- انجام شد.

این استاد آمریکایی با اشاره به افزایش قیمت نفت که نتیجه غیرمستقیم جنگ اوکراین است، اظهار می‌کند: این امر فرصتی در اختیار ایران قرار داده تا برای ادامه مذاکرات زمان بخرد و در عین حال با تمام توان برای کسب امتیازات بیشتر چانه‌زنی کند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مرتبط با افزایش احتمال شکست در مذاکرات خاطر نشان کرد: گزارش‌ها مبنی بر «سکون»، «بن‌بست» و «بلاتکلیفی» مذاکرات هسته‌ای نادرست نیستند اما واشنگتن و سایر اعضای 1+5 یا ایران هنوز این مذاکرات را پایان یافته اعلام نکرده‌اند. بنابراین، امید به دستیابی به توافق همچنان وجود دارد.

به اعتقاد دکتر کالابرس، سیاست داخلی هم در ایالات متحده و هم ایران از همان ابتدای شروع مذاکرات که هر دو طرف تلاش‌هایی را برای دستیابی به یک توافق در مورد موضوع هسته‌ای انجام می‌دادند، با مشکل مواجه کرد؛ همانطور که در گذشته نیز همواره به همین صورت بوده و هرگاه دو کشور به دنبال تنش‌زدایی بوده‌اند، مشکلاتی ایجاد شده است. بنابراین، وضعیت کنونی نیز از این منظر متفاوت نیست.

در ادامه در خصوص احتمال مذاکرات پنهانی بین دولت‌های ایالات متحده آمریکا و ایران به منظور جلوگیری از ایجاد تنش توسط گروه‌های مخالف داخلی سوال شد. ایشان با تایید این مسئله، پاسخ داد: هر دو طرف موظف هستند تا حد امکان از ورود جزییات خاص و تعاملات احتمالی به گفتمان عمومی تا حصول توافق نهایی جلوگیری کنند. وی ادامه داد: در آن مرحله نیز دو طرف باید شهامت سیاسی قابل توجهی از خود نشان دهند تا بتوانند با انتقادهای احتمالی که با آن مواجه خواهند شد، کنار بیایند.

استاد دانشگاه واشنگتن دی سی در ادامه به بیان دلایل این امر پرداخت. وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف بر سر این است که آیا سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف کنیم یا خیر. از نظر ایشان، یک فرمول برای حل احتمالی این مسئله حفظ سپاه قدس -که خارج از خاک ایران فعالیت می‌کند- در لیست مذکور و خارج کردن سایر بخش‌های این سپاه از این لیست است؛ منظور از سایر بخش‌ها، نهادهایی است که عمیقا در سیاست و اقتصاد کشور جا افتاده و مستقیما به رهبر عالی انقلاب –[آیت الله] علی خامنه‌ای وابسته هستند. با این حال، اتخاذ این فرمول یا فرمول مشابه، تقریبا به طور قطع باعث انتقاد طرفینی خواهد شد که مدتهاست با مخالف مذاکره برای احیای برجام هستند.

کالابرس در انتها با بیان اینکه اگرچه چشم‌انداز مشخصی برای دستیابی به توافق هسته‌ای وجود ندارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تنش‌های ایران با برخی از همسایگانش فروکش کرده است. وی از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان و نزدیکی ایران و کویت را مصادیق هم امر و به عنوان نشانه‌های امیدوار کننده دانست. کالابرس به عنوان جمله پایانی گفت: با این حال، اگر مذاکرات هسته‌ای با شکست مواجه شود و ایران تصمیم بگیرد که به کشوری با سلاح هسته‌ای تبدیل شود، می‌توان انتظار داشت که همسایگان نیز از این روند پیروی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =