دومین جشنواره مولودی خوانی نبوی در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برگزار شد

دومین جشنواره «مولودخوانی نبوی» به مناسبت گرامیداشت مبعث پیامبر اکرم(ص) با حضور جمعی از مسئولان استانی، اساتید و دانشجویان ۲۶ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قباد میمنت‌آبادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان‌ در آیین اختتامیه دومین جشنواره «مولودی‌خوانی نبوی» با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره از سال گذشته در سطح استان کردستان گفت: این جشنواره در بخش‌های دانشجویی، آزاد و تکریم از پیشکسوتان در راستای تببین و توسعه فرهنگ نبوت و امامت برگزار می‌شود.

وی از ارسال هشت مقاله علمی - پژوهشی توسط محققان بخش مولودی‌خوانی به دبیرخانه جشنواره خبر داد و افزود: ۱۵ گروه در بخش دف‌نوازی و مدیحه‌سرایی گروهی و ۱۰ اثر در بخش مولودنامه و معراج‌نامه شرکت کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به اینکه پنج گروه دانشجویی و آزاد مجوز ورود به مرحله مسابقه را دریافت کردند، بیان کرد: امروز از سه گروه برتر و صاحبان مقالات و نیز نفرات برتر تک‌خوانی این جشنواره تجلیل می شود.

وی با اشاره به اینکه محورهای جشنواره شامل گروه‌های مولودی‌خوان، بخش‌های انفرادی شعر و مدیحه‌سرایی و بخش مقاله است، افزود: این جشنواره در سطح ملی از ۱۳ رجب در مشهد مقدس آغاز شد و اختتامیه آن همزمان با نیمه شعبان در قم برگزار و از برگزیدگان نهایی تجلیل خواهد شد.

میمنت‌آبادی اظهار کرد: در هر دوره از این جشنواره، از یک پیشکسوت عرصه مولودی‌خوانی تجلیل می شود و افزود پارسال از خانواده مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی تقدیر به عمل آمد و امسال نیز از خانواده حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی نزدیک به ۸۵ سال از عمرش را در این راه صرف کرد، گفت: این جشنواره برای معرفی طریقت و افرادی است که در زمینه هنر معنوی دف، مولودی، پژوهش، مقاله، تحقیق و مطالعه در کردستان جایگاه والایی دارند و دانشگاه آزاد اسلامی بر خود لازم می داند از تمامی فعالان این عرصه در طول سال قدردانی کند.

میمنت‌آبادی در پایان تاکید کرد: دومین جشنواره «مولودی‌خوانی نبوی با همکاری مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار ‌شده است و در سطح ملی از ۱۳ رجب در مشهد مقدس آغاز شد و اختتامیه آن همزمان با نیمه شعبان در قم برگزار و از برگزیدگان نهایی تجلیل خواهد شد.

در بخش دیگری از مراسم استاندار کردستان طی سخنانی گفت: حفاظت از میراث معنوی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی وظیفه متولیان عرصه فرهنگ و هنر کردستان است و افزود به فرموده‌ی امام راحل عید مبعث بزرگترین روز خلقت از ازل تا ابد است.

وی افزود: مولودی‌خوانی میراث معنوی و ناملموس ارادتمندی مردم کردستان به پیامبر اسلام است و حفظ و حراست از این میراث از مهم‌ترین وظایف مردم کردستان بخصوص متولیان فرهنگ و هنر است.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه امروز در دنیا دشمنی واضحی با پیامبر اکرم(ص) شکل گرفته است، افزود: بسیاری در سالهای گذشته این توهین‌ها را توهم توطئه مطرح می‌کردند ولی امروز این دشمنی آشکار شده و در رسانه‌ها به بدترین وجه توهین می‌کنند تا بتوانند ذره‌ای از شعاع نوارنیت نبوی بکاهند ولی نمی‌توانند چون سنت الهی بر این است که این نور تا ابد تابنده‌ باشد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تلاش رسانه‌های غربی برای مخدوش نمودن چهره‌ی نورانی پیامبر تلاشی بیهوده و عبث است چون این نور، نور خدایی است.

وی افزود: امروز اگر رسانه‌ای در غرب به نام آزادی به چهره‌ی نورانی پیامبر جسارت کند، کسی کاری با او ندارد، اما اگر فردی نسبت به کمترین موضوعی که نسبتی با جریان صهیونیستی دارد توهینی کند به شدت با آن فرد برخورد خواهد شد.

زارعی کوشا بر تقویت برنامه‌های فرهنگی و هویت بخش در استان تأکید کرد و از تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان برای برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری تقدیر کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: کردستان مهد هنر دف و مولودی‌خوانی در وصف پیامبر نور و رحمت است و مردم این استان در طول سده‌ها به این هنر و ارادتمندی معروف هستند و این افتخار باید حفظ شود.

امام جمعه سنندج نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: مبعث، مرکز تفکر وحی و شروع رسالت نبوی است که بزرگترین دانشگاه بشری را دایر کرد.

امام جمعه سنندج و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با برشمردن اوصاف و شئونات، ذکر مقامات و مناقب و بیان عظمت روحی و معنوی پیامبر مکرم اسلام (ص)، برگزاری جشنواره مولودی خوانی نبوی را ارزشمند و دارای تأثیر مثبت و سازنده در راستای معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی پیامبر رحمت و مایه وحدت و وفاق مسلمانان دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه، مبعث و برانگیخته شدن پیامبر اکرم (ص) به رسالت، باید محور وحدت و محبت باشد، افزود: خداوند با مبعوث کردن نبی خود، به جهالت پایان داد و رحمت و سعادت را به انسان هدیه کرد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان دومین جشنواره مولودی خوانی نبوی و نیز خانواده مرحوم حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی از پیشکسوتان مولودی خوانی کردستان و ملقب به پدر دف ایران قدردانی شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1171979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =