پلیمر حساس به مولکول‌های آب توسط واحد خارک دانشگاه آزاد طراحی شد/ قیمت محصول ایرانی یک دوم نمونه خارجی

پلیمر حساس به مولکول‌های آب توسط واحد خارک دانشگاه آزاد طراحی شد. قیمت محصول ایرانی یک دوم نمونه خارجی آن است.

امیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که مواد نفتی هیدروکربن هستند و آب نباید در آن‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: از مواد نفتی می‌توان به روغن‌های صنعتی و  میعانات نفتی مانند گاز و حلال‌های پتروشیمی مثل هگزان و هپتان اشاره کرد.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با کمک دستگاه آبیاری هوشمند

معاون دانشگاه آزاد واحد خارک با اشاره به این که صنایع با استفاده از دستگاه کارل فیشر، میزان آب موجود در مواد نفتی را اندازه‌گیری می‌کنند، افزود: البته این دستگاه کاستی‌هایی دارد، نخست این که استفاده از آن زمان‌بر است و حداقل سه ساعت طول می‌کشد. با این توصیف نتیجه آزمایش سوخت جت یا کشتی چند ساعت بعد از حرکت آن مشخص می‌شود و به نوعی بی‌فایده است.

وی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که کشور ما تحریم شده است و امکان دسترسی به برخی مواد مورد نیاز برای دستگاه کارل فیشر وجود ندارد. در نتیجه، نتایج دقیق و قابل اطمینان نیستند.

موسوی درباره محصول تولیده شده در واحد دانشگاهی خارک گفت: یک پیپر ساخته‌ایم که دارای پلیمری حساس به مولکول‌های آب است. اگر فقط چند قطره از محلول روی پیپر ریخته شود، اگر آب داشته باشد به سرعت تغییر رنگ می‌دهد.

معاون دانشگاه آزاد واحد خارک خاطرنشان کرد: این محصول علاوه بر سریع بودن، دقت بسیار بالایی هم دارد که قابل تنظیم است. این امکان وجود دارد که برای هر صنعتی، دقت منحصر به فردی را تعریف کنیم. چون صفر تا ۱۰۰ محصول طراحی و تولید داخل است.

وی با تاکید بر این که دومین شرکت در دنیا هستیم که این محصول را ساخته است، اظهار کرد: هم‌اکنون تکنولوژی ساخت این محصول را ما و شرکت شل در انگلستان در اختیار دارد. هیچ مقاله و منبع راجع به این محصول وجود ندارد؛ چون ۳۰ سال است که در انحصار شرکت انگلیسی بوده و قیمت محصول ایرانی یک دوم نمونه خارجی آن است.

گفتنی است رویداد عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های بوشهر، آینده و پیشرفت از ۷ تا ۱۰ اسفند ماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =