انسان تا سال ۲۰۴۵ با هوش مصنوعی ادغام می‌شود

«ری کورزویل»، دانشمند و پیشگوی دنیای فناوری به تازگی پیش‌بینی کرده است که انسان تا سال ۲۰۴۵ کاملا با هوش مصنوعی ادغام و به سایبورگ‌های جاودانه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ری کورزویل یکی از دانشمندان بزرگ بخش فناوری است که سوابق درخشانی در ابداع و اختراع ابزارهای مختلف داشته، در شرکت‌های بسیار بزرگ جهان مانند گوگل کار کرده، کتاب‌های بسیاری در حوزه فناوری تالیف کرده و پیشگویی‌های درست و جالبی هم داشته است. او کسی بود که سال‌ها پیش ورود گوشی‌ آیفون را به دنیای فناوری پیش‌بینی کرده بود.

کورزویل به تازگی در کتاب جدیدش تحت عنوان «تکینگی نزدیک‌تر است»، پیش‌بینی‌های هشداردهنده‌ای برای سال‌های آینده انجام داده است. یکی از پیشگویی‌های او این است که انسان‌ها تا سال ۲۰۴۵ کاملا با هوش مصنوعی ادغام و به سایبورگ‌های جاودانه تبدیل می‌شوند.

او همچنین پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت‌های هوش مصنوعی زنده کردن مردگان و اتصال مغز ما به فناوری ابری را ممکن می‌سازد؛ چیزی که او آن را «دوران پنجم» هوش انسانی می‌نامد.

کورزویل می‌نویسد: بچه‌هایی که امروز به دنیا می‌آیند، وقتی تکینگی اتفاق بیفتد، تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در نهایت نانوتکنولوژی این روندها را قادر می‌سازد تا مستقیماً مغز ما را با لایه‌هایی از نورون‌های مجازی در فضای رایانش ابری گسترش دهند. به این‌ترتیب ما با هوش مصنوعی ادغام خواهیم شد و این موضوع هیجان‌انگیزترین اتفاق در تمام طول تاریخ بشر است.

او می‌گوید که پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مانند ChatGPT نشان می‌دهد که پیش‌بینی او در سال ۲۰۰۵ در اولین کتابش درست بوده و مسیر تکامل فناوری مشخص است.

و اما تکان دهنده‌ترین پیش‌بینی‌های او را در ادامه می‌خوانید:

مردگان زنده خواهند شد

کورزویل معتقد است که فناوری هوش مصنوعی این نوید را برای «بازگرداندن» مردگان دارد؛ در ابتدا به شکل مدل‌های مجازی که یک فرد را شبیه‌سازی می‌کند و سپس از نظر فیزیکی به زندگی بازمی‌گردد.

کورزویل زمانی که ۲۲ ساله بود، پدرش را از دست داد و هم‌اکنون بیش از ۱۰ سال است که او برای «بازگرداندن» پدرش به این دنیا تلاش می‌کند. در این راستا نیز با تغذیه یک سیستم هوش مصنوعی با نامه‌ها، مقاله‌ها و ساخته‌های موسیقایی پدرش، یک شبیه‌ساز از او ایجاد کرده است.

او می‌نویسد: ما در حال حاضر از طریق فعالیت‌های دیجیتالی خود، سوابق بسیار غنی از نحوه تفکرمان ایجاد می‌کنیم و در طول این دهه فناوری‌های ما برای ثبت، ذخیره و سازماندهی این اطلاعات به سرعت پیشرفت خواهند کرد.

او پیش‌بینی می‌کند که تا پایان دهه ۲۰۲۰ تفریحات به سمت تفریحات غیربیولوژیکی «بسیار واقع‌گرایانه» از مردم - و سپس بدن‌های زنده – پیش خواهد رفت.

او می‌نویسد: در نهایت ممکن است بَدَل‌هایی از انسان‌ها تولید شوند که در واقع اجسام بیولوژیکی تقویت شده و رشد یافته از DNA خود شخصی اصلی هستند. انسان‌ها به بدن‌های مصنوعی «پیشرفته‌تر از آنچه زیست‌شناسی اجازه می‌دهد» منتقل می‌شوند - و تا دهه ۲۰۴۰ به طور کامل می‌توان از بدن یک فرد کپی و یک بدل برایش ایجاد کرد.

انسان‌ها میلیون‌ها بار باهوش‌تر خواهند شد

کورزیل می‌گوید که ما در آستانه ورود به «دوران پنجم» هوش هستیم، جایی که انسان با ماشین‌ها ادغام می‌شود. این دوران با ورود هوش مصنوعی در سطح انسانی و ‌تراشه‌های مغزی مانند «نورالینک» ایلان ماسک آغاز می‌شود.

انسان تا سال ۲۰۴۵ با هوش مصنوعی ادغام می‌شود

کورزویل معتقد است که هوش انسانی در سال‌های پس از ۲۰۲۹، از طریق اتصال انسان‌ها به ماشین‌ها میلیون‌ها برابر افزایش خواهد یافت.

او می‌نویسد: یک قابلیت کلیدی در دهه ۲۰۳۰، اتصال محدوده‌های بالای نئوکورتکس مغز ما (بخشی از قشر مغز که در همه پستانداران، در عملکرد حواس، تولید دستورهای حرکتی، تصمیم‌گیری مکانی، خودآگاهی و زبان نقش دارد) به فناوری ابر خواهد بود که مستقیما تفکر ما را گسترش می‌دهد. به این‌ترتیب، به جای اینکه هوش مصنوعی یک رقیب برای ما به شمار بیاید، به توسعه ما کمک خواهد کرد.

جاودانگی در سال ۲۰۳۰ آغاز می‌شود

کورزویل پیش‌بینی می‌کند که مردم تا سال ۲۰۳۰ به «سرعت گریز» برای جاودانگی دست خواهند یافت. این امر با جهش‌های بزرگ رو به جلو در درمان سلامت پشتیبانی می‌شود.

او می‌نویسد که تا سال ۲۰۳۰، شبیه‌سازهای بیولوژیکی هوش مصنوعی آزمایش‌های بالینی را به جای سال‌ها در عرض چند ساعت انجام خواهند داد که منجر به داروهای جدید و درمان‌های طول عمر می‌شود.

فناوری‌های پشتیبانی کننده که کورزویل آنها را «پل چهارم» توصیف می‌کند، جایی است که انسان‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها از خود پشتیبانی کنند. به گفته او، هدف بلندمدت نانوروبات‌های پزشکی است. این قطعات از قطعات الماسی با حسگرها، دستکاری‌کننده‌ها، کامپیوترها، ارتباطات و احتمالاً منابع انرژی ساخته می‌شوند.

زندگی ارزان‌تر و آسان‌تر خواهد شد

کورزویل معتقد است که فناوری زندگی روزمره را متحول خواهد کرد و ربات‌ها می‌توانند با کمک پرینترهای سه‌بعدی که قطعات ساختمانی تولید می‌کنند، آسمان‌خراش‌ها را با سرعت باورنکردنی بسازند.

سایر پیشرفت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از طریق پیشرفت‌هایی در زمینه فتوولتائیک - موجب کاهش قیمت انرژی، از جمله انرژی خورشیدی خواهد شد. در همین حال پیشرفت رباتیک باعث کاهش هزینه‌های استخراج مواد خام نیز خواهد شد.

او می‌نویسد: در دهه ۲۰۳۰ زندگی در سطحی که امروزه مجلل تلقی می‌شود، نسبتاً ارزان خواهد بود.

سرگرمی که در آن هر فکری را «احساس» می‌کنیم

کورزویل معتقد است که در آینده مغز انسان با فناوری نانو ارتقا می‌یابد و اشکال جدیدی از سرگرمی را ممکن می‌سازد. این سرگرمی‌ها در نهایت هر فکری را که در سر کسی وجود دارد در ذهن شما قرار می‌دهد. مغزها با الکترودهای نانومقیاس بی‌ضرری که از طریق جریان خون وارد مغز می‌شوند، ارتقا خواهند یافت.

او می‌نویسد: در آینده نه تنها مغز ما از محفظه جمجمه‌مان فراتر خواهد رفت، بلکه پردازش آن روی بستری انجام خواهد شد که میلیون‌ها بار سریع‌تر از بافت بیولوژیکی‌اش است. در نتیجه ذهن ما به رشد تصاعدی قدرت می‌یابد و در نهایت هوش ما را میلیون‌ها برابر افزایش می‌دهد.

ری کورزویل کیست؟

انسان تا سال ۲۰۴۵ با هوش مصنوعی ادغام می‌شود

او کسی است که ۲۰ دکتری افتخاری و از سه رئیس جمهور آمریکا جوایز ارزشمند دریافت کرده است. هفت کتاب ارزشمند و پرفروش در حوزه‌ فناوری دارد و مخترع اصلی بسیاری از فناوری‌ها از جمله اسکنرهای مسطح و ماشین‌های تبدیل چاپ به گفتار است. او همچنین یکی از بنیانگذاران دانشگاه تکینگی است و مستقیما توسط لری پیج، یکی از بنیانگذاران شرکت گوگل، برای توسعه‌ هوش مصنوعی این شرکت انتخاب شده است.

به‌طور خلاصه، ری بسیار هوشمند است و پیش‌بینی‌های او کاملا شگفت‌انگیزند و یادآوری می‌کنند که ما در زمان هیجان‌انگیزی در تاریخ بشر زندگی می‌کنیم. تعدادی از پیش‌بینی‌های قبلی ری که صحیح بوده‌اند را مرور می‌کنیم:

  • در سال ۱۹۹۰ پیش‌بینی کرد که در سال ۱۹۹۸ کامپیوتر قهرمان شطرنج جهان خواهد شد. در سال ۱۹۹۷ دیپ‌بلو ساخته شده توسط شرکت IBM توانست شطرنج‌بازحرفه‌ای به نام «گری کاسپاروف» را شکست دهد و به عنوان قهرمان شطرنج جهان شناخته شود.

وی گفت تا سال ۲۰۱۰ کامپیوترها قادر خواهند بود پاسخ بسیاری از سوالات را ازطریق دسترسی بی‌سیم به اطلاعات توسط اینترنت دریافت کنند. که در این مورد هم حق با او بود.

وی پیش‌یبنی کرد به زودی شرکت‌های فناوری اندام‌های مصنوعی تولید خواهند کرد که به معلولان اجازه‌ حرکت کردن خواهد داد، همان‌طور که می‌بینیم شرکت‌هایی مثل «اکسو بیونیکز» و بسیاری دیگر در حال حاضر نه فقط این تکنولوژی، بلکه بسیاری دیگر را نیز تولید کرده‌اند.

  • در سال ۱۹۹۹ پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۰۹ مردم قادر خواهند بود با کامپیوتر خود صحبت کنند و دستوراتی را به آن بدهند. در روزهای اولیه‌‎ سال ۲۰۰۹ رابط‌های کاربری به زبان طبیعی مانند سیری اپل و گوگل ایجاد شدند و پیش‌بینی او در این زمینه نیز محقق شد.

تا سال ۲۰۰۹ نمایشگرهای کامپیوتر روی عینک‌ها انتقال خواهند یافت. آزمایشگاه‌ها و تیم‌هایی که روی این موضوع تحقیق می‌کردند قبل از سال ۲۰۰۹ ایجاد شدند، اما گوگل نمونه‌ اولیه‌ی گوگل‌گلس را در سال ۲۰۱۱ ایجاد کرد.

  • در سال ۲۰۰۵ پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۱۰ راه‌حل‌های مجازی ترجمه زبان لحظه‌ای را ممکن خواهند کرد و امروزه می‌بینیم که مایکروسافت (از طریق‌ترجمه اسکایپ) و گوگل (ترنسلیت) فراتر از آن را انجام می‌دهند.

تکینگی و سایبورگ چه هستند؟

تکینگی فناوری فرضیه‌ای است که پیش‌بینی می‌کند شتاب در فناوری در نهایت به جایی می‌رسد که هوش مصنوعی از هوش بشر پیشی می‌گیرد و منجر به تغییرات شگرف یا حتی پایان تمدن بشری می‌شود.

واژه تکینگی یا Singularity در این معنا، اولین بار توسط ریاضیدان معروف «جان فون نویمان» مطرح شد. در سال ۱۹۵۸، یک دانشمند دیگر ادعا کرد که شتاب فزاینده پیشرفت فناوری و تغییر در حالت زندگی انسان، از نزدیک شدن به یک تکینگی بنیادی در تاریخ نژاد بشر حکایت دارد که فراتر از آن، امور انسانی آنگونه که ما آنها را می‌شناسیم، نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

این اصطلاح بعدها توسط «ورنر وینج»، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی رایج شد. او استدلال می‌کرد که هوش مصنوعی، تقویت بیولوژیکی انسان، یا واسط مغز و رایانه می‌توانند از علل احتمالی تکینگی باشند.

طرفداران تکینگی به‌طور معمول چنین می‌اندیشند که «رشد فزاینده هوش»، که در آن «فراهوش» پیوسته نسل‌های قدرتمندتر ذهن را طراحی می‌کند، ممکن است به سرعت رخ دهد و تا زمانی که توانایی‌های شناختی هوش مصنوعی تا حد زیادی از هوش انسانی پیشی بگیرد، متوقف نشود.

کورزویل پیش‌بینی می‌کند که تکینگی حدود ۲۰۴۵ رخ می‌دهد؛ در حالی که وینج تاریخی قبل از ۲۰۳۰ را پیش‌بینی کرده بود.

سایبورگ به موجودی با هر ۲ اجزای ارگانیک و مکانیکی گفته می‌شود. شروع خلقت سایبورگ زمانی آغاز شد که تعامل انسان و کامپیوتر پدید آمد. بنابراین یک سایبورگ اساسا یک موجود زنده محسوب می‌شود که با افزودن وسایل مصنوعی و فناوری، تقویت شده است.

سایبورگ مفهوم جذابی است که برای اولین بار در فیلم‌های تخیلی ذهن انسان‌ها را درگیر خودش کرد. هر کسی فیلم «ترمیناتور» را دیده باشد، می‌تواند بگوید سایبورگ بودن مفهوم جذابی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =