معلمی که با دست خالی فرهنگ‌سازی کرد / تاسیس موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش

معلم نمونه کشوری گفت: از سال ۱۳۹۹ موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان را تاسیس کردم. هدف من این بود که موزه باعث شود که گوشه‌ای از نمادهای بی‌بدیل دانش و تمدن در حوزه آموزش و پرورش نشان داده شود.

زهرا سلیمانی معلم نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکایوز درخصوص فعالیت‌های خود و دلیل کسب جایزه معلم گفت: آنچه که باعث شد تا من بتوانم در مسابقات جایزه معلم کسب مقام داشته باشم این بود که از سال ۱۳۹۹ موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان را تاسیس کردم. هدف من این بود که موزه باعث شود که گوشه‌ای از نمادهای بی‌بدیل دانش و تمدن در حوزه آموزش و پرورش نشان داده شود.

بیشتر بخوانید

ماجرای معلم روشندل طراح ابزارهای آموزشی / بی‌توجهی آموزش و پرورش به کودکان با نیازهای ویژه

وی افزود: من تلاش کردم تا اسناد تصویری و نوشتاری آموزش و پرورش و کتب قدیمی درسی، نشریات تاریخی و ابزارهای آموزشی را از زمان تاسیس مدارس نوین تا امروز را در این موزه جمع کنم. این یک موزه کاملا تخصصی در حوزه آموزش و پرورش است.

معلم نمونه کشوری توضیح داد: دلایل مختلفی باعث شد تا این موزه شکل بگیرد. کلاس‌های درسی ما خشک و سنتی هستند و کلاسی که من امروز در آن تدریس می‌کنم و شیوه آموزش همان روشی است که زمان تحصیل من بود. این فضای خشک و سنتی باعث می‌شود که دانش‌آموز انگیزه‌ای برای حضوردر کلاس نداشته باشد.

برنده جایزه معلم عنوان کرد: من سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مطالعه کردم و راهکاری در این سند پیدا کردم که می‌توانست برای تنوع‌بخشی به فضای آموزشی راه گشا باشد. تصمیم گرفتم که کلاس تاریخ را به فضایی موزه مانند تبدیل کنم تا مثلا اگر در مورد اتفاقی در دهه ۵۰ صحبت می‌کنم، اسناد تاریخی مربوط به آن هم در دسترسش باشد و خود مطالعه کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل شکل گرفتن موزه هم موضوع هویت است؛ امروزه در میان نوجوانان کمتر شاهد بازآفرینی هویت ایرانی و اسلامی هستیم و اگر بچه‌ها به گذشته پرافتخارشان آگاه باشند، بهتر می‌توانند مطالعه کنند. وقتی دانش‌آموز نسخه‌های خطی جزوه‌های دارالفنون عهد ناصری را می‌بیند، انگیزه‌ای پیدا می‌کند تا شبیه به الگوهای خوب موجود در گذشته شود.

سلیمانی تاکید کرد: این موزه کمک می‌کند تا فرهنگ دوستانی که سال‌ها در حوزه آموزش این کشور این فعالیت کردند را به نسل جدید معرفی کنیم. در زمان شکل گیری این موزه دوستان بسیاری هم پیدا کردیم که مثلا دست خط پدرشان را که فردی فرهیخته بوده، به موزه اهدا کرده‌اند. این یادگاری‌ها برای خانواده آموزش و پرورش بسیار مهم است چراکه ما تاکنون برای بزرگان این حوزه کاری نکرده‌ایم. ما کلیپ‌هایی تحت عنوان معلمان ماندگار تهیه کرده و تاریخ شفاهی را جمع‌آوری می‌کنیم. وجود این مدارک باعث می‌شود تا بزرگان این حوزه بدانند که فراموش نشده‌اند و ما قدردانشان هستیم.

وی افزود: مشکلات در هر دوره‌ای وجود داشته و همیشه هم با مسئله کمبود اعتبارات مواجه بوده‌ایم اما من فکر می‌کنم که وقتی وارد کاری می‌شویم باید از دل و جان برای آن وقت بگذاریم. شکل گرفتن این موزه بسیار سخت بود و گاهی بسیار ناامید می‌شدم اما وقتی با تمام عشق سراغ کاری می‌روید، نمی‌توانید آن را رها کنید. اگر ایمان و عشق باشد، همه کائنات به کمک انسان می‌آیند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1225579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =