نتانیاهو برنده مناظره اول انتخابات 2024 آمریکا/ احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید افزایش یافت

مدیر ارشد برنامه‌های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به تلاش‌های نتانیاهو برای حفظ قدرت تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: پیروزی احتمالی ترامپ فشار واشنگتن بر نتانیاهو را برای پایان دادن به جنگ کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت محلی در آمریکا برگزار شد و دو نامزد انتخابات یعنی جو بایدن -رئیس جمهور فعلی- و دونالد ترامپ -رئیس جمهور سابق- با یکدیگر به رقابت پرداختند. در مناظره‌ای که به اذعان رسانه‌های آمریکایی نتوانست انتظارات را براورده کند، دو نامزد در مورد موضوعات مختلف بارهای با یکدیگر جدال لفظی داشتند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به دلیل ناتوانی جسمی جو بایدن و فراموشی مزمن وی، ترامپ در مناظره اول شرایط نسبتا بهتری داشت.

مت گروسمن -استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان- در پیامی که در شبکه ایکس برای تحلیل مناظره اول منتشر کرد، ضمن اشاره به ضعف جسمانی بایدن گفت: بایدن نسبت به انتخابات گذشته پیرتر شده و نحوه سخن گفت او نامفهوم است. ویلیام اف. وکسلر -مدیر ارشد برنامه‌های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک- نیز در تحلیل این مناظره اظهارکرد: این مناظره ثابت کرد که بار دیگر وقت آن رسیده که ترامپ را جدی بگیریم؛ زیرا احتمال بازگشت او به قدرت افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

چند گام مانده تا بازگشت ترامپ به کاخ سفید / تاثیر آرای مستقل بر پیروز انتخابات 2024 آمریکا

در مناظره اول مسائلی همچون رویکردهای دو نامزد در مورد جنگ غزه و اوکراین، سیاست‌های آب و هوایی و انرژی، آینده ناتو در کناز موضوعات دیگری مانند قتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت و ... مورد بحث قرار گرفت. طبق معمول اکثر مناظران ریاست جمهوری آمریکا این بار هم نام ایران به عنوان یکی از چالش‌های ایالات متحده در حوزه سیاست خارجی مطرح شد. دونالد ترامپ در بخشی از این مناظره، ایران را به عنوان عامل حمله حماس به رژیم صهیونیستی در 7 اکتبر متهم کرد.

ویلیام وکسلر در خصوص اظهارات ترامپ در مورد حمله حماس گفت: سخنان ترامپ یک پیام روشن داشت و آن اینکه اگر او رئیس جمهور می‌شد، حماس و ایران به اسرائیل حمله نمی‌کردند و در صورت انتخاب مجدد هیچ محدودیتی برای تلاش‌های اسرائیل با هدف «تمام کردن کار» در غزه ایجاد نخواهد کرد. این کارشناس آمریکایی با اشاره به «فلسطینی بد» خطاب کردن بایدن توسط ترامپ و اینکه او نمی‌تواند هیچ کاری را تمام کند، تصریح کرد: احتمالا سخنان ترامپ در محافل سیاسی آمریکا طرفداران بیشتری خواهد داشت.

مدیر برنامه خاورمیانه آمریکا در خاورمیانه افزود: این مناظره احتمالا دست بنیامین نتانیاهو را در تلاش‌هایش برای باقی ماندن در قدرت تقویت کرد. از نظر وی، نتانیاهو در طول دهه‌های گذشته بارها و بارها مهارت خود را در مدیریت سیاست‌های حزبی و ائتلافی ثابت کرده است. کسلر با اشاره به تلاش‌های نتانیاهو برای حفظ قدرت تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: پیروزی احتمالی ترامپ فشار واشنگتن بر نتانیاهو و در نتیجه فشارها بر ائتلاف را کاهش می‌دهد و این استدلال اکنون به وضوح قانع کننده به نظر می‌رسد.

از نظر این کارشناس آمریکایی، بازگشت ترامپ به کاخ سفید احتمال آغاز جنگ اسرائیل علیه حزب الله را افزایش می‌دهد. وی می‌افزاید: برای بسیاری در اسرائیل، از جمله بخش غیر قابل توجهی از رهبری نیروهای دفاعی اسرائیل درس اصلی 7 اکتبر این است که آنها دیگر نمی‌توانند اجازه دهند هیچ دشمن قدرتمند مسلحی در مرزهای اسرائیل وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =