تهران- ایسکانیوز:‌ اغلب تیم‌ها بعد از ناکامی‌های دنباله‌دار و بالا رفتن نگرانی‌شان برای از دست رفتن امتیازات به فکر تغییر مربی می‌افتند اما در تراکتورسازی، تیم پرطرفدار و اول شهر تبریز داستان دیگری دارد.
چندی پیش اتفاقی در کادر فنی تراکتورسازی افتاد که خاطره اتفاقات فصل گذشته و برکناری مجید جلالی از سرمربی‌گری این تیم را زنده کرد.
فصل گذشته در حالی که تراکتور شرایط خوبی داشت و حتی صدر جدول را هم حداقل برای مدتی کوتاه تجربه کرده بود، سناریوی برکناری مجید جلالی در این تیم رقم خورد و در نهایت کار به جدایی سرمربی فعلی سایپا از تیم کشید.
این اتفاق در این فصل عجیب‌ و البته سوال برانگیز‌تر رقم خورد. خبر برکناری رسول خطیبی از تراکتورسازی مسئله‌ای بود که شوک ناگهانی به فوتبال ایران وارد کرد. تراکتورسازی که به عنوان قهرمان نیم فصل لیگ چهاردهم معرفی شده بود، پس از سپری شدن تنها دو هفته از شروع مجدد لیگ، اقدام به تغییر در کادر فنی‌اش کرد و حکم اخراج رسول خطیبی مربی رکورددار تراکتورسازان در نگه‌داشتن این تیم در صدر جدول را به دستش داد.
اما نکته‌ای که در این اتفاق مشابه با فصل گذشته وجود دارد، معرفی تونی الیویرا مربی پرتقالی و محبوب تبریزی‌ها برای جانشینی مربی برکنار شده بود.
هر چند موضوع حضور تونی در تراکتور در فصل گذشته به دلایل مختلف منتفی شد اما این بار تونی خیلی زود خودش را به تبریز رساند تا قراردادش با تراکتوری‌ها را رسمی کند.
تونی آلترناتیو مربیان برکنار شده
تکرار نام تونی پس از برکناری خطیبی این سوال را در ذهن هر کسی به وجود می‌آورد که پشت پرده مطرح شدن نام تونی به نام آلترناتیو مربیان برکنار شده از تراکتور چیست؟ّ!
برای پاسخ به این سوال باید ابتدا نگاهی به اتفاقات فصل گذشته در تبریز بیندازیم. جلالی فصل پیش در حالی بار سفر برای بازگشت از تبریز بست که فشار سکوها امان او را بریده بودند. تی‌تی‌های تبریزی که کمتر به تحمل مربی غیر بومی روی نیمکت تیمشان عادت دارند، نتوانستند با جلالی سازش کنند و به همین دلیل مسئولان وقت تیم پس از برکناری او تصمیم گرفتند مذاکراتشان با مربی‌ای را آغاز کنند که سکوها نام او را صدا می‌زنند و تمایل به حضور او در راس هدایت تراکتورسازی دارند.
تیپ خاص تونی با شکل لباس پوشیدنش به سبک خوانندگان و بازیگران قدیمی ترکیه‌ای و سبیل پرپشتی که یاد روزهای خواننده پرطرفدار ترکیه‌ای را برای تبریزی‌ها زنده می‌کند، باعث شده تا هواداران تراکتورسازی او را دوست داشته باشند. همین مسئله به علاوه رفتارهای خاص تونی و سیاستی که او در جذب هواداران تراکتورسازی داشته، باعث شده تا او مربی محبوب تبریزی‌ها و البته گزینه مناسبی برای افزایش میزان رضایت هواداران تراکتورسازی از مدیران جدید باشد.
گزینه‌ای برای محبوب شدن
تراکتورسازی در زمان سرمربیگری رسول خطیبی از نظر فنی شرایط مطلوبی داشت. به همین دلیل بود که پس از برکناری او هیچ کسی زیر بار برکناری او به دلایل ضعف فنی نرفت. از همان زمان بود که موضوع اختلاف مدیرعامل جدید باشگاه یعنی سعید عباسی با رسول خطیبی سر زبان‌ها افتاد و مصاحبه سرمربی سابق تراکتور با دوربین برنامه نود این مسئله را تایید کرد. هر چند خطیبی پیش از این هم در برنامه ورزشی موج فوتبال در شبکه تلویزیونی سهند تبریز اختلاف دو سویه مدیریت و کادر فنی تراکتورسازی را علنی کرده بود.
همین اختلاف باعث شده بود تا تنها غایب مهمانی هفته گذشته رسول خطیبی در رستوران جلالی تبریز، در جمع پیشکسوتان، مربیان، بازیکنان و هواداران قدیمی تراکتور، سعید عباسی باشد.
با همه این‌ها مدیرعامل جدید تراکتورسازی یک نگرانی برای برکناری خطیبی داشت و آن هم این بود که با برکناری خطیبی جایگاهش را بین هواداران تیم از دست دهد. به همین دلیل او ترجیح داد مذاکره با مربی را آغاز کند که اگر محبوبیتش در میان سکونشینان بیشتر از خطیبی نباشد حداقل کمتر هم نباشد! بنابراین تونی الیویرا برای سعید عباسی گزینه‌ای بود که می ‌توانست نقش ویژه‌ای در بالا بردن سطح محبوبیتش در شرایطی که هنوز مهر مدیرعاملی‌اش خوش نشده داشته باشد.

گفتنی است مجید عباسی برادر سعید عباسی مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی یکی از افرادی بود که با دسته گل برای استقبال از تونی به فرودگاه امام خمینی (ره) رفته بود.
خطیبی: عباسی می‌گفت حرف‌هایم را به برادرش بزنم
رسول خطیبی هر چند موضوع اختلاف با مدیرعامل تراکتورسازی را در برنامه 90 علنی کرد اما در گفت‌وگو با ایسکانیوز به موضوعاتی اشاره کرد که پیش از این درباره آنها صحبتی نکرده بود. خطیبی در این باره به ایسکا گفت:‌« عباسی حتی برای صحبت کردن با سرمربی تیمش فرصت نداشت و هر بار که با او تماس گرفتم من را به برادرش مجید عباسی ارجاع داد. از سوی دیگر موضوع اختلاف ما به زمانی برمی‌گردد که بازیکنی از سوی هیئت مدیره به من سفارش شد که من زیر بار این کار نرفتم و همین زمینه اختلاف هیئت مدیره با من شد.»
خطیبی ادامه می‌دهد:« بعد از جدایی من از تراکتورسازی مسئولان این تیم ادعا کردند که من مورد تایید بازیکنان نبودم این در حالی است که تمام بازیکنان بعد از برکناری من، با تماس و پیامک از جدایی من ابراز ناراحتی کردند. این پیامک‌ها همچنان در تلفن همراه من وجود دارد.»
مذاکره با دایی و دنیزلی پیش از تونی
برکناری رسول خطیبی هر چند در شرایط فعلی اتفاقی عجیب بود اما موضوع وقتی جالب‌تر می شود که خبر آغاز مذاکرات مدیران تراکتورسازی بلافاصله پس از قهرمانی این تیم در نیم فصل به گوش رسانه‌ها می‌رسد. موضوع از این قرار است که معده‌ای با معرفی خود به عنوان نماینده باشگاه  مذاکراتشان را با سایر گزینه‌ها پس از قهرمانی در نیم‌فصل آغاز کردند.
علی دایی اولین گزینه‌ای بود که به فکر مسئولان تراکتورسازی رسید. از نظر آنها آذری بودن دایی مسئله‌ای بود که می‌توانست جو را به نفع مدیران تبریزی پس از برکناری خطیبی برگرداند. با این حال سرمربی سابق پرسپولیس خیلی زود آب پاکی را روی دست تبریزی‌ها ریخت و از حضور در تبریز عذرخواهی کرد.
همین مسئله باعث شد تا مسئولان تراکتورسازی دنیزلی را برای شروع مذاکرات انتخاب کنند. به همین منظور ناصر صادقی به عنوان کمک مربی، دوست ایرانی و واسطه او انتخاب شد. صادقی کمی بعد حتی در مصاحبه با کاپ، این مذاکرات را تایید کرد و از برگزاری جلساتی با نمایندگان سپاهان و تراکتورسازی خبر داد. با این حال پاسخ دنیزلی هم به پیشنهاد تبریزی‌ها منفی بود چرا که در شرایط نا به سامان پرسپولیس دل او به نشستن روی نیمکت سرخپوشان خوش شده بود و پاسخ مثبت دادن به حضور در تبریز را به نوعی فرصت سوزی برای حضور در پرسپولیس می‌دانست.
همه این‌ها دلایلی بود که تونی به عنوان گزینه نهایی جایگزینی رسول خطیبی انتخاب شود.
قرارداد 3 میلیاردی تونی با شرط پرداخت 30 درصد پیش قرارداد
روز گذشته با ورود تونی به ایران و البته حضورش در تبریز همراه با کاروان تراکتورسازی چیزی تا نهایی شدن قرارداد این مربی با تبریزی‌ها باقی نمانده است. به همین منظور جلسه مدیران باشگاه با تونی از صبح امروز آغاز شده و قرار است دو طرف نظرات نهایی‌شان را درباره همکاری دو سویه در این جلسه مطرح کنند.
هر چند جزییات این جلسه هنوز مشخص نیست اما شنیده‌ها از مذاکرات پیش از این جلسه با تونی حاکی از آن است که این مربی پرتقالی پیشنهاد دریافت مبلغی حدود 3 میلیارد تومان برای یک سال و نیم با تبریزی‌ها به توافق رسیده است. جالب اینکه شنیده می‌شود عده‌ای از واسطه‌های تونی در ایران در تماس با این مربی به او گوشزد کرده‌اند که شرایط تراکتورسازی و مدیرانش در حال حاضر به شکلی است که با اعلام هر مبلغی با حضور او در تبریز موافقت می‌کنند.
همین مسئله باعث شده تا تونی شرط حساس دیگری هم برای مدیران تراکتورسازی بگذارد و از آنها بخواهد تا برای شروع کارش 20 تا 30 درصد قراردادش را پیش از شروع کار دریافت کند.

پول رسول روی هوا
هر چند حکم برکناری رسول خطیبی به صورت رسمی توسط باشگاه تراکتورسازی صادر شده است اما در این میان مشکلی وجود دارد که پرونده سرمربی سابق تیم و باشگاه را باز نگه می‌دارد. مسئله اینجاست که رسول خطیبی و دستیارانش قرارداد سه ساله‌شان را بدون قید کردن مبلغ و به صورت سفید امضا تحویل باشگاه داده‌اند و حالا این نگرانی برایشان به وجود آمده که در شرایط فعلی می‌توانند به حق و حقوقشان برسند یا خیر؟ البته شنیده می‌شود جمشید نظمی مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی بعد از این اقدام خطیبی خودش مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه خطیبی به قرارداد اضافه کرده است که میزان این مبلغ هنوز مشخص نیست.

 

 
کد خبر: 219509

وب گردی

وب گردی