درخواست روسیه برای حل مسالمت‌آمیز بحران قزاقستان

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای خواستار آن شد تا بحران قزاقستان در چارچوب قانونی و بدون شورش خیابانی حل شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود اعلام کرد از نزدیک تحولات کشور همسایه  را دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما خواستار راه حل مسالمت آمیز برای همه مسائل در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفتگو هستیم، نه از طریق شورش‌های خیابانی و نقض قوانین».

مسکو در این بیانیه اعلام کرده است اوضاع در اطراف دفاتر دیپلماتیک و کنسولی روسیه و قزاقستان همچنان آرام است و تا کنون گزارشی از آسیب شهروندان روس در اعتراضات قزاقستان دریافت نکرده اند.

در این بیانیه همچنین  روسیه مواردی از جمله تثبیت وضعیت و حل سریع مشکلات مبرم کشور را از جمله خواسته‌های مشروع معترضان دانسته است.

گفتنی است روسیه نیروهای حافظ امنیت جمعی خود را امروز صبح به قزاقستان فرستاده است و اکنون چندین واحد در حال انجام وظایف خود در این کشور هستند. دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده است این نیروها برای تثبیت و عادی‌سازی اوضاع قزاقستان و برای مدت محدودی به این کشور فرستاده شده اند. به گفته این سازمان، وظیفه اصلی این نیروها حفاظت از تاسیسات مهم دولتی و کمک به نیروهای پلیس قزاقستان  است. گفتنی است، حضور نیروها در پی درخواست «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهور قزاقستان به حل بحران رخ داده است.

نیروهای حافظ صلح از کشورهای بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان نیز در خاک قزاقستان حضور خواهند یافت.

اعتراضات گسترده در قزاقستان با افزایش قیمت سوخت در اوایل ماه جاری آغاز شد. در آلماتی، پرجمعیت‌ترین شهر قزاقستان درگیری‌ها به خشونت کشیده شده و در این شهر صدای شلیک تیر به گوش می‌رسد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که تا کنون هزار نفر در جریان درگیری‌ها زخمی شده و ۱۳ نیروی پلیس کشته شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =