آخرین تحولات اوکراین | شهردار کی‌یف: نیمی از مردم، پایتخت را ترک کرده‌اند

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، تاکنون بیش از ۹۰ درصد از فرودگاه‌های نظامی و سامانه‌های موشکی ضدهوایی دوربرد و میان برد ارتش اوکراین منهدم شده و ۸۹ فروند هواپیمای جنگی، ۵۷ فروند بالگرد و حدود ۱۰۰ پهپاد نیروهای مسلح اوکراین در هوا و زمین نابود شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت دفاع روسیه اعلام  کرد که بیش از 90 درصد از سامانه‌های موشکی ضد هوایی دوربرد و میان برد اوکراین منهدم شده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین / امتناع امارات و عربستان از گفت‌وگو با بایدن درباره اوکراین

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع شب گذشته در جمع خبرنگاران توضیح داد: در جریان این عملیات، نیروهای مسلح روسیه 137 انواع سامانه‌های موشکی ضدهوایی دوربرد و میان برد را منهدم کردند که این بیش از 90 درصد از توان دفاعی در خدمت ارتش اوکراین است. 81 ایستگاه رادار پدافند هوایی نیز اوکراین منهدم شده و این امر منجر به از دست دادن کنترل جنگی هوانوردی و پدافند هوایی اوکراین شده است.

به گفته وی، حدود 90 درصد از فرودگاه‌های نظامی اوکراین که بخش اصلی هوانوردی نظامی در آنها مستقر شده بود، از کار افتاده‌اند و عملاً هیچ خلبان آموزش دیده اوکراینی کلاس اول و دومی دیگر وجود ندارد.

نیروهای مسلح روسیه همچنین 89 فروند هواپیمای جنگی و 57 فروند بالگرد از 250 فروند بالگرد نیروهای مسلح اوکراین را در هوا و زمین منهدم کردند. البته بخشی از هواپیمای اوکراینی به رومانی منتقل شده و در نبردها شرکت ندارند. همچنین 97 هواپیمای بدون سرنشین ارتش اوکراین نیز نابود شده است. در مجموع، از آغاز جنگ در اوکراین، دو هزار و 814 تأسیسات زیربنایی نظامی این کشور تخریب شده است.

***

شهردار کی‌یف: نیمی از مردم، پایتخت را ترک کرده‌اند

نیمی از شهروندان کی‌یف، شهر را ترک کرده‌اند. کی‌یف به یک دژ نظامی تبدیل شده. هر خیابان، هر ساختمان و هر ایست‌وبازرسی سنگربندی شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین هم گفته: در تلاش هستیم گذرگاه‌ها برای غیرنظامیان را ایمن کنیم. از آنچه روسیه با شهرها و شهروندان ما انجام داده متأسفیم و به کمک نیاز داریم.

اوکراین: درباره آتش‌بس با روسیه به توافق نرسیدیم

وزیر خارجه اوکراین پس از نشست ۹۰ دقیقه‌ای با وزیر خارجه روسیه، گفت درباره آتش‌بس در اوکراین پیشرفتی حاصل نشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: مایل هستیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل‌وفصل جامع بحران اوکراین باشد.

آمریکا اتهامات مربوط به وجود آزمایشگاه‌ها در اوکراین را رد کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا صبح امروز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده هیچ آزمایشگاه شیمیایی یا بیولوژیکی در خاک اوکراین ندارد و اتهامات مربوطه از سوی روسیه "تلاشی برای توجیه عملیات نظامی خود" است.

وی گفت: ایالات متحده با رعایت کامل تعهدات خود بر اساس کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی، چنین سلاح‌هایی را در هیچ کجا تولید نکرده و در اختیار ندارد. کرملین عمداً دروغ‌های آشکاری را منتشر می‌کند مبنی بر اینکه ایالات متحده و اوکراین در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین هستند. این اطلاعات نادرست روسیه کاملاً مزخرف است.

کاخ سفید هم تولید سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی آمریکا را تکذیب کرد

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اطمینان داد که ایالات متحده سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی تولید نکرده و آنها را در هیچ کشوری در جهان ندارد. وی گفت: «ما به ادعاهای نادرست روسیه در مورد وجود آزمایشگاه‌های ظاهراً آمریکایی در اوکراین برای تولید سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی توجه کرده‌ایم. ما همچنین دیده‌ایم که مقامات چینی هم این تئوری‌های توطئه آمیز را تکرار می‌کنند.»

این در حالی است که روز چهارشنبه، ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در مسائل سیاسی اعتراف کرد که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین وجود دارند که در آن تحقیقاتی در حال انجام است. به گفته وی، واشنگتن در تلاش است تا از انتقال این تاسیسات بدست نیروهای نظامی روسیه جلوگیری کند.

روسیه داده‌های مربوط به تحریکات شیمیایی در اوکراین را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارسال می‌کند

الکساندر شولگین، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که طرف روسی قصد دارد اسنادی درباره خطر اقدامات تحریک آمیزی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین را به زودی به دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارسال کند.  وی گفت: نگرانی‌های مسکو از انجام یک تحریکات شیمیایی، موضوعی بسیار جدی است، ما این اطلاعات را در بین همه کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی منتشر خواهیم کرد و بیایید ببینیم دبیرخانه فنی در این شرایط چگونه به این خطر پاسخ خواهد داد.

وزارت دفاع روسیه از آماده سازی ملی گرایان برای تحریکی با سلاح‌های شیمیایی خبر داد

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، روز چهارشنبه در  یک نشست توجیهی اعلام کرد که گردان‌های ملی‌گرای اوکراین 80 تن آمونیاک به روستای زالوچیف، در شمال غربی شهر خارکوف منتقل کرده‌اند تا روسیه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کنند. به گفته ساکنانی که این منطقه را ترک کردند، ملی گرایان به آنها یاد دادند که در صورت حمله شیمیایی چگونه درست عمل کنند.

هیئت روسی در جریان مذاکرات با اوکراین هیچ امتیازی نخواهد داد

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه و عضو هیئت مذاکره کننده شب گذشته چهارشنبه اعلام کرد که در جریان مذاکرات، هیئت روسی در هیچ یک از موارد قصد تسلیم شدن به طرف اوکراینی را ندارد و حتی یک نقطه مذاکره را واگذار نخواهد کرد. این مقام پارلمانی در عین حال تاکید کرد که با در نظر گرفتن شرایط سختی که این مذاکرات در جریان است، نمی‌خواهد جزئیات مربوط یه مذاکرات را فاش کند.

پیش از این، ایگور ژوکوا، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفته بود که کی‌ف آماده است در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی، درباره وضعیت بی طرفی این کشور گفتگو کند. به گفته وی، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی نیز آماده گفتگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای حل و فصل مناقشه است. به عقیده وی، تماس مستقیم بین رهبران دو کشور برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه ضروری است.

وزارت دفاع روسیه از وضعیت فاجعه‌بار ساکنان ماریوپل خبر داد

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس ستاد هماهنگی بین وزارت‌خانه‌ای برای واکنش بشردوستانه و رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در شهر ماریوپول، وضعیت شهروندان در نتیجه اقدامات ملی گرایان و مدیریت شهری به ابعاد فاجعه آمیزی رسیده است.

او گفت: ملی‌گرایان روز چهارشنبه یک خط برق و چندین مخزن سوخت این شهر را منفجر کردند، در حالی که ساکنان ساختمان‌های مسکونی مجاور تخلیه نشده بودند. به گفته این مقام نظامی، در شهر سومی نیز نیروهای ملی گرایی افراطی نه تنها از افزایش غارت جلوگیری نکرده، بلکه خود یک مجموعه جنایتکار را تشکیل داده‌اند تا در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند. آنها از ساختمان بیمارستان کودکان به عنوان سنگر استفاده می کنند.

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف یادآور شد که وضعیت بشردوستانه در سراسر اوکراین به سرعت رو به وخامت است. طرف روسی رژیم سکوت را در کوریدورهای بشردوستانه در اوکراین حفظ می کند، البته متاسفانه اوکراین خواسته‌های آشکارا غیرممکنی را برای باز کردن یک کریدور بشردوستانه دیگر به منظور تخلیه غیرنظامیان و شهروندان خارجی مطرح کرده  که این علیات را با شکست مواجه کرد.

حلقه محاصره نظامیان روسیه در اطراف دو شهر اوکراین تنگ‌تر شده است

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، نیروهای مردمی لوهانسک با همراهی نیروهای مسلح روسیه در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره بدور گردن گروه بزرگی از نیروهای اوکراینی واقع در منطقه اسلاویانسک و کراماتورسک هستند. نیروهای اوکراینی در منطقه سه‌ورودونتسک نیز در معرض تهدید محاصره قرار دارند.

علاوه بر این، نیروهای مردمی  لوهانسک کنترل چند منطقه مسکونی دیگر را به دست گرفتند، البته به دلیل توقف‌های بشردوستانه برای تخلیه مردم از شهرهای بزرگ، سرعت پیش روی در جهت گیری‌های دیگر کاهش یافته است، ولی کوبیدن هدفمند زیرساختارهای نظامی و پدافند هوایی اوکراین توسط نیروهای هوا-فضا و حملات موشکی با دقت بالا همچنان ادامه دارد.

کشته شدن 26 غیرنظامی ساکن منطقه دونتسک توسط نیروهای نظامی اوکراین

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین مناطق مختلف  دونتسک را طی 21 روز گذشته بیش از 940 بار گلوله باران کردند و در این مدت 26 غیرنظامی کشته شده است. همچنین 148 غیرنظامی دیگر، از جمله 9 کودک با شدت‌های متفاوت زخمی شدند.

پوتین بر اجرای فرمان عدم جذب سربازان وظیفه به اوکراین تاکید کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص اجرای دستورالعمل خود مبنی بر عدم جذب قاطعانه مشارکت سربازان وظیفه در عملیات نظامی در اوکراین تاکید کرده است.

این تذکر در شرایطی صورت گرفته که اوایل روز گذشته، ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که در نتیجه بازرسی‌های انجام شده، چندین سرباز وظیفه در یگان‌های نیروهای مسلح روسیه که در حال انجام عملیات ویژه در دونباس بودند، پیدا شدند. به گفته وی، تقریباً همه این افراد سریعاً به خاک روسیه بازگردانده شده‌اند. در حال حاضر اقداماتی برای جلوگیری از اعزام سربازان وظیفه به مناطق جنگی در خاک اوکراین در حال انجام است.

اتحادیه اروپا با تحریم 146 سناتور روس موافقت کرد

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا با تحریم 14 تاجر روس و خانواده‌های آنها و همچنین 146 تن از اعضای شورای فدراسیون (سنای) روسیه موافقت کرده است. در مجموع 160 نفر در این فهرست سیاه قرار دارند. سناتورهای روسی که توافق نامه دوستی، همکاری و کمک متقابل بین روسیه، دونتسک و لوهانسک را تصویب کردند، در این فهرست گنجانده شدند.

این تحریم‌ها پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا و مشخص شدن نام‌های جدید در فهرست اجرایی خواهند شد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا شرکت ثبت دریایی کشتیرانی روسیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

کد خبر: 1132950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =