میکروپلاستیک برای اولین بار در خون انسان دیده شد

دانشمندان برای اولین بار در جهان میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان شناسایی کردند و بدتر از آن اینکه ذرات ریز پلاستیک تقریبا در 80 درصد از شرکت‌کنندگان این تحقیق یافت شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ؛ ذرات ریز پلاستیک می‌توانند آزادانه در سراسر بدن حرکت کنند و حتی در اندام‌ها گیر کنند و باعث مشکلات سلامتی قابل توجهی شوند. حال دانشمندان در تلاشند تا دامنه کامل اثرات این ریزپلاستیک‌ها را- چه کوتاه و چه بلندمدت- بر سلامت انسان شناسایی کنند.

دانشمندان در تحقیق خود از تکنیک‌های موجود به روش‌های جدید بهره بردند تا بتوانند ذرات ریز به اندازه ۷۰۰ نانومتر (هفت ده هزارم میلی‌متر) را در نمونه‌های خون شناسایی کنند. آنها در برخی از نمونه‌ها حتی بیش از دو نوع پلاستیک مشاهده کردند.

محققان برای اینکه می‌دانستند اگر در آزمایش‌های خود از مواد پلاستیکی استفاده کنند، به نتایج نادرستی می‌رسند، از سوزن سرنگ ترکیب شده با لوله‌های شیشه‌ای برای از بین بردن احتمال آلودگی استفاده کردند.

میکروپلاستیک‌ها همه جا هستند

دانشمندان ثابت کرده‌اند که میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌زنند و سال‌هاست که مشخص شده ذرات آلودگی هوا که از طریق تنفس وارد بدن انسان می‌شوند، میلیون‌ها نفر در جهان را به کام مرگ می‌کشانند. این ذرات ریز در همه جای جهان پخش شده‌اند، از بلندترین کوه‌ها تا اعماق اقیانوس آرام.

غذا و آبی که مصرف می‌کنیم، می‌توانند حاوی ریزپلاستیک باشند و حتی هوایی که تنفس می‌کنیم می‌تواند این ذرات ریز را به بدن ما منتقل کند. دانشمندان در مطالعات قبلی خود، این ماده مصنوعی را در مدفوع نوزادان و بزرگسالان نیز یافته‌اند.

حال در این مطالعه جدید، محققان نمونه خون 22 اهداکننده ناشناس، سالم و بالغ را مورد بررسی قرار دادند و در خون 17 نفر آنها ذرات پلاستیکی پیدا کردند. محققان متوجه شدند که پلاستیک PET که معمولا در ساخت بطری‌های نوشیدنی به کار می‌روند، در نیمی از نمونه‌های خون وجود دارد. علاوه براین، پلی‌استایرن که برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در خون یک سوم از خون شرکت‌کنندگان دیده شد. در یک چهارم نمونه‌های خون در آزمایش‌ اخیر نیز پلی‌اتیلن دیده شد که ماده اولیه کیسه‌های پلاستیکی است.

یک متخصص زیست محیطی از هلند در مورد این تحقیق می‌گوید: مطالعه ما اولین نشانه وجود ذرات پلیمری در خون‌مان است. این مطالعه پیشرفت خوبی به نظر می‌رسد، اما ما باید تحقیقات را گسترش دهیم و حجم نمونه، تعداد پلیمرهای ارزیابی شده و غیره را افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: این کشف برخلاف خیلی از کشفیات دیگر، نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است. ذرات پلاستیک در سرتاسر بدن ما وجود دارند و در بدن‌مان حرکت می‌کنند.

میکروپلاستیک در مدفوع نوزادان 10 برابر بزرگسالان وجود دارد

تحقیقات قبلی دانشمندان نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها در مدفوع نوزادان ۱۰ برابر بیشتر از بزرگسالان است و این امر واقعا نگران‌کننده است.

با این حال، وجود ریزپلاستیک در مدفوع نوزادان به تغذیه آنها با بطری‌های پلاستیکی مرتبط است و در واقع آنها روزانه میلیون‌ها ذره پلاستیک را می‌بلعند. و این در حالی است که می دانیم نوزادان و کودکان خردسال در برابر مواد شیمیایی و ذرات پلاستیکی آسیب‌پذیرترند.

محققان می‌گویند: سوال بزرگ این است که این وفور پلاستیک با بدن انسان چه خواهد کرد. این ذرات ریز می‌توانند به اندام‌های خاص منتقل شوند و شاید از سد خونی مغز هم بگذرند. میکروپلاستیک‌ها ممکن است در مغز ما یا اندام‌های دیگر، بیماری‌های جدی به وجود آورند.

آنها همچنین می‌گویند: ما باید فورا تحقیقات بیشتری را تامین مالی کنیم تا بتوانیم بیماری‌های بالقوه ناشی از این ذرات را کشف کنیم. با وجود بسیاری از تهدیدات دیگر برای سلامت عمومی، زمانی برای تلف کردن وجود ندارد.