روبات اسلایمی زباله‌های بدن را می‌بلعد

دانشمندان روبات اسلایمی و مغناطیسی طراحی کرده‌اند که در فضاهای بسیار باریک حرکت می‌کند و آلودگی‌های اطرافش را می‌بلعد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ روبات‌های نرم به زودی انعطاف‌پذیرتر از همیشه و کمی ترسناک خواهند شد. محققان یک روبات لجنی مغناطیسی ساخته‌اند که می‌تواند برای گرفتن اشیای پیرامونش به اشکال مختلف تغییر کند. به عنوان مثال، می‌تواند گروهی از گلوله‌ها را محاصره کند و حتی در جهت‌های مختلف کشیده شود تا اشیای مقابلش ببلعد. این روبات خاصیت خوددرمانی و خودترمیمی هم دارد و به همین دلیل برای بعضی‌ها یادآور «ونوم» همزیست مرد عنکبوتی است.

این روبات کاربردهای زیادی به عنوان یک ماده قابل کنترل با میدان مغناطیسی دارد و می‌تواند در فضاهای تنگ و باریک هم حرکت کند.

محققان سعی کرده‌اند که با ترکیب مزایای روبات‌های نرم الاستیک و سیال این روبات را به گونه‌ای طراحی کنند که بهتر از همه روبات‌های الاستیکی قبلی از کانال‌های باریک عبور کند و بهتر از سایر مایعات خود را بازسازی و التیام بخشد.

در ویدئوهای کوتاه و جالبی که از این روبات منتشر شده، روبات به راحتی از سطوح مختلف و حتی زیر آب به راحتی حرکت می‌کند و ماموریت خود را به خوبی انجام می‌دهد.

به گفته محققان، این روبات از ترکیبی از پلی‌وینیل الکل (یک پلیمر)، بوراکس و ذرات آهنربای نئودیمیم ساخته شده که نتیجه این ترکیب، ایجاد یک سیال غیر نیوتنی است که بسته به نیروی وارد شده، مانند یک مایع یا جامد رفتار می‌کند و از طریق آهنرباهای خارجی قابل است.

همانطور که گفته شد، محققان از نئودیمیم که فلزی به شدت مغناطیسی است در بدنه این روبات استفاده کرده‌اند. این فلز رسانای بسیار خوبی است و به خوبی جریان الکتریکی بین سیم‌های بریده شده‌اش را ترمیم می‌کند. این روبات حتی در مقیاس کوچک توانایی درک اجسام را نیز دارد.

برای اینکه ذرات نئودیمیم برای استفاده در بدن انسان ایمن باشد، محققان از یک پوشش سیلیکونی روی این فلز استفاده کردند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده، روبات وارد مدلی از مسیر گوارش می‌شود. یک باتری کوچک داخل مسیر را جمع می‌کند و از طرف دیگر خارج می‌شود. در واقع، این روبات می‌تواند در داخل بدن مستقر شود تا کارهایی مانند پیدا و خارج کردن اجسام بلعیده شده تصادفی را انجام دهد.

جالب است بدانید که آهنرباهای نئودیمیم در برخی از کشورها غیرقانونی و استفاده از آنها غیرمجاز است، زیرا در صورت بلعیده شدن، دستگاه گوارش را از بین می‌برند. با این حال، پس از لغو ممنوعیت آن در آمریکا در سال 2016، استفاده از آن به شدت رواج پیدا کرد. این آهنرباها به اندازی‌ای قوی هستند که وقتی دوتای آنها به هم بچسبند، می‌توانند انگشت دست را ببرند یا بشکنند. با این حال، اگر این فناوری به اندازه کافی ایمن و مؤثر شود، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا اشیای بلعیده شده توسط بیمار را بازیابی کند و به غیر از این، به نقاطی از بدن وارد شود که تاکنون غیرممکن بوده است.

کد خبر: 1135068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =