تب دنگی برای چه افرادی خطرناک تر است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از "تب دنگی "‌به عنوان بیماری ویروسی نام برد که می تواند برای عده ای از افراد با شرایط خاص مخاطرات بیشتر از دیگر افراد جامعه ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. این ویروس، چهار نوع ویروس دنگی را شامل می‌شود که هر کدام می‌توانند علت ابتلا به تب دنگی شوند.

بیشتر بخوانید:

علائم و نشانه‌های بیماری تب دانگ چیست؟

افزایش ابتلا به تب دنگی معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد، زیرا پشه های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند.

همچنین، باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه ها فراهم کند.

انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش می زند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

درمان تب دنگی به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد، و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارد. در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

برای پیشگیری از تب دنگی، مهم است که از در معرض نیش پشه‌ها بودن در مناطق خطرناک پرهیز کرده و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، و استفاده از پنجره‌ها و درها با توری استفاده کرد. همچنین، برنامه‌های کنترل پشه‌ها و حذف محل‌های آب راکد نقش مؤثری در کاهش ابتلا به تب دنگی دارند.

رضا صفری عربی افزود: تب دنگی که توسط پشه آئدس آلوده به این بیماری به انسان ها منتقل می شود در زمره بیماری های ویروسی به شمار می رود .

وی ادامه داد:با توجه به اینکه تب دنگی جز بیماری های ویروسی به شمار می رود آنتی بیوتیک برای مقابله با آن تاثیری ندارد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران درمان زودرس را مهمترین عامل برای شدت نیافتن این بیماری برشمرد و اضافه کرد:‌افرادی که دارای علائم این بیماری هستند می بایست هر چه سریعتر به پزشک و دریافت خدمات دارویی و درمانی مراجعه کنند.

وی گفت: در درمان زودرس این بیماری توصیه می شود بیماران مایعات زیاد بنوشند و استراحت کنند و استامینوفن مصرف کنند.

صفری عربی ادامه داد: انجام درمان زودرس علاوه بر اینکه می تواند از شدید شدن بیماری بکاهد در کاهش مرگ و میر نیز تاثیر دارد.

وی سالمندان ،‌مادران باردار،‌ افراد مبتلا به دیابت، کودکان چاق و افرادی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند به عنوان اقشاری نام برد که شدت بیماری تب دنگی آنها بیشتر از بقیه است و می تواند خطرناک باشد .

کد خبر: 1236151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =