شیائومی چگونه به غول نوآوری تبدیل شد؟

شرکت‌های بزرگ داستان‌های جالبی دارند؛ آنها گام‌هایشان را با دقت بسیاری برداشته‌اند تا بتوانند به جایگاه کنونی برسند. اما شرکت‌های جدید نگاه ویژه‌ای به تحقیق و توسعه دارند تا بتوانند به صورت علمی محصولات خود را پیش ببرند و به بازار خود عرضه کنند. در این گزارش به بررسی شرایط تحقیق و توسعه شرکت شیائومی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت چینی می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ شرکت شیائومی در آوریل 2010 تاسیس شد و به عنوان یک شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیک مصرفی و هوشمند کار خود را در بازار جهانی شروع کرد. شیائومی از بدو ورودش به طور مداوم روی نوآوری، تجربه کاربری با کیفیت بالا و کارایی عملیاتی تمرکز کرده است و بی‌وقفه محصولات شگفت‌انگیزش را با قیمت‌هایی کاملا منصفانه راهی بازار می‌کند تا همه شهروندان دهکده جهانی بتوانند از طریق آنها از دنیای فناوری لذت ببرند.

شیائومی یکی از پیشروترین شرکت‌های گوشی هوشمند در جهان است. طبق گزارش Canalys، سهم بازار این شرکت از نظر عرضه گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول سال 2023 در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.

در مارس 2023، تعداد کاربران فعال ماهیانه نسخه MIUI سیستم عامل اندروید شیائومی به حدود 595 میلیون در سطح جهانی رسید. این شرکت همچنین پلتفرم AIoT (ترکیبی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء) را با 618 میلیون دستگاه هوشمند متصل به پلتفرم خود تا 31 مارس 2023، به استثنای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ایجاد کرده است. محصولات شیائومی در بیش از 100 کشور و منطقه در سراسر جهان حضور دارند.

این شرکت در ماه اوت 2022 برای چهارمین بار در فهرست «500 شرکت برتر جهانی فورچون» قرار گرفت و در رتبه 266 را کسب کرد و 72 پله نسبت به سال 2021 بالاتر رفت.

شیائومی در لیست 50 شرکت نوآورانه

گروه مشاوره بوستون (BCG) شیائومی را در رتبه 29 در فهرست «50 شرکت نوآور سال 2023» خود قرار داده است. با این اوصاف شیائومی نسبت به سال گذشته 2 پله بالاتر آمده است. این امر نشان می‌دهد که شیائومی نوآوری را در اولویت خود قرار داده است، در این مسیر سرمایه‌گذاری و از نخبگان استفاده می‌کند. به طوری که در سه ماهه اول 2023، هزینه‌های تحقیق و توسعه (R&D) شیائومی 17/7 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به 4/1 میلیارد یوان رسید. تا 31 مارس 2023، تعداد پرسنل تحقیق و توسعه به 16 هزار و 500 نفر رسید که این تعداد بیش از 50 درصد از کارکنان شیائومی به شمار می‌آید.

تلاش‌های تحقیق و توسعه شیائومی تا 31 مارس 2023 منجر به ثبت بیش از 32 هزار پتنت در سراسر جهان شده است.

این شرکت تحولات تکنولوژیکی از جمله هوش مصنوعی را پذیرفته است و طور رسمی یک تیم مدل بنیاد آزمایشگاه هوش مصنوعی را در ماه آوریل سال گذشته تأسیس و بیش از هزار و 200 کارمند مرتبط با هوش مصنوعی را استخدام کرد. این شرکت به گسترش سناریوهای کاربری مرتبط با هوش مصنوعی، به حداکثر رساندن پیشرفت در فناوری و کشف فرصت‌ها با شرکای بالقوه ادامه خواهد داد.

رتبه‌بندی نوآورترین شرکت‌های BCG بر اساس نظرسنجی از بیش از هزار مدیر نوآوری جهانی است که در دسامبر 2022 و ژانویه 2023 مورد نظرسنجی قرار گرفتند. این نظرسنجی عملکرد یک شرکت را در چهار دسته ارزیابی می‌کند: اشتراک جهانی، دیدگاه همتایان صنعت، اختلال در صنعت و ایجاد ارزش.

BCG گزارش سالانه نوآوری خود را از سال 2003 منتشر کرده است. دیگر شرکت‌های موجود در لیست 2023 عبارتند از: آمازون، آلفابت، مایکروسافت، زیمنس، فایزر، اسپیس‌ایکس، نایک، و آی‌بی‌ام.

براساس گزارش وب‌سایت تحلیلگر «استاتیستا»، هزینه‌های تحقیق و توسعه (شیائومی در سراسر جهان از سال 2017 تا 2023 به شکل زیر است:

شیائومی چطور جزو شرکت‌های نوآور شد؟ / سرمایه‌گذاری غول اژدهای سرخ روی هوش مصنوعی

رکورد اختراعات

شیائومی در سال 2023 اعلام کرد که بیش از 32 هزار پتنت در سرتاسر جهان ثبت کرده است. این شرکت با انتشار اوراق سفید (ابزار مشارکتی برای مستند سازی) ادعا کرد که هم‌اکنون وارد ۱۲ حوزه فناوری تحقیق و توسعه، از جمله فناوری ارتباطات موبایل نسل پنجم (5G)، کلان داده، محاسبات ابری و هوش مصنوعی شده است و به ۹۸ زیربخش رسیده است. نوآوری فناورانه نیروی محرکه درجه بالای جهانی شدن شیائومی با حقوق IP است که از نوآوری‌های فناوری بیشتر به شیوه‌ای کارآمد پشتیبانی و محافظت می‌کند.

شیائومی دستاوردهای قابل توجهی در مالکیت معنوی در این زمینه‌ها جمع‌آوری کرده است. از 30 سپتامبر 2021، این گروه در رده سیزدهمین خانواده‌های ثبت اختراع نسل پنجم شبکه همراه در سراسر جهان قرار گرفت. براساس این گزارش شیائومی بیش از 32 اختراع در سراسر جهان ثبت کرده است که بیش از 60 کشور و منطقه را پوشش می‌دهد.

به گفته یکی از مدیران شیائومی، این شرکت به دنبال دستیابی به یک مشارکت برد-برد، بلندمدت و پایدار مالکیت معنوی و در نهایت ارتقاء گنجاندن فناوری به نفع جامعه گسترده‌تر است.

ارواق سفید محیط مالکیت معنوی متنوع و پیچیده‌ای را نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی با جاه طلبی‌های جهانی با آن روبه‌رو هستند. شیائومی با پاسخگویی فعال به شکایات، نشان دادن باز بودن همکاری و تلاش برای دنبال کردن یک استراتژی برد-برد چندجانبه، توانسته ردپای جهانی خود را گسترش دهد. در طول سال‌ها، شیائومی به طور گسترده از مالکیت معنوی برای پیشبرد تجارت و توسعه فناوری استفاده کرده است.

گفتنی است که از این تعداد اختراعی که شیائومی در جهان ثبت کرده است، بیش از هفت هزار و 700 پتنت مربوط به سیستم‌عامل MIUI و عملکردهای نرم‌افزاری می‌شود. بیش از 700 اختراع نیز در زمینه فناوری‌های شارژ گوشی هوشمند است که شامل معماری مدار، مدیریت ایمنی و بهینه‌سازی انتقال می‌شود.

بیش از هزار پتنت این شرکت نیز مربوط به فناوری تصویربرداری در سراسر جهان می‌شود. جدا از ارتقای تجربه کاربری گوشی هوشمند شیائومی، این شرکت همچنین تلاش کرده اختراعات بسیاری را نیز در زمینه شبکه نسل پنجم یا 5G گسترش دهد. در پایان سپتامبر 2022، شیائومی رهبری و مشارکت در تدوین بیش از 260 استاندارد ملی، صنعتی و گروهی را برعهده داشته و قابلیت‌های فنی آن توسط صنعت به رسمیت شناخته شده است.

مشارکت با دانشگاه‌ها

شیائومی سال 2022 رسما اعلام کرد که این شرکت با چندین دانشگاه در سراسر چین همکاری کرده و در حال ساخت چندین کارگاه است که طی چند ماه آینده افتتاح خواهد شد. این کارگاه‌ها با هدف پرورش استعدادها در فضای دانشگاه و دادن فضای امن به دانشجویان برای تمرین حرفه خود برگزار می‌شود.

اولین دسته از کارگاه‌های شیائومی در 14 دانشگاه معروف چین مانند دانشگاه شینهوا، دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، موسسه فناوری‌هاربین، دانشگاه شیان جیئوتونگ و دانشگاه نانجینگ برگزار شدند.

در شرایط فعلی استخدام، استانداردهای جدید برای افراد، اهداف آموزشی و روش‌های آموزشی کالج‌ها و دانشگاه‌ها باید مجدداً متمرکز شوند تا بهتر با الزامات زمان همسو شوند. شیائومی امیدوار است از طریق مفهوم جدید آموزش مشارکتی دانشگاه- سازمانی در کارگاه‌های شیائومی، روش آموزشی انعطاف‌پذیرتر را اتخاذ کند، استانداردهای خدمات بالاتری را تنظیم کند و پلتفرم‌های فنی بهتری را برای پرورش فارغ‌التحصیلان بسیار ماهر و واجد شرایط و نوآوری به کار گیرد.

شیائومی چین سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و تلاش‌های هوش مصنوعی خود را افزایش می‌دهد و همچنان در استراتژی خود برای بازار با کیفیت بالاتر باقی می‌ماند.

افزایش سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه

موسس و مدیر عامل شرکت لی جون 2 سال پیش اعلام کرد که شرکت فناوری پیشروی چینی شیائومی قصد دارد در طول پنج سال آینده بیش از 13/74 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند. لی گفت که استراتژی رده بالا را راهی اجتناب ناپذیر برای شیائومی و موضوع مرگ و زندگی می‌داند.

لی جون گفت: ما پس از سال‌ها کار سخت در کشف چگونگی تقویت بهتر نقاط قوت فناوری‌مان در زمینه‌هایی مانند تصویربرداری موبایل، تلاش‌های تحقیق و توسعه را برای رشد حضور در بخش برتر تقویت خواهیم کرد.

گفتنی است که شیائومی بر اساس تولید هوشمند وارد عرصه‌های رباتیک، کارخانه‌های بدون سرنشین و خودروهای الکتریکی هوشمند شده است. نرخ رشد مرکب سالانه سرمایه‌گذاری R&D شیائومی طی 6 سال گذشته (2017-2022) به 38/4 درصد رسیده است.

شیائومی در این راستا اعلام کرد که هوش مصنوعی بهره‌وری آینده و یکی از مسیرهای زیربنایی برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت و مستمر شیائومی است.

قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی شیائومی اکنون طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها، از جمله بینایی کامپیوتری، آکوستیک، تشخیص گفتار، پردازش زبان طبیعی (NLP)، نمودارهای دانش، یادگیری ماشینی و مدل‌های در مقیاس بزرگ را در بر می‌گیرد. این قابلیت‌ها به طور کامل در چندین بخش تجاری مانند گوشی‌های هوشمند، خودروها، AIoT و رباتیک ادغام شده‌اند.

در 30 مارس 2021، گروه شیائومی ورود خود به عرصه خودروسازی را اعلام کرد که این شرکت را به موضوع بحث‌های زیادی تبدیل کرد. در نتیجه بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در تحقیق و توسعه به خودروسازی تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =