به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور که دوشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت معلمان جامعه را داشته و از این جهت اهمیت بسزایی دارد. مسیری که رهبری در زمینه تربیت معلمان تبیین کردند، بسیار حکیمانه بود؛ به طوری که رتبههای زیر هزار کنکور هم به این دانشگاه اقبال پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: خمیرمایه بیانیه گام دوم که از سوی رهبری ابلاغ شد، علم و دانش است. پایههای تمدن نوین اسلامی، چیزی جز دانش نخواهد بود. جریان توسعه یک کشور هم مبتنی بر علم است. نقشآفرینی دانشگاه در مسیر تمدنسازی غیرقابل انکار است.
عموعابدینی با اشاره به این که بازگشایی حضوری دانشگاهها و ارتقای کیفیت آموزشی مهمترین موضوعات سال تحصیلی جدید هستند، گفت: آموزش، پژوهش و فناوری باید در تعادل با هم شکل بگیرند؛ به این معنا که تمرکز بیش از حد بر آموزش یا پژوهش، به کیفیت دانشگاهها لطمه وارد میکند.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش، تاکید کرد: تداخلهایی در وظایف زیرنظامهای آموزشی کشور ایجاد شده است؛ به طوری که وظیفه دانشگاه پیامنور را در دوران کرونا همه دانشگاههای کشور ایفا میکردند یا دانشگاههایی هستند که به سمت فنی و حرفهای حرکت کردهاند.
وی افزود: آمایش آموزش عالی در بسیاری از کشورها انجام شده و با مقاومتهایی هم مواجه شده است؛ اما با پیگیری رئیس جمهور به نتیجه رسیده و هم اکنون این کشور در آموزش عالی پیشرفت خوبی داشته است.
عموعابدینی تصریح کرد: ساماندهی به معنای منحل شدن دانشگاهها نیست، بلکه نوع حکمرانی این حوزه باید تغییر کند. ما به دنبال هماهنگی همه زیرنظامهای آموزشی هستیم نه لغو زیرنظامها. باید از موازیکاری اجتناب شود.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: رشتههایی هستند که نیاز کشور در آنها هزار نفر است؛ اما ۸ هزار دانشجو پذیرش میکنند. این اتفاق به معنای ۷ هزار فارغالتحصیل بیکار است. توجیه آن هم این است که اگر پذیرش دانشجو نداشته باشیم، فرایند ارتقای استاد مختل میشود.
وی افزود: ۶ ماه از شروع طرح تحول دولت سیزدهم میگذرد. یکی از موارد این طرح استادمحوری است که بر اساس آن ۲۰ درصد پذیرش دانشگاهها، استادمحور خواهد شد. این طرح از امسال اجرایی میشود.
عموعابدینی با اشاره به این که بسیاری از آییننامهها بر اساس طرح تحول دولت سیزدهم اصلاح خواهد شد، گفت: یکی از این آییننامهها در زمینه استعدادهای درخشان است؛ چرا یک دانشجوی ایرانی میتواند به آسانی و در کوتاهترین زمان به وسیله مکاتبه با یک استاد از کشور برود؟
وی افزود: تغییر در نظام تخصیص رشته و تغییر در نظام پذیرش دانشجو از دیگر برنامههای طرح تحول است؛ به این معنا که اگر دانشگاهی تقاضای افزودن رشتهای را داشته باشد، در صورتی که بر اساس طرح آمایش این رشته مورد نیاز منطقه بوده و شرایط اشتغال برای فارغالتحصیلان آن فراهم باشد، معاونت آموزشی با افزودن آن رشته موافقت میکند.
عموعابدینی تاکید کرد: پیشنهادهایی هم در زمینه همکاری وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است که بر اساس آن دانشآموزان در مقطع متوسطه وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند. همچنین این مسیر باز خواهد شد که اگر دانشجویی قصد دارد به عنوان یک متخصص مکانیک فعالیت کند، وارد مسیر خاص آن شود و اگر قصد دارد محقق در زمینه مکانیک باشد، مسیر دیگری را بگذراند.
معاون آموزشی وزیر علوم از تدوین نظام جامع آموزش در زمینههای مختلف شامل کشاورزی و صنعت خبر داد و گفت: اهمیت کشاورزی در کشور ما مغفول مانده است.
وی افزود: بررسیهای آماری نشان میدهد که تعداد مشروطی دانشجویان در ۲ سال اخیر کاهش محسوسی داشته است. این موضوع نشاندهنده افت کیفیت نظارت در امتحانات مجازی است. برای مثال کاهش ۶۰ درصدی در آمار مشروطی دانشجویان کاردانی دانشگاه علمی کاربردی اتفاق افتاده است. به همین دلیل، حضوری بودن آموزشها و امتحانات ضروری است.
سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی: آمار بیکاری در ایران بسیار نگران کننده است
رضا نقی زاده سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه این نشست گفت: از دو بعد میخواهیم به مساله آموزش عالی در حوزه برنامه ریزی بپردازیم، یکی از بعدهای آن روندهایی است که در دانشگاههای دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین در مورد روندهای مؤثر در آینده دانشگاهها در حوزه فناوری و مهارتی، مطالعاتی توسط دفتر برنامه ریزی صورت گرفته که به آن خواهیم پرداخت.
نقی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط رشتهها و اشتغال گفت: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران کننده است. برخی از رشتههای ما به دلیل بیکاری در حال از بین رفتن است. یکی از رشتهها بالای ۷۰ درصد دانش آموخته بیکار دارد و یا اینکه دانشجویان در رشتههای غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند.
سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آن شغلها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.
نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشتهای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههایی که در دست اجرا داریم ایجاد دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای است.
نقی زاده ادامه داد: اگر برنامه درسی را یک پکیجی در نظر بگیریم ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی هستند و ما باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشتهها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده ایم میتوان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه میتواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.
نقی زاده با بیان اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما میتوانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای پکیج دروس دیگر باز کنیم.
سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: طرحی آماده کرده ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد شود. به این صورت که مثلاً ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و مأموریتی که آن منطقه دارد به دانشگاهها ارائه دهیم.
وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و مأموریتی که دانشگاهها دارند به آنها اختصاص دهیم.
نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاهها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول میکشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.
وی گفت: البته فکرهای اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.
انتهای پیام/
نظر شما