قطعنامه پایان اشغال اراضی فلسطین به رای گذاشته می‌شود

مجمع عمومی سازمان ملل قصد دارد هفته آینده پیش‌نویس قطعنامه پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان را به رای بگذارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۸ سپتامبر جاری قصد دارد پیش نویس قطعنامه فلسطینیان درباره درخواست برای پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را به رای بگذارد.

بیشتر بخوانید

حماس: هر توافقی باید شامل آتش‌بس دائمی و خروج کامل دشمن از غزه باشد

در این زمینه شبکه الجزیره گزارش داد: پیش‌نویس این قطعنامه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین تهیه شده و هدف از آن اقدام برای پایان دادن به حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین طبق نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در ماه جولای است که بر اساس آن، اشغال اراضی فلسطینیان توسط اسرائیل غیرقانونی بوده و این رژیم باید هرچه سریعتر از این مناطق خارج گردد.

در این پیش نویس همچنین ایده ایجاد سازوکاری بین‌المللی برای جبران خسارت صدمات ناشی از اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، پیشنهاد داده شده است.

این در حالی است که دوشنبه گذشته گروه عربی در سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی به همراه جنبش عدم تعهد از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند تا پیش نویس قطعنامه فلسطینی که از اسرائیل خواسته بود به حضور غیرقانونی در فلسطین پایان دهد را به رای بگذارد.

دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با انتقاد از این قطعنامه از مجمع عمومی سازمان ملل خواست آن را رد کند و به جای آن بر محکوم کردن حماس و تضمین آزادی اسرای اسرائیلی متمرکز شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ماه جولای، حضور اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطینیان را غیرقانونی دانسته و با صدور رایی مشورتی تاکید کرد: اراضی اشغالی فلسطین، سرزمین‌هایی یکپارچه، دارای حاکمیت و به هم پیوسته است که باید مورد احترام قرار گیرد. رای مشورتی این دادگاه بر این فرضیه استوار است که اراضی فلسطینی، اراضی تحت اشغال هستند. ملت فلسطین که بر اساس معاهده اسلو به رسمیت شناخته شده است، از حق تعیین سرنوشت خود برخوردارند.

دادگاه لاهه افزود: اقدامات اسرائیل پس از اشغال اراضی فلسطینی در سال ۱۹۶۷ موجب نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری معتقد است که اشغالگری یک وضعیت موقت به دلیل ضرورت نظامی است و ما معتقدیم ادامه اشغال اراضی فلسطینی برای مدت زمان طولانی، تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نخواهد کرد. اسرائیل همچنین نمی‌تواند ساکنان سرزمین‌های اشغالی را کوچانده یا تعدادی از «شهروندان» خود را در آنجا اسکان دهد.

بیشتر بخوانید

استقبال حماس از رای دادگاه لاهه علیه اشغالگری صهیونیست‌ها

انتهای پیام/

کد خبر: 1242653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =