ماجرای انتشار تصویر حاشیه‌ساز توسط سفارت روسیه + جزئیات

انتشار یک عکس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این کشور در تهران جنجال‌برانگیز شد و واکنش‌ مقام‌های ایرانی را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، روز چهارشنبه صفحه سفارت روسیه در تهران در حساب توییتری خود تصویری از دیدار لوان جاگاریان، سفیر این کشور در ایران با سفیر جدید بریتانیا در تهران، سایمون شرکلیف منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود.

سفارت روسیه در تهران در توضیحات این عکس به خاطره آن دیدار اشاره کرده بود و بهانه ثبت این عکس را دیدار با سفیر جدید بریتانیا در تهران اعلام کرده بود. این تصویر به ویژه از آنجا یادآور کنفرانس تهران بود که طرفین مبل وسط که در سال ۱۳۳۲ فرانکلین روزولت روی آن نشسته بود را خالی گذاشته بودند. در مقابل شرکلیف در همان جایی که چرچیل بر صندلی خود تکیه زده بود نشسته و جاگاریان هم در جایگاه استالین قرار گرفته بود.

روسیه

عکس منتشر شده توسط سفارت روسیه

ساعاتی پس از انتشار این عکس، جواد ظریف در صفحه توییتر خود نسبت به این تصویر واکشن نشان داد و نوشت: «امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب دیدم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱ نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران در ادوار مختلف از جمله در طول مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نشان داده‌اند که استقلال ایران هرگز نمی‌تواند موضوع تصمیمات سفارت‌ها و قدرت‌های خارجی باشد.»

کنفرانس تهران که بین روزهای ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ برگزار شد تا اندازه زیادی سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد که از جمله آنها می‌توان به تصمیم رهبران سه کشور قدرتمند جهان در خصوص استفاده از ایران برای رساندن تاسیسات و مهمات به روسیه اشاره کرد تا استالین از آن طریق بتواند هیتلر و آلمان را شکست دهد. آن کنفرانس در حالی در تهران برگزار شد که محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران هیچ اطلاعی از برگزاری آن کنفرانس و جلسات نداشت.

سه کشور بدون اینکه به ایران اطلاع دهند این دیدارها را در قلب پایتخت برگزار کردند.

روسیه

 دیدار تاریخی روسای جمهوری آمریکا، روسیه و بریتانیا در ایوان سفارت روسیه در تهران سال ۱۹۴۳

پس از واکنش ظریف قالیباف نیز در صفحه توییتر خود نوشت: اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود.

اشاره قالیباف به سفیر بریتانیا در حالیست که این تصویر تنها از سوی سفارت روسیه به اشتراک گذاشته شده است.

با این حال قالیباف عنوان کرد که هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

توضیحات سفارت روسیه بابت انتشار تصویر حاشیه‌ساز

به دلیل واکنش های صورت گرفته، سفارت روسیه امروز پیامی در این خصوص در صفحه توئیترش صادر کرد. در پیام سفارت روسیه آمده است:

با توجه به واکنش‌های انجام‌ شده به تصویر منتشر شده از سوی ما، می‌خواهیم دقت کنیم که این تصویر زمینه ضد ایرانی ندارد و قرار نبود احساسات مردم کشور دوست، ایران را آزرده کنیم.

تنها معنای این عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در جنگ جهانی دوم بود.

ایران دوست و همسایه ماست و به تقویت روابط مبتنی بر احترام متقابل ادامه می‌دهیم.

سفرای روسیه و انگلیس به وزارت خارجه فراخوانده شد

گفتنی است؛ سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه دعوت شد.

سفیر روسیه در این‌ ملاقات تصریح‌ نمود که قصد وی از انتشار این عکس صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا بر علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

همچنین دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، تاکید کرد: مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده‌اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می‌کنند.

سفیر انگلیس نیز در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوءتفاهم به وجود آمده اظهار داشت: ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می‌کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا درصدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، بر اساس جلب و ارتقای احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • الیاس ارمی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      کار غلط توجیهی ندارد .اگرچه به لطف خدا وهمت مردم ودولت ایران اسلامی ما وامادگی کامل نیروهای مسلح وجوانان غیرتمند وهمیشه در صحنه ما هیچ کشوری جرات وجسارت حتی نگاه خصمانه به خاک ما راهم ندارد .ولی سفارت روس وانگلیس باید بدانند اگرچه تزارها به جهنم رفته اند اما ما نمی توانیم تحمیل عهد نامه های ننگین ترکمانچای وگلستان واز دست رفتن پارهپاره های تن کشورمان را فرا موش کنیم ما چون مطیع ولایت هستیم می گوییم «هیهات منا الذلة»وبقول فردوسی بزرگ«اگر سربه سر تن به کشتن دهیم __از آن به که کشور به دشمن دهیم»