آخرین تحولات اوکراین | توافق روسیه و اوکراین برای ادامه مذاکرات/ روسیه حریم هوایی را روی پروازهای سوئیس بست

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرده است که روسیه در اقدامی متقابل حریم هوایی خود را برای پرواز هواپیماهای سوئیسی بست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ ششمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی برگزار می‌شود که هیأت‌های روس و اوکراینی در شهر «گومل» بلاروس روز گذشته (دوشنبه) پس از جنجال‌هایی با یکدیگر نشست برگزار کردند و هیأت روس، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

بیشتر بخوانید:

تحولات اوکراین در روز پنجم عملیات نظامی | هشدار روسیه به غرب در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین

عرضه ۷۰ جنگنده اروپا به اوکراین

نماینده ارتش اوکراین صبح امروز اعلام کرده است که لهستان، اسلوواکی و بلغارستان در صدد ارسال ۷۰ جنگنده به این کشور اروپایی هستند.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است که لهستان، بلغارستان و اسلوواکی در صدد هستند ۷۰ جنگنده «میگ-۲۹» و «سوخو ۲۵» به اوکراین عرضه کنند که این جنگنده‌ها احتمالا در فرودگاههای نظامی لهستان مستقر خواهد شد.

بلغارستان در صدد است ۱۶ جنگنده میگ،۱۴ سوخو-۲۵ به اوکراین عرضه کند و لهستان نیز ۲۸ جنگنده میگ-۲۹ ارائه می‌کند و اسلوواکی هم ۱۲ جنگنده میگ به کی‌یف عرضه می‌کند.

کاروان نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف

سی ان ان بامداد سه شنبه به وقت تهران گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد؛ طول کاروان‌ نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین به ۶۴ کیلومتر می‌رسد.

سی ان ان افزود: کاخ سفید اعلام کرد که از نزدیک کاروان نظامی روسیه را زیر نظر دارد و تصاویر ماهواره ای جدید منتشر شده توسط Maxar، نشان می دهد که نیروهای روسیه به حومه کیف رسیده اند.

 سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گفت که آنها نه تنها نگران حجم کاروان هستند، بلکه از افزایش خشونت، تلفات غیرنظامیان و کشته شدن افراد در روزهای اخیر نیز نگرانند.

مقاماتی که از مقاومت شدید اوکراین در زمان حمله روسیه غافلگیر شده بودند، اکنون می ترسند که وضع برای آنان بسیار چالش برانگیزتر شود.

در روزهای اخیر، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دستور داد تا حداکثر ۳۵۰ میلیون دلار برای حمایت فوری از دفاع اوکراین اختصاص دهد.

مقامات آمریکایی همچنین اذعان کرده اند که ارسال کمک های جدید به اوکراین، دشوارتر از گذشته خواهد بود.

حمله روسیه به یک پایگاه نظامی در خارکیف

مقام‌های محلی اوکراین گزارش کرده‌اند که نیروهای روسیه یک پایگاه نظامی در نزدیکی خارکیف واقع در شرق اوکراین را هدف قرار داده‌اند و دست‌کم ۷۰ نظامی اوکراینی را کشته‌اند.

این منابع می‌گویند این حمله روز گذشته (دوشنبه) زمانی به وقوع پیوست که توپخانه‌ روسیه به یک پایگاه نظامی در «اوختیرکا» شهری کوچک در حدود ۴۹ کیلومتری (۳۰ مایلی) مرز با روسیه و ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایلی) شمال غربی خارکیف حمله کرد.

 ژاپن پوتین و لاوروف و شویگو را تحریم کرد

فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن امروز (سه‌شنبه)اعلام کرد که توکیو تحریم‌هایی را علیه سه بانک دولتی و ۶ شخصیت روس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر امور دفاع روسیه تحمیل کرده است.

وی در این خصوص توضیح داد: ما بر لزوم اعمال تحریم‌های قدرتمند علیه روسیه به توافق رسیده‌ایم.

جهان در محکوم کردن جنگ روسیه در اوکراین متحد است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا: جامعه بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری در محکومیت جنگ ناروای پوتین و همبستگی خود با اوکراین متحد است.

بلینکن: از تحمیل فشار اقتصادی بیشتر بر روسیه از سوی سوئیس،کره جنوبی و سنگاپور به دلیل تجاوزات روسیه به اوکراین استقبال می‌کنیم.

سازمان ملل: فرار اوکراینی‌ها احتمالاً به بحران ختم می‌شود

فیلیپو گراندی کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل: صدها هزار اوکراینی به کشورهای همسایه پناهنده می‌شوند و این ممکن است تنها آغاز بحران باشد.

فیلیپو گراندی: اوکراینی‌ها سعی می‌کنند به فرار ادامه دهند مگر اینکه درگیری‌ها به سرعت پایان یابد.

گراندی: باید خود را برای پناهندگی ۴ میلیون اوکراینی آماده کنیم.

گراندی: وقتی در مورد پناهندگان اوکراینی صحبت می‌کنیم، نباید رنج پناهندگان سوری، افغانی و سایرین را فراموش کنیم.

ورود نیروهای روس به خرسون

رسانه‌های محلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئوهایی می‌گویند نیروهای روسیه وارد شهر خرسون در جنوب اوکراین شده‌اند.

 روسیه حریم هوایی را بر روی پروازهای سوئیس بست

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرده است که روسیه در اقدامی متقابل حریم هوایی خود را برای پرواز هواپیماهای سوئیسی بست.

توافق روسیه و اوکراین برای ادامه مذاکرات

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که هیأت‌های روس و اوکراینی توافق کردند که مجدداً در مرز اوکراین و بلاروس با یکدیگر ملاقات کنند.

 ورود ۳۵۰ هزار اوکراینی به لهستان از مرز اوکراین

رویترز به نقل از معاون وزیر کشور لهستان: از روز پنجشنبه (آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین) حدود ۳۵۰ هزار نفر از اوکراین وارد قلمرو لهستان شده‌اند.

کد خبر: 1131728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =