به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند روز پیش دادستان تهران از امحای ۱۵۰۰ تن کالای سلامت محور که در گمرک مانده بودند، خبر داد. کالاهایی که هر کدام میتوانست نقشی در حوزه سلامت کشور داشته باشد و برای آنها ارز از کشور خارج شده بود اما ریشه این مشکلات کجاست؟
بیشتر بخوانید
راهکار کاهش کمبود دارو چیست؟
جنجال امحای ۲۵۰ تن سرم در سال گذشته
سال گذشته هم شاهد امحای ۲۵۰ تن سرم وارداتی بودیم که هم زمانی آن با کمبود سرم در کشور، جنجالی به پا کرد و بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به شرایط به وجود آمده گفت: شرکت داروسازی «شیرازسرم» در سال ۹۶ این محموله دارو را وارد کرده بود، زمانی که این محموله وارد گمرک میشود، معاون وقت سازمان غذا و دارو به ریاست وقت سازمان گمرک کشور در تاریخ ۹۷/۹/۱۹ نامه میزنند که به علت کمبود و نیاز بیمارستانها این محموله ترخیص شود.
اختلاف گمرک و سازمان غذا و دارو منجر به امحای این سرمها شد و بهرام دارایی در پاسخ به رئیس سابق گمرک گفت: گمرک در جواب نامه رئیس اسبق سازمان غذا و دارو با توجیه اینکه دو سوم یا ۶۵ درصد تاریخ انقضاء این سرمها گذشته است با ترخیص محموله موافقت نمیکند، بنابراین در مورد این موضوع مسئولان وقت گمرک باید پاسخگو باشند، چراکه علی رغم اینکه سازمان غذا و دارو متولی بوده و درخواست ترخیص کرده، این محموله آزاد نشده است.
سهل انگاری برخی از مدیران در ترخیص کالا
علی صالحی دادستان تهران دلیل امحا ۱۵۰۰ تن کالای سلامتی که بیش از پنج سال در گمرک مانده و چند روز پیش امحا شد را نداشتن تاییدیه وزارت بهداشت یا منقضی شدن تاریخ مصرف به علت طولانی شدن تعیین تکلیف آنها، دانسته و توضیح داده است که حجم کالاهای امحا شده بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ تن و به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و برای این حجم از کالا قطعا یک ارز قابل توجهی از کشور خارج شده است. صالحی معتقد است که این اتفاق ناشی از سهل انگاری برخی از مدیران سابق است.
دادستان تهران با بیان اینکه این کالاها در زمانی که وارد کشور شدند قابل مصرف بودند، تصریح کرد: به دلیل اینکه فهرست این اقلام در زمان مناسب به سازمان اموال تملیکی گزارش نشده، متروکه شده است.
صالحی معتقد است که علت بروز چنین معدوماتی با چنین حجمی تخصیص ارز و ثبت سفارش و سهل انگاری مدیران که به موقع موارد را به سازمان اموال تملیکی اعلام نمیکنند، است.
تحریمها سد راه وارد کنندگان کالای سلامت
سیدعلی فاطمی؛ نائب رئیس انجمن داروسازان در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مشکلاتی که کالاهای سلامت در گمرک دارند، گفت: واردات یک محصول یا مواد اولیه تابع ضوابطی است و واردکنندگان حتما باید کد تائیدی را از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دریافت کنند. تمام مراحل مانند ثبت سفارش، گواهی بهداشتی از کشور مبدا کالا و دیگر موارد باید انجام شوند و پس از رسیدن کالا به گمرک مسئول فنی شرکت صاحب کالا باید محصول را در سامانه تی تک ثبت کند و نهایتا کالا به صاحب آن تحویل میشود.
او افزود: برخی از این مراحل اگر انجام نشود محصول اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت و برخی دیگر مانند پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده هم باید پس از ورود انجام شود. کالای سلامت اگر در هر مرحله دچار مشکل شود، به انبار کالاهای تملیکی منتقل میشود و اگر قابلیت مصرف داشته باشد، در مزایده فروخته میشود و اگر قابل مصرف نباشد امحا میشود.
فاطمی عنوان کرد: پیش از این مشکلاتی برای محمولههای سرم به وجود آمد که بحث برانگیز بود. بعضا این اتفاق برای محصولات آرایشی و بهداشتی میافتد. من زمانی عضو کمیته فنی سازمان غذا و دارو بودم و میدانم که در بسیاری از موارد تامین کننده الزامات واردات ماده اولیه را رعایت نمیکرد و این مواد در انبار میماند و دیگر قابلیت عرضه نداشتند. به نظر من بیشتر مواردی که به امحا منجر میشد ناشی از عدم توجه وارد کنندهها بود.
او ادامه داد: در واقع برخی وارد کنندهها بدون توجه به ضوابط سازمان غذا و دارو اقدام به واردات میکنند. البته اینطور نیست که شرکتی بخواهد به خود ضربه بزند، بلکه تحریمها در مواقعی باعث بروز مشکلات میشوند. یکی از مراحلی که باید طی شود تائید بهداشت کالا توسط سفارت ایران در کشور مبدا است و بابت این مساله شرکت خارجی باید پولی را به سفارت واریز کند، این تراکنشهای مالی به حسابی در ایران توسط خزانهداری آمریکا رهگیری میشود و شرکت وارد کننده برای دورزدن تحریم مجبور میشود که شرکت دیگری را معرفی کند که مورد تائید وزارت بهداشت نیست. این باعث میشد که وارد کننده نتواند اصالت و کیفیت کالای خود را اثبات کند. البته علتهای بسیاری وجود دارد که رعایت نکردن وارد کننده و تحریمها بخشی از مشکل است.
به گزارش ایسکانیوز، ماندن طولانی مدت کالاهای حوزه سلامت در گمرک و در نهایت امحای آنها نه تنها شرکت وارد کننده بلکه جامعه را متضرر میکند چراکه این کالاها مستقیما با سلامت مردم مرتبط هستند و برای وارد کردن آنها ارز از کشور خارج شده است. شاید لازم باشد که تعامل بین گمرک، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ساز و کار بهتری پیدا کند تا شاهد اتفاقاتی مانند امحای سرم و دیگر کالاهای سلامت نباشیم.
انتهای پیام /
نظر شما