چرا بازار ارز و طلا رکودی شد؟

کارشناسان اقتصاد ایران معتقدند آغاز ماه محرم، نظارت بانک‌مرکزی و مشخص نبودن برنامه اقتصادی دولت جدید از جمله دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه است.

بازار ارز، طلا و سکه این روزها با آرامش همراه بوده و نوسانات محدود موجود در این بازارها بیشتر کاهشی است.

بیشتر بخوانید:

مالیات طلا افزایش می‌یابد؟

معامله گران معتقدند در این شرایط رکودی بازار، بالایی قیمت‌ها فرصت فروش است.

با شروع ماه محرم معامله‌گران می‌گویند بازار ارز و سکه به رکود رفت. آن‌ها طبق سابقه‌ای که بازار ارز و سکه در سنوات گذشته در این روزها داشته معتقدند که در شروع محرم بازار رکودی می‌شود.
بررسی ها نشان می دهد در محرم پنج سال گذشته تمامی سال‌ها قیمت دلار در روزهای ابتدایی محرم کاهشی بوده به جز محرم ۱۴۰۰.

رونق دینار عراق در روزهای رکودی دلار

در این فضای رکودی بازار، خرید و فروش دینار عراق قوت گرفته و این ارز در معاملات این روزها پیشتاز است.

قیمت دینار با توجه به حجم تقاضا در بازار متفاوت است و بین ۴۰ هزار تا ۴۲ هزار تومان در معامله است.

این درحالیست که طبق برابری دینار به دلار در بازار ارز آزاد عراق و قیمت دلار تهران، قیمت دینار در حوالی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود.

یعنی اگر کسی به تومان بخواهد در عراق دینار بخرد هر دینار حوالی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان برایش آب می‌خورد که با فروش آن در بازار ارز تهران سود می‌کند.

بازار ارز در مسیر نزولی

افزایش قیمت‌های بازار ارز در روزهای ‌قبل،‌ همانطور که پیش‌بینی شده پولبک به حمایت شکسته شده بود و در معاملات روز گذشته بازار ارز به روند نزولی خود ادامه داد.

مشاهدات نشان می دهد قیمت‌ها در بازار ارز روند نزولی گرفته و همین موضوع هم باعث شد حباب درهم در محدوده ۹۰ تومانی جای بگیرد. همچنین کاهش ارزش اونس جهانی طلا به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه دامن زد.

دلار هرات و درهم به مقاومت رسیدند؟

قیمت دلار هرات دوشنبه را در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان شروع کرد و همراه با کاهش درهم افت کرد و به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. کف حمایتی مهم دلار هرات هم در ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد که بازار می‌تواند در آن‌جا واکنش داشته باشد.

قیمت درهم در ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان شروع کرد و با کاهش ۵۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۵۰ تومان بسته شد.

چرا بازار ارز و طلا رکودی شد؟

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران درباره کاهش معاملات در بازار ارز گفت: دلیل اول به موضوع ماه محرم باز می گردد که طبق سنوات گذشته هرید و فروش در بازارهای ارز و طلا مخصوصا طلا به شدت کاهش می یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دلیل دوم بی‌رمقی بازار، ثبت نام خودروهای وارداتی است. همین موضوع باعث شده تا مردم برای هرید این خودروها دارایی خود را در بازار ارز و سکه نقد کنند.

وی افزود: دلیل سوم و اصلی رکود بازارها، انتظار معامله‌گران برای برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی رییس جمهور منتخب است.

رحیمی تاکید کرد: قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با وجود افزایش اونس جهانی، دنباله‌رو نرخ دلار شده و روند ریزشی را طی می‌کند. به نظر می رسد به‌زودی مولفه‌های اقتصادی مجدد بر مؤلفه‌های سیاسی غلبه می‌کند و روند آینده بازار طلا و سکه مشخص می‌شود.

خروج پول از صندوق های طلا ادامه دارد

هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بازار طلا، صندوق‌های طلا نیز با کاهش ارزش معاملات همراه شدند و ارزش معاملات صندوق‌های طلا در روز دوشنبه نسبت به روز شنبه نزدیک ۶۰ درصد کاهش یافته و برای سومین روز متوالی این صندوق‌ها خروج پول حقیقی را ثبت کرده‌اند که از ششم مهر سال قبل تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

طبق تحلیل تکنیکال به نظر می رسد شاخص صندوق‌های طلا همچنان در کانال صعودی حرکت کند و با این کاهش سه روزه به کف کانال رسیده است. طبق این تحلیل اگر این کف در بازار حفظ شود قیمت‌ها می‌تواند دوباره افزایشی شود.

طلای آبشده به پایان صعود رسیده است؟

در روز دوشنبه قیمت طلای آبشده به زیر حمایت میانی رفت و اگر در روز سه‌شنبه زیر این سطح بماند کلا روند صعود تمام می‌شود.

قیمت طلای آبشده دوشنبه با گپ منفی ۱۷۰ هزار تومانی در ۱۴ میلیون و ۷۳۰ تومان بازگشایی کرد و تا کف ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پایین رفت. در معاملات پشت خط فعلا این کف هم از دست رفته است.

حمایت مهم طلای آبشده در ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد که احتمال حضور خریدار در آنجا وجود خواهد داشت. اما اگر این مرز از دست برود حرکت نزول ادامه دارد و می‌تواند تا حوالی ۱۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پایین برود.

حباب سکه به کمترین میزان در سال ۱۴۰۳ رسید

قیمت سکه هم در روزهای گذشته بر مدار کاهش بود و کانال ۴۱ میلیون را از دست داد. قیمت سکه در روز دوشنبه در ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه هم با کاهش به کمترین میزان در امسال رسید.

ربع سکه روز گذشته بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرد و نسبت به سایر اعضای بازار طلا کاهش بیشتری داشته است.

حباب ربع سکه در روز جاری در محدوده ۷۸ درصدی قرار گرفته است که نسبت به بیشترین مقدار آن در هفته گذشته که در روز سه‌شنبه دوازدهم تیرماه ثبت شده، بیش از ۱۱ درصد کاهش یافته است. حباب نیم سکه هم به کمترین میزان از ابتدای خرداد ماه رسیده است.

انس جهانی در بلاتکلیفی

روند رشد شدید قیمت‌های طلا در روز دوشنبه (۱۸ تیر) متوقف شد که علت آن به انتظارات از فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر به دنبال آمارهای ضعیف بازار کار آمریکا مربوط می‌شود.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا پس از آنکه به بالاترین سطح خود از ۲۲ می (۲ خرداد) رسید، در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت ایران در سطح ۲۳۷۷ دلار در هر اونس قرار گرفت. معاملات آتی فلز زرد نیز با کاهش ۰/۵ درصدی به ۲۳۸۵ دلار به ازای هر اونس رسیده است.

داده‌های اقتصادی هفته گذشته نشان داد بازار کار نشانه‌هایی از تضعیف را دارد و همین امر بانک مرکزی آمریکا را در مسیر آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره نگه داشت.

بازارها ۷۱ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو نرخ‌ بهره را در سپتامبر کاهش دهد و یک کاهش دیگر نیز در دسامبر رخ دهد.

همچنین، بانک مرکزی چین برای دومین ماه متوالی از خرید طلا برای ذخایر خود خودداری کرد.

کد خبر: 1236218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =