حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان توسعه پایدار است

معاون دادستان کل کشور گفت: حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان توسعه پایدار است و در اصل ١۵۶ قانون اساسی وظایفی برای احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد که یکی از مصادیق آن حفظ و صیانت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، دومین همایش ملی پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت در محل پارک ملی تنگ صیاد واقع در شهرکرد برپا شد.

این همایش به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه شهرکرد و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دانشگاه حکیم‌سبزواری، دانشگاه گرگان و تربیت مدرس و با حضور غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و جمعی از مدیران استانی و دانشگاهی، اساتید متخصص و دانشجویان برگزار شد.

غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در این همایش گفت: امنیت زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و چالش‌های محیط زیست از آثار عملکرد انسان‌ها است.

حق محیط زیست از حقوق بنیادین بشر است

وی با اشاره به حقوق محیط زیست افزود: حق محیط زیست از حقوق بنیادین بشر است و مطابق با قانون اساسی، جزء حقوق عامه بوده و کسی حق تعرض به آن را ندارد.

غلامعباس ترکی تشریح کرد: حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان توسعه پایدار است و در اصل ١۵۶ قانون اساسی وظایفی برای احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد که یکی از مصادیق آن حفظ و صیانت از محیط زیست است.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور نیز عنوان کرد: باید شاخص‌های مختلف حفاظت محیط زیست، بررسی و تنوع زیستی بالایی را در برگیرد که این همایش‌ها فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی این شاخص‌ها است.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه، ضمن خوشامدگویی به سبب حضور میهمانان کشوری در این همایش گفت: حفظ و تقویت محیط‌زیست از توصیه‌هایی است که بصورت مکرر در قرآن کریم آمده است و بزرگان نیز در احادیث به اهمیت حفاظت از محیط زیست و کاشت درخت تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که اهمیت حفاظت از محیط زیست مسئله‌ای ملی و دراز مدت است، تصریح کرد: یکی از راه‌های حفظ محیط زیست و پیشبرد اهداف مجموعه ارزشمند سازمان حفاظت میط زیست، فرهنگ‌سازی است و پیوند محیط زیست و دانشگاه در جهت فرهنگ‌سازی، بسیار حائز اهمیت است.

غلامعلی حیدری، سازمان‌های مردم‌نهاد را ظرفیت خوبی برای حفاظت از محیط زیست، گونه‌های گیاهی و جانوری برشمرد و خاطرنشان کرد: استفاده از نیروهای مردمی و سمن‌ها می‌تواند بسیاری از گره‌های زیست‌محیطی را باز کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ابراز داشت: حمایت از نیروهای محیط‌بان، بسیار ضروری و لازم است و می‌بایست، صیانت از محیط‌بانان فداکار در صدر اقدامات قرار گیرد.

تقی جاودانی مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد نیز با اشاره به اهمیت حوزه محیط‌زیست در استان و کشور گفت: دانشگاه شهرکرد بیشترین قرارداد مطالعاتی و تحقیقاتی را با اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و دیگر استان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هشت استان کشور برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خود، با دانشگاه شهرکرد قرارداد بسته‌اند، افزود: امروز نگاهی دانش‌محور و خردورز در محیط زیست بوجود آمده و مسئولان و فعالان محیط زیست، دانشگاه را خانه دوم خود می‌دانند؛ چه بسا این نگاه عمیق، باعث شده که صنایع دیگر نیز به محیط زیست توجه کنند.

تقی جاودانی بیان کرد: جایگاه استراتژیک محیط زیست در همه عرصه‌ها به خصوص در امنیت غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای برگزاری دومین همایش ملی پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: این تکاپو، نشان از اهمیت محیط زیست در کشور دارد.

حدود 15 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است

وی بر حمایت تشکل‌های مردم‌نهاد در حفاظت از محیط زیست تأکید کرد و افزود: در حال حاضر، حدود ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است و هشت منطقه حفاظت‌شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده و ۲ منطقه شکار ممنوع برای زیستگاه حیات‌وحش در این استان وجود دارد.

سعید یوسف‌پور با بیان اینکه مناطق حفاظت‌شده در این استان، شامل مناطق شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خداآفرین و اثر طبیعی ملی لاله‌های واژگون است، گفت: همه ما باید بتوانیم با همکاری یکدیگر محیط زیست را آن طور که باید حفظ کرده و تلاش کنیم هرکجا که دچار آسیب یا چالش شده است را احیا کنیم.

مدیریت و حکمرانی مناطق تحت حفاظت، حفاظت تنوع زیستی در مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت، فناوری‏‌های نو در پایش و نظارت مناطق تحت حفاظت، گردشگری پایدار در مناطق تحت حفاظت، مخاطرات طبیعی و انسانی در مناطق تحت حفاظت، خدمات اکوسیستمی مناطق تحت حفاظت، محورهای این همایش بودند و ذخیره‌گاه‌ ‏های زیستکره به عنوان محور ویژه از سوی دبیرخانه همایش اعلام شده بود.

گفتنی است، نتایج داوری مقالات، 20 شهریورماه، اعلام و همایش از 24 الی 26 شهریورماه سال جاری برگزار شد.

خبرنگار: فاطمه نادری

انتهای پیام/

کد خبر: 1242865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =