روسیه: افغانستان در وضعیتی بحرانی است

وزیر دفاع روسیه با اشاره به عملیات موفق نیروهای روس در انتقال اتباع پنج کشور از افغانستان، وضعیت این کشور را بحرانی خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزیر دفاع روسیه وضعیت در افغانستان را بحرانی خواند و از خلبانان و پزشکان روس برای اقدام‌های سریع و موثر در خروج شهروندان پنج کشور از پایتخت افغانستان تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی شویگو» ،وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در یک کنفرانس گفت: «وضعیت در افغانستان بحرانی است. مردم سعی می‌کنند حتی به قیمت جان خود از آنجا فرار کنند.»

وزیر دفاع روسیه گفت، به دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، هواپیماهای ترابری نظامی روسیه اتباع روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس و ازبکستان را از ۲۴ تا ۲۶ آگوست از افغانستان خارج کردند.

شویگو گفت: «سه هواپیمای ایلوشین-۷۶ و یک هواپیمای ایلوسین-۶۲ در این تلاش شرکت داشتند.» وزیر دفاع روسیه از خلبانان و کادر پزشکی روسیه به خاطر کار سریع و کارآمدشان در افغانستان قدردانی کرد.

 «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل  نیز روز دوشنبه گفت که روسیه در جریان رای‌گیری درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان رای ممتنع داد زیرا نگرانی‌های اصلی مسکو در این قطعنامه نادیده گرفته شد.

 وی در جلسه شورای امنیت گفت: «ما مجبور شدیم در جریان رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص افغانستان رای ممتنع بدهیم، زیرا نویسندگان آن نگرانی‌های اصلی ما را نادیده گرفتند.»

به گفته این دیپلمات روس، روسیه پیشنهاد کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان شامل مواردی درباره تأثیرات منفی خروج گسترده متخصصان و مسدود شدن دارایی‌های مالی بر وضعیت این کشور باشد، اما این ابتکارات نادیده گرفته شد.

بامداد سه شنبه  مقام‌های ارشد آمریکایی شامل «جو بایدن» رئیس‌جمهور، لوید آستین وزیر دفاع این کشور در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از بیست سال حضور اشغالگرانه در این کشور خبر دادند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم با ترتیب دادن یک سخنرانی برای مردم این کشور و همچنین دیگر کشورها ضمن بیان برنامه‌های این وزارتخانه برای افغانستان، از انتقال سفارت واشنگتن در کابل به دوحه قطر خبر داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1109074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =