منوچهر کلهر استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به شاخصههای یادگیری مطلوب در مدارس گفت: یکی از شاخصهای مهم یادگیری کیفی، میزان کارآمدی یادگیری در زندگی واقعی و بیرون از مدارس و مراکز آموزشی است.
دلیل نارضایتیهای معلمان از آموزش و پرورش چیست؟ / معلم و دانشآموز قربانی سیاستگذاریهای غلط
وی افزود: شاخص دیگر که در راستای کاربردی بودن یادگیری است و شوق یادگیری را فراهم میکند، میزان تناسب آموختهها با نیازهای واقعی، مادی و معنوی یادگیرندگان است. در واقع روشها و سبکهای یاددهی معلمان و فوقبرنامهها باید به گونهای طراحی شوند که تنوع و تازگی داشته و همسو با اهداف باشند تا علاقه به یادگیری را تقویت کنند.
کلهر توضیح داد: سومین شاخص یادگیری کیفی دستیابی یادگیرندگان به شایستگی مورد انتظار است. این مهم با ارزشیابی از آموخته و ارایه بازخورد بر مبنای آزمون و تعیین امتیازهای قابل سنجش با سنجههای نسبتاً عینی، داوری منصفانه و عادلانه نسبت به سایر یادگیرندگان تعیین میشود.
وی ادامه داد: درمجموع بالابردن کیفیت یادگیری و جلوگیری از افت تحصیلی، زمانی اتفاق میافتد که یادگیرندگان از دانستنیهای که عملاً قابل مشاهدهاند، رضایت داشته و روش معلم در تدریس با اهداف و تفاوتهای فردی آنها تناسب داشته باشد. علاوه بر این باید جایگاه نسبتاً منصفانهای برای هر یادگیرنده بر اساس میزان قابلیت و تلاشهای او درنظر گرفت.
کلهر معتقد است که ایجاد فضای شاداب با روشهای فعال و طراحی محیط یادگیری متناسب با سن و سال دانشآموزان نیزمیتواند مدرسه را خوشایند و یادگیری را توام با رغبت کند.
استاد دانشگاه با اشاره به علل درون مدرسهای پایین بودن کیفیت یادگیری در مدارس دولتی، گفت: یکی از دلایل افت کیفت در مدارس کاربردی نبودن محتوای آموزشی از بالا تعیین شده و اهداف آرمانی و شعارگونه برنامههای درسی مدارس است.
وی افزود: علاوه بر این به دلیل فعال و دخیل نبودن دانشآموزان در فرایند یادگیری، شور و شوق در مدارس وجود ندارد. دانشآموزان موظف به حفظ و از برکردن مفاهیم زیاد و ناکارآمد هستند و تا حدودی یادگیری مطالب کم کاربرد تحمیلی بوده و رقابت بر سر نمره هم مخالف میل باطنی آنها است. در حقیقت مطالبی که میآموزند در زندگی واقعی ناکارآمد است.
کلهر عنوان کرد: ابزارهای تعیین فاصله شایستگی مورد انتظار در مدارس هم با روشهای ارزشیابی جدید مانند روش کاغذ- مدادی تناسب ندارند.
وی ادامه داد: کلاسهای درس و فضای مدارس شادابی کافی ندارند و تحمل فضای کلاسهای مستطیل شکل و خشک و بیروح برای بچهها زجرآور است. در واقع حتی طراحی فضای مدرسه و بیروح بودن آن در تولید پرخاشگری هم دخیل است.
کلهر معتقد است که یکی از دلایل افت کیفیت آموزش کافی نبودن صلاحیتهای حرفهای مدیران و معلمان برای ایجاد شرایط یادگیری مطلوب است.
استاد دانشگاه درخصوص علل برون مدرسهای کاهش کیفیت یادگیریها، توضیح داد: بودجه مدارس برای اجرای برنامههای متنوع، و شادابسازی محیط یادگیری کافی نیست. علاوه بر این در انتخاب مدیران معیارهای سیاسی و شعاری برشایستگیهای تربیتی غلبه دارد و به همین دلیل مدارس و نظام آموزشی از نخبگان خالی شده و متخصصان و دلسوزان این عرصه منزوی شدهاند.
وی ادامه داد: علاوه بر این مدیران ستادی به دلیل چینش سیاسی و انتخاب شدن براساس معیارهای خودی و غیرخودی، درک کافی از ماهیت و فرایند تربیت ندارند.
کلهر عنوان کرد: موضوعات روز جامعه مانند فقدان مشاغل مرتبط با تحصیلات و وجود تحصیل کردگان بیکار هم در کاهش انگیزه یادگیری اثرگذار است. از جهتی در نگاه والدین مدرکگرایی به دانایی غلبه دارد و این نگاه را به فرزندانشان هم منتقل میکنند. نقش غلبه نیازهای مادی در جامعه (تامین معاش) بر نیازهای معنوی(دانایی ) را هم نمیتوان در کاهش انگیزه برای یادگیری نادیده گرفت.
انتهای پیام /
نظر شما