کم‌کاری در آموزش شیوه تدریس به استادان جوان

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: کار چندانی در زمینه آموزش توانایی تدریس به استادان جوان انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،روح‌الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم دومین اجلاس سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه حوزه آموزش در نظام آموزش عالی؛ علیرغم تحولاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود تغییرات، آموزش جایگاه مستحکمی دارد. آموزش را می‌توان به مثابه فونداسیون و پایه و اساس آموزش عالی دانست.

نسل‌های جدید دانشگاهی به تعداد طبقات آموزش عالی اضافه می‌کنند؛ اما این ساختمان نیازمند فونداسیون قوی است. فناوری هم بر پایه آموزش استوار است. پس طبیعتا این تغییر و تحولات نباید به جایگاه آموزش لطمه بزند.

وی افزود:  توجه به یک پایه و اساس استوار برای افزایش طبقات ضروری است. در نگاه ایدئولوژیک ما در جمهوری اسلامی که دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است، آموزش یکی از ارکان ضروری آدم‌سازی است بر همین اساس اولویت آموزش بسیار بالا است. کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین عامل پیشرفت دانشجویان، آموزش است.

رازینی خاطرنشان کرد: نقش محوری و هویت‌ساز استادان در نقش معلمی خلاصه می‌شود. البته سایر نقش‌ها هم مهم است اما معلمی شغل انبیاست و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تحولاتی که در حوزه آموزش اتفاق افتاده شامل تغییر الگوهای یاددهی و یادگیری است. تغییرات فناورانه، الگوهای یاددهی و یادگیری را تغییر داده است.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: تغییر دیگر وجود الگوهای رقیب در آموزش است. آموزش‌های رسمی و دانشگاهی جزوی از نظام آموزش شده است. رقابت به حدی است که اگر دانشجویان از بازار آموزش ما راضی نباشند، به گزینه‌های دیگر خارج فکر می‌کنند. یکی دیگر از تغییرات، تغییراتی است که در نسل جدید اتفاق افتاده و تاثیری که فضای مجازی بر دانشجویان داشته. این تغییرات، آموزش را از حالت مونولوگ خارج کرده است. مجموعه این تحولات نیازمند دقت و تدبیری است که از روند تغییرات جا نمانیم.

وی تصریح کرد: تدابیر و سیاست‌هایی برای حوزه‌های ستادی و مدیریتی لازم است تا بتوانیم از چالش‌های آموزشی عبور کرد. به طوری که ساختمان آموزش عالی پایه و اساس محکمی داشته باشد. بخشی از تدابیری که لازم است اتخاذ شود در حوزه وزارت علوم است. نخست در زمینه تقویت جایگاه آموزش در نظامات آموزش عالی است. برای مثال بازنگری آیین‌نامه ارتقا در دستور کار بوده است. دوم در تقویت و انگیزش اساتید از طریق اعمال پایه‌های تشویقی و جذب و بکارگیری اعضای هیئت علمی. متاسفانه کار چندانی در زمینه آموزش توانایی تدریس به استادان جوان انجام نشده است و معمولا استادان به شیوه آزمون و خطا تدریس را می‌آموزند.

رازینی تاکید کرد: اگر به دنبال تعالی در دانشجویان خود هستیم، حتما باید الگوها و تجارب موفق آموزش را شناسایی و تشویق کنیم. یکی از راه‌های تقویت و الگوسازی در این حوزه توجه به استادانی است که در حوزه آموزش موفق بوده‌اند. مستندسازی تجارت استادان موفق در این مسیر کمک‌کننده است.

ناآشنایی استادان جوان با فن معلمی

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: دومین دوره سرآمدان آموزشی در دانشگاه علامه در حال برگزاری است. تقسیم‌بندی نسلی دانشگاه ها به نسل اول و دوم و سوم ممکن است این تصور را ایجاد کند که دیگر دوره آموزش گذشته است، اما این برداشت درست نیست و آموزش همچنان برای دانشجویان یک اولویت اساسی است که کمرنگ نمی‌شود.

وی افزود: مشکلات آموزشی متعدد است و یکی از آن‌ها به استادان جوانی برمی‌گردد که با وجود این که سرآمد تحصیلی هستند؛ اما تجربه معلمی ندارند. توانایی انتقال مطالب نیاز به فن معلمی دارد. من شاهد بوده‌ام استادان توانمندی که به دلیل نداشتن توانایی تدریس مجبور به ترک دانشگاه شدند.

معتمدی خاطرنشان کرد: آموزش فنون معلمی در ابعاد مختلف باید در دستور کار قرار گیرد. منش استادی که وزارت علوم در سال‌های اخیر به آن توجه شده بسیار مهم است و باید پیگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =