آخرین اخبار از سامانه ثبت اموال مسئولین

اصغر جهانگیر تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته هیچ یک از مسئولانی که در اصل ۱۴۳ قانون اساسی مشخص شده، افزایش اموال از راه غیرحق نداشتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز سی‌ام مرداد ماه ۱۴۰۳ در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین به تمامی شیعیان به ویژه شیعیان یمن و... که همانند اصحاب امام حسین (ع) علیه ظلم می‌جنگند، اظهار کرد: رمز بقای شیعه در بقای نهضت امام حسین نهفته است.

بیشتر بخوانید:

جهانگیر: تحقیقات سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره ترور اسماعیل هنیه آغاز شده است

جهانگیر گفت: سِر ماندگاری این نهضت نشان دهنده این است که با گذشت زمان شور آن رو به خاموشی نمی رود بلکه لحظه لحظه منجر به بیداری دل‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: امروز راهپیمایی اربعین یادآور نهضت عظیمی است که نشان می‌دهد این نهضت ادامه داد و نهضت فریاد مظلوین بر سر استکبار همیشگی خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به افتخار آفرینی کاروان اعزامی کشورمان به المپیک گفت: این کاروان زمینه شادی و غرور ملی را برای مردم فراهم کردند. این ورزشکاران می توانند به عنوان الگوهای بزرگ برای ملت شناسانده شوند. به تمامی ورزشکاران اعزامی به المپیک به ویژه کسانی که کسب مدال کردند و به ویژه خواهرانی که با رعایت اصول اسلامی و اخلاقی افتخار آفرینی کردند، تبریک عرض کنیم.

رویکرد جدید قوه قضائیه در مبارزه با جرایم اقتصادی

جهانگیر در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: در هفته اخیر ریاست قوه قضاییه از مجتمع جرائم اقتصادی داشت. اولین نکته این بازدید نشان می دهد که قوه قضائیه رویکرد جدیدی در مبارزه با جرایم اقتصادی و جرائم کلان آغاز کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در حوزه وقف مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از این مشکلات در خصوص اصل وقفی بودن اراضی است. اثبات وقفیت بحث مهمی است. در گذشته سازمان ثبتی نبوده و بسیاری از اوراق وقف ممکن است موجود نباشد و یا مخدوش باشد و یا صرفا یک تصویر از سندی باقی مانده باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: کسانی که ادعایی دارند باید به موقع مستندات خود را به قوه قضائیه اعلام کنند. پس از اثبات اصل وقفیت مشکلات بیشتر می‌شود چرا که تعیین حد و حدود زمین وقفی مشکلات بیشتری را فراهم می کند و در بسیاری از اراضی وقفی محل اختلاف است. به طور مثال در نوشته ای آمده این اراضی وقف محدود است به کوه، اما به کجای کوه؟ پایه کوه؟ قله کوه؟ حریم آن مشخص نیست.

جهانگیر با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات تعیین حدود اراضی وقف است، گفت: سازمان اوقاف با اراضی مواجه هستند. در بحث حدنگاری به ویژه اراضی وقفی باید همکاری بین دستگاه ها افزایش یابد تا از مشکلات مردم کاسته شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در خصوص وقف مطرح است مباحث اجتماعی است. به عنوان مثال روستاهایی صدها سال قبل وقف شده است. آیا می توان اکنون آن روستاها را خالی کرد؟ در این رابطه نیازمند همکاری دستگاه ها هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه وقف وجود دارد، در حوزه قوانین است. برخی از قوانین برای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است و برخی از اراضی بر خلاف شرع تقسیم شده و پس از انقلاب به موجب دستوری که صادر شد باید وضعیت این اراضی وقفی روشن شود.

جهانگیر گفت: بحث وقف به عنوان یک سنت اسلامی، مشکلات بسیاری از مردم را برطرف کرده و به عنوان یک واجب کفایی مطرح است. این نشان دهنده تداوم نیکوکاری در اسلام است. امیدواریم تلاش ما به نحوی باشد که این سنت بهتر از گذشته به راه خود ادامه دهد و اگر مشکلاتی برای مردم ایجاد شده، به اصل این سنت خدشه ای وارد نکند.

آخرین اخبار از سامانه ثبت اموال مسئولین

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص سامانه ثبت اموال مسئولین گفت: برابر قانون این سامانه برای مشمولین قانون عادی پیش بینی و طراحی شده است. چرا که ثبت اموال مسئولین در دو جا دیده شده است. یکی در اصل ۱۴۳ قانون اساسی که بر اساس این اصل دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان و مشاورین رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد. در این بخش هیچ یک از مسئولان افزایش اموال غیرحق نداشتند. اکنون دفترچه های پایانی دولت سیزدهم ارسال شده و دفترچه های مربوط به دولت چهاردهم تهیه شده و به زودی برای مسئولان ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به سامانه ثبت دارایی مقامات خاطرنشان کرد: کلیه اموال مسئولان مربوط در این سامانه ثبت می‌شود. این اطلاعات محرمانه است و افشای آن جرم است چراکه حریم خصوصی افراد شناخته می شود. از سال ۹۸ تا کنون فعال این سامانه است و در دسترس مقامات مشمول قرار دارد.

وی تصریح کرد: از جمله اینکه توجه به بازگرداندن اموال به‌غارت رفته بیت‌المال مورد اهتمام است، بحث رسیدگی عاجل به پرونده‌های کثیرالشاکی مورد تأکید است، شناسایی گلوگاهای فساد برای جلوگیری از فساد مورد تاکید رئیس قوه قضاییه است، رسیدگی عاجل و قاطع در مبارزه با جرائم اقتصادی در برهه‌ای که در جنگ اقتصادی با دشمن و تحریم اقتصادی هستیم، پیگیری شود و در نهایت فرهنگ‌سازی در پیشگیری از جرائم از طریق آگاهی‌های عمومی صورت بگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره اهمیت آگاهی‌سازی عمومی پیرامون برخی جرائم گفت: تعدد شاکیان در حوزه رمزارزها نشان می‌دهند که گاهی بزه‌دیدگان در این پرونده‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در مالباختگی خود نقش دارند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: دستگاه قضایی دستورالعمل جامعی در عرصه اطلاع رسانی از سال ۹۷ دارد. پیوست رسانه ای مدنظر در خصوص احکام انجام می شود. شناخت فرایند رسیدگی در دستگاه قضایی بسیار مهم است.

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص نقص پرونده ها و نقض آرای صادره در ادامه بیان کرد: ضابطان دارای اختیاراتی هستند و می توانند پرونده تشکیل می دهند و در مرحله دادسرا جمع آوری ادله صورت میگیرد؛ اگر مستندات در حدی بود که اتهامی را متوجه به افراد کنند، قرار جلب‌ به بررسی صادر شود. در مرحله بعد که مرحله رسیدگی در دادگاه است، مقامات دادسرا باید از اتهامات مطرح شده دفاع کنند.

وی افزود: پس از صدور رای نیز، امکان اعتراض به رای وجود دارد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می شود. در دیوان قضات با سابقه حضور دارند. اگر رای نقض می شود بیانگر نقض بر پرونده ای نیست. زمانی که متهم ادله جدیدی مطرح می شود، امکان پرداختن مجدد به پرونده را ایجاد کرده است‌. این امر نشانگر استقلال دستگاه‌ قضایی در رسیدگی به پرونده است.

در بحث اعدام، قانون گذار سخت‌گیری زیادی دارد

وی افزود: در بحث اعدام، قانون گذار سخت‌گیری زیادی دارد. با وسواس لازم باید به این موضوع پرداخت. اگر آرائی در حوزه محکومین اعدام نقض می شود نباید به عنوان نقض شناخته شود بلکه باید به عنوان امتیاز از ان یاد کنیم.

رایزنی‌های بین‌المللی برای پاسخ به ترور شهید هنیه در حال انجام است

سخنگوی قوه قضاییه از رایزنی‌های بین‌المللی برای دادن پاسخ مناسب به آمران و عوامل ترور شهید اسماعیل هنیه خبر داد و گفت: این جنایت‌ مصداق بارزی از تروریسم دولتی رژیم کودک‌کُش صهیونیستی است که همچنان مورد انزجار جهانیان قرار دارد و مطمئن هستیم که پاسخ سخت به عوامل داده خواهد شد که این ام پر نافی اقدامات حقوقی و دیپلماسی از سوی کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران نیست.

وی افزود: پس از انجام ترور بلافاصله با دستور دادستانی کل کشور، پرونده‌ای تشکیل شده و ابعاد داخلی آن در حال بررسی است.

وی افزود: در خصوص ابعاد خارجی هم وزارت امورخارجه و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر فعال هستتد و با پیگیری‌هایی که صورت دادند، شورای امنیت در سازمان ملل تشکیل شد هر چند امید به آن نداریم چون تحت تأثیر اسکتبار است اما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین رایزنی‌هایی سیاسی و حقوقی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای پاسخ مناسب برای این امر انجام می‌شود.

کد خبر: 1240572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =