سحر بیات کارشناس تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص کمرنگ شدن شوق یادگیری در دانشآموزان گفت: یکی از ویژگیهای مدرسه کارآمد این است که بتواند فضای تربیت و آموزش را برای دانشآموزان به نحوی رقم بزند که بچهها از یادگیری لذت ببرند. اگر مقایسهای بین نظامهای آموزشی در دنیا داشته باشیم متوجه میشویم که کلاسهای بچهها در نظامهای آموزشی پیشرو برمبنای بازی، تحرک و مهارتآموزی است. .
چرا شوق یادگیری در دانشآموزان کمرنگ است؟ / خلاقیت کودکان در کلاسهای سرد و بیروح به یغما میرود
وی افزود: در مدارس کشورهای پیشرو علومی آموزش داده میشود که وابسته به زندگی روزمره آنها است. یک دانشآموز درحالی که میآموزد چطور زندگی کند، ریاضی هم یاد میگیرد. نظامهای آموزشی دنیا به سمت چند رشتهای شدن رفتهاند و دیگر کلاسهای منفرد ریاضی و شیمی و غیره مطرح نیست و به خصوص در دوره ابتدایی بچهها همزمان چند علوم را باهم میآموزند.
بیات توضیح داد: حتی محدودیت دیوارها در برخی کشورها برداشته شده و دیگر کلاس برای بچهها مکانی ثابت نیست. این عوامل کمک میکنند تا فرآیند تدریس شاد و مفرح باشد. یکی از استراتژیهای سادهای که کشورهای پیشرفته استفاده میکنند این است که دانشآموز بعد از هر ۲۰ دقیقه آموزش ۱۰ دقیقه تحرک داشته باشد.
وی ادامه داد: این درحالی است که تنها درسی که در آموزش و پرورش مورد توجه قرار نمیگیرد، ورزش است. ورزش درسی است که میتواند شوق یادگیری برای بچهها ایجاد کند. تحرک داشتن یکی از استراتژیهایی است که فنلاند به کار گرفته و به همه مدیران و معلمان توصیه کرده و پژوهشهای بزرگی در این باره انجام شده است اما ما همین نکته ساده که نیاز به هزینه هم ندارد را جدی نمیگیریم.
بیات عنوان کرد: کلاسهای درس ما بتنی و خشک هستند و انتظار داریم که بچهها سر کلاس سکوت کنند و معلم متکلم وحده باشد. هیچ تحرکی در فرآیند یادگیری وجود ندارد. در چنین شرایطی دانشآموز چطور شوق یادگیری داشته باشد؟ در کلاسهای درس ما دانشآموزان فعالیتی برای کشف مسائل انجام نمیدهند. با این شرایط طبیعی است که بچهها مدرسه را دوست نداشته باشند.
وی اضافه کرد: یکی از زیرنظامهای تعلیم و تربیت نیروی انسانی و معلم توانمند است اما گاهی افراد غیرمتخصص برای آموزش تربیت بدنی یا به عنوان مشاور در مدارس فعالیت میکنند. معلم حرفهای بخش بسیار مهم آموزش است اما ما هیچ گاه به این موضوع باور نداشتیم و تلاش نکردیم که معلمانمان را بروز کنیم. در چنین شرایطی معلم عربی چند ساعتی هم به عنوان معلم ورزش در کلاس حاضر میشود درحالی که هر رشته و درسی به تخصص نیاز دارد. ورزش و تحرک در دوره ابتدایی بسیار اهمیت دارد و هزینه زیادی برای انجام پژوهش و مطالعات پیرامون آن صرف شده اما ما به این موضوع توجه نمیکنیم.
انتهای پیام /
نظر شما