آخرین تحولات اوکراین| سفر وزرای دفاع و امور خارجه هلند به کی‌یف

تاکید اوربان بر توانایی چین در برقراری صلح در اوکراین، سفر وزرای دفاع و امور خارجه هلند به کی‌یف، وعده انگلیس درباره بسته کمک نظامی جدید به اوکراین، نگرانی زلنسکی از بازگشت ترامپ و احتمال فروپاشی سیستم انرژی اوکراین، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان بامداد امروز، دوشنبه، به پکن سفر کرد. این موضوع را خود وی در صفحه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرده و عکسی از هیئت چینی که در فرودگاه به استقبال او آمده بودند، منتشر کرده و نوشت: «ادامه مأموریت صلح در پکن.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| هدف نخست وزیر مجارستان از سفر به مسکو و کی‌یف

این سفر توسط مقامات مجارستانی به صورت محرمانه برنامه ریزی و انجام گرفت.

وزارت امور خارجه چین نیز صبح امروز اعلام کرد که در چارچوب این سفر، اوربان با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ دیدار و گفتگو خواهد کرد. همچنین ذکر شده که آنها به تبادل نظر عمیقی در مورد مسائل مورد علاقه متقابل، از جمله در خصوص بحران اوکراین خواهند پرداخت.

در این رابطه وزیر امور خارجه مجارستان، پیتر سییارتو نیز در پیام ویدئویی، به سیاستمداران اروپایی توصیه کرد که «کمربندها را ببندند» و به دقت اقدامات بعدی نخست‌وزیر ویکتور اوربان، در چارچوب «مأموریت صلح‌طلبانه» طی هفته جاری را دنبال کنند.

وی همچنین اشاره کرد که ریاست مجارستان در شورای اتحادیه اروپا تبدیل به یک مأموریت صلح‌طلبانه شده است. سییارتو گفت: «مأموریت صلح‌طلبانه ادامه دارد و حتی تقویت می‌شود، بنابراین از سیاستمداران طرفدار جنگ اروپایی می‌خواهم که کمربندهای ایمنی خود را سفت کرده و اقدامات مجارستان در هفته جاری را با دقت پیگیری کنند.»

سییارتو همچنین یادآور شد که با انتقاداتی از طرف سیاستمداران اروپایی به دلیل سفر اوربان به مسکو روبرو شده است. البته به عقیده او اینگونه حملات اوربان را متوقف یا ناامید نمی‌کند. وی افزود: «مجارستان و دولت مجارستان هر کاری خواهد کرد تا به پایان دادن به مناقشه نظامی در همسایگی (درگیری در اوکراین)، برقراری صلح در آنجا و همچنین نجات اروپا از بحران نظامی خفه‌کننده‌ای که دو و نیم سال ادامه داشته است، کمک کند.»

ویکتور اوربان بعد از سفر هفته گذشته خود به کی‌یف، روز جمعه به مسکو سفر کرد و با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. راه‌های حل‌وفصل درگیری در اوکراین از مهمترین موضوعات مورد بحث دو طرف بود. این سفر موجی از انتقادات را در میان سیاستمداران اروپایی به همراه داشت، علاوه بر این،کاخ سفید نیز نگرانی‌ خود در مورد ملاقات نخست‌وزیر مجارستان با پوتین ابراز کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اوربان: چین یک قدرت کلیدی در ایجاد شرایط برای صلح در اوکراین است

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان صبح امروز در پکن با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. اوربان از چین به عنوان یک قدرت کلیدی که می‌تواند شرایط لازم برای برقراری صلح در درگیری اوکراین را ایجاد کند، یاد کرد.

او قبل از دیدار خود با رهبر چین در پیام خود در صفحه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «چین قدرت کلیدی در ایجاد شرایط برای برقراری صلح در درگیری اوکراین است. به همین دلیل من تنها دو ماه پس از بازدید رسمی رئیس‌جمهور شی از بوداپست، به پکن آمدم تا با رئیس‌جمهور شی ملاقات کنم.»

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که دیدار جین‌پینگ با نخست‌وزیر مجارستان آغاز شده است. در این دیدار، تبادل نظر عمیقی در مورد مسائل مورد علاقه مشترک دو کشور صورت خواهد گرفت.

سفر وزرای دفاع و امور خارجه هلند به اوکراین

وزرای جدید دفاع و امور خارجه هلند، روبن برکلمانس و کاسپار ولدکامپ، برای یک بازدید رسمی به اوکراین سفر کردند.

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع هلند، وزیر دفاع روبن برکلمانس اولین بازدید رسمی خود را به پایان رساند. این یک سفر دو روزه به اوکراین بود که به همراه همتای خود در امور خارجه، کاسپار ولدکامپ، انجام شد. یادآوری شده که وزیر دفاع هلند با همتای اوکراینی خود، رستم عمروف و رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی دیدار و گفتگو کرد.

برکلمانس به مقامات کی‌یف وعده داد: «هلند تلاش‌های خود برای آموزش سربازان جدید اوکراینی و تأمین سیستم‌های تسلیحاتی، مهمات و تجهیزات برای اوکراین را ادامه خواهد داد. جنگنده‌های F-۱۶ وعده داده شده نیز به زودی تحویل داده خواهند شد.»

کایسا اولونگرن، وزیر دفاع سابق هلند پیشتر اعلام کرده بود که کشورش مجوز ارسال ۲۴ جنگنده F-۱۶ به اوکراین را صادر کرده است. ولادیمیر تارابرین، سفیر روسیه در هلند، در واکنش به این تصمیم، این اقدام را بسیار نسنجیده ارزیابی کرد.

هلند یک آزمایشگاه جرم شناسی به اوکراین اهدا می‌کند

وزیر امور خارجه هلند، کاسپار ولدکامپ اعلام کرد که مقامات کشورش قصد دارند یک آزمایشگاه تحقیقات جرم شناسی سیار به ارزش ۶ میلیون یورو به اوکراین تحویل دهند.

او در صفحه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «با هماهنگی وزارت دفاع هلند، من قصد خود برای تحویل یک آزمایشگاه جنایی و تشخیص جرم سیار، شامل تمامی مواد مورد نیاز و نرم‌افزارهای لازم برای رمزگشایی را به اطلاع طرف اوکراین رساندم. ارزش این آزمایشگاه حدود ۶ میلیون یورو است.»

وزیر خارجه افزود که این آزمایشگاه به زودی به اوکراین تحویل داده خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد که هلند «به حمایت خود از کی‌یف ادامه می‌دهد.»

وزیر دفاع جدید انگلیس: حدود ۱۰۰ موشک دقیق به اوکراین تحویل خواهد داد

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که دولت بریتانیا در چارچوب بسته کمک جدید خود برای اوکراین، قصد دارد توپخانه، گلوله و موشک‌های Brimstone را به این کشور تحویل دهد.

در این بیانیه آمده است: « جان هیلی، وزیر جدید دفاع بریتانیا پس از ملاقات با رئیس‌جمهور زلنسکی و تبادل نظر با همتای خود، وزیر دفاع رستم عمروف، اعلام کرد که بریتانیا یک بسته حمایتی جدید به اوکراین ارائه خواهد داد که شامل توپخانه‌های اضافی، یک‌چهارم میلیون گلوله و نزدیک به ۱۰۰ موشک دقیق Brimstone است.»

یادآروی شده که وزیر جدید دفاع کمتر از ۴۸ ساعت پس از انتصاب به این پست، از اودسا بازدید کرد. هیلی وعده داد که قصد دارد روند تحویل کمک‌های نظامی به اوکراین را تسریع کرده و این کمک‌ها ظرف ۱۰۰ روز به این کشور خواهد رسید. او همچنین تأکید کرد که با وجود تغییرات در دولت، «بریتانیا در حمایت از اوکراین متعهد باقی مانده است.»

عدم وعده ناتو به کی‌یف درباره عضویت طی ۱۰ سال آینده و امیدواری استولتنبرگ به پیروزی اوکراین بر روسیه

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که هیچ‌کس درباره عضویت اوکراین در ائتلاف دقیقاً طی ده سال آینده صحبتی نکرده است.

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای با شبکه CBS گفت: «هیچ‌کس به‌طور مشخص درباره ده سال صحبت نکرده، اما واضح است که پذیرش اوکراین یک موضوع بسیار جدی است. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که حمایت خود از اوکراین را افزایش دهیم تا پیروزی این کشور در برابر روسیه را تضمین کنیم.»

وی همچنین تأکید کرد که یکی از شرایط مهم عضویت اوکراین در ناتو، پیروزی این کشور در درگیری نظامی با روسیه است. استولتنبرگ در مورد دستیابی به «صلح پایدار و عادلانه» بار دیگر بر اهمیت افزایش حمایت نظامی از کی‌یف توسط کشورهای عضو ناتو تأکید کرد.

وی همچنین اعلام کرد که در نشست آینده ناتو که هفته آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد، تصمیمی درباره ایجاد فرماندهی در آلمان برای هماهنگی کمک‌ها به اوکراین و آموزش سربازان اوکراینی گرفته خواهد شد.

پیش‌تر، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ با آژانس خبری آلمانی DPA ابراز امیدواری کرد که «اوکراین در طول دهه آینده به یکی از متحدان ناتو تبدیل شود.» وی همچنین روند پیوستن اوکراین به ناتو را «غیرقابل برگشت و متوقف نشدنی» توصیف کرده بود.

ابراز نگرانی زلنسکی از امکان بازگشت ترامپ به کاخ سفید

روزنامه "نیویورک تایمز" به این نکته اشاره کرده که رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در مصاحبه‌های خود آشکارا در رابطه با احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

این نشریه یادآور شده: «در تقریباً هر مصاحبه‌ای که با ولادیمیر زلنسکی انجام می‌شود، از او می‌پرسند که دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ برای اوکراین چه معنایی خواهد داشت. اگرچه زلنسکی با احتیاط کلمات خود را انتخاب می‌کند، اما گاهی اوقات وزن عاطفی این مسئله کاملاً آشکار می‌شود.»

به‌طور خاص، زلنسکی در مصاحبه اخیر با شبکه بریتانیایی Channel ۴ News، اعتراف کرد که اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه فقط او راه‌حل درگیری در اوکراین را می‌داند «کمی ترسناک» است.

علاوه بر این در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز، مقامات اوکراینی اعتراف کردند که دولت فعلی آمریکا به رهبری جو بایدن، کی‌یف را در وضعیتی معلق در هوا و بدون تأمین کافی تسلیحات و حمایت از شرایط صلح‌آمیز اوکراین رها کرده است.

احتمال فروپاشی سیستم انرژی اوکراین در زمستان آتی

برخی رسانه‌های اوکراینی هشدار دادند که در زمستان پیش‌رو، این کشور ممکن است حتی برای تأمین آب و گرمایش شهروندان نیز برق کافی نداشته باشد، زیرا اوکراین بیش از نیمی از ظرفیت‌های تولید برق خود را در نتیجه حملات هوایی روسیه از دست داده است.

نشریه اوکراینی Kyiv Post در این باره نوشت: «در بدترین حالت، زمستان پیش‌رو ممکن است برق کافی برای تأمین سیستم‌های گرمایش و آب‌رسانی وجود نداشته باشد.» ولادیمیر کودریتسکی، رئیس هیئت مدیره شرکت انرژی اوکراین از ارائه اطلاعات و ارقام مصرف انرژی زمستان گذشته به این مجله خودداری کرد و همچنین مشخص نکرد که چه انتظاری از فصل سرمای پیش‌رو باید داشت.

این نشریه گزارش داد که این مقام این اطلاعات را محرمانه نامیده و فقط توضیح داده که آسیب وارده به سیستم‌های انتقال و پست‌های برق در اوکراین بر توانایی کشور در انتقال و توزیع برق تأثیر منفی گذاشته است. همچنین این وضعیت با لزوم انجام تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده بر روی چندین راکتور هسته‌ای وخیم‌تر شده است.

مقامات اوکراین اخیراً بارها اذعان دارند که زمستان و فصل سرمای پیش‌رو به یک آزمون واقعی برای این کشور تبدیل خواهد شد.

چند روز قبل شرکت انرژی اوکراین اعلام کرد که این کشور به دلیل مشکلات در تولید برق از مجارستان، لهستان و اسلواکی درخواست کمک کرده است. علاوه بر این، واردات برق از لهستان، مجارستان، مولداوی، اسلواکی و رومانی برنامه‌ریزی شده است. مجموع حجم واردات ۳۰.۷ هزار مگاوات/ساعت خواهد بود.

مشاور پوتین: دشوار است زمان احیای روابط روسیه و اروپا را پیش‌بینی کرد

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی در خصوص امکان احیای مجدد روابط بین روسیه و اروپا ابراز تردید کرد.

این مقام کرملین در پاسخ به سئوالی درباره نتیجه سفر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به مسکو و امکان بهبود مجدد روابط با کشورهای اروپایی حداقل در سطح سال ۲۰۲۱ پرسیده شد. وی پاسخ داد: «گفتن این موضوع دشوار است، تخیل من برای انجام چنین پیش بینی کافی نیست.»

نخست‌وزیر مجارستان پس از سفر به مسکو، در مصاحبه‌ای ابراز تاسف کرد که رهبران اروپایی تقریباً دو سال است که با ولادیمیر پوتین صحبت نکرده‌اند. اوربان معتقد است که اولین قدم در راه رسیدن به صلح در اوکراین، از سر گیری مجدد روابط دیپلماتیک و کانال‌های ارتباطی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1236129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =